Gå til innhold

Minimalisering av pagefile?

Anbefalte innlegg

Jeg vet man ikke kan fjerne pagefile da windows ikke overlever uten, men

Har hørt at man kan sette den på 16mb, og dermed blir pagefila full, og den skriver til RAM, noe som er beneficial iom. at RAMen jobber raskere?

Har aldri sett verken pagefile eller RAM gå over 1gb, så kan jeg gjøre dette når jeg har 2 gb RAM på systemet mitt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først burde du lese hva pagefila egentlig er:

http://support.microsoft.com/kb/555223

http://blogs.technet.com/askperf/archive/2...for-anyway.aspx

Kort forklart; du "utvider" tilgjenglig RAM ved å skrive noe av det til HDD. Hovedgrunnen er at man bruker mer RAM enn det som er fysisk installert.

Du kan "høre" mye, men du burde ikke tro alt du hører. Systemet fungerer uten pagefil men du er da begrenset til hvor mye RAM du har tilgjengelig. Dette gir sjeldent noe raskere system.

Uten pagefilen kan ikke systemet BSOD meldinger med fornuftige systemdump filer ved seriøse feil. Dette benyttes som oftes kun av folk som ønsker å feilsøke på systemet. Du risikerer også meldingen "Ikke nok tilgjenglig minne for å utføre denne operasjonen" uten pagefil, siden det er fullt.

Hvis du syntes systemet går sakte ta for deg guider om å tweake systemet med f.eks Tweak UI fra Microsoft + gå igjennom services & oppstartsprogrammer med "msconfig". Da burde du komme langt.

Lenke til kommentar

Å fjerne pagefilen har null innvirkning på noe som helst (har prøvd med og uten mange ganger selv), annet enn å øke sjansen til at det oppstår feil, fra "out of memory" til BSOD. 2GB er ikke allverdens mye og Task Manager, som jeg går ut fra er det du sjekker minnebruken med, er ikke akkurat verdens beste verktøy.

Lenke til kommentar
Å fjerne pagefilen har null innvirkning på noe som helst (har prøvd med og uten mange ganger selv), annet enn å øke sjansen til at det oppstår feil, fra "out of memory" til BSOD. 2GB er ikke allverdens mye og Task Manager, som jeg går ut fra er det du sjekker minnebruken med, er ikke akkurat verdens beste verktøy.

Dersom du sier at det ikke har noen påvirkning så vet du ikke hva pagefile gjør og er. Du burde lese linken til fargoth, spesielt dette;

My advice, therefore, is not to disable the pagefile, because Windows will move pages from RAM to the pagefile only when necessary. Furthermore, you gain no performance improvement by turning off the pagefile. To save disk space, you can set a small initial pagefile size (as little as 100MB) and set a high maximum size (e.g., 1GB) so that Windows can increase the size if needed. With 1GB of RAM under normal application loads, the pagefile would probably never need to grow.

Pagefile er ikke der bare for utvidet minnet. Det er også på grunn av kompatibilitet og bedre systemytelse.

Litt mer info

Many people believe that with no pagefile there will be no paging and everything will remain in RAM. They could not be more wrong. Disabling the pagefile will not prevent paging, it will probably increase it. Paging of executable files, DLL’s, etc does not involve the pagefile and will continue as usual. This is inherent in all virtual memory systems and cannot be prevented. The pagefile is designed to store modified data that has not been recently accessed. This makes more RAM available for more important purposes, such as for active applications and file caching.

Disabling the pagefile unbalances the entire virtual memory system. Modified data must then remain in RAM no matter how infrequently it is accessed. Uninformed users may believe that with 2GB of RAM they have more than enough to accomodate this. In many cases this will not be the case. Even with 4GB of RAM paging may still be necessary with memory intensive applications. With no pagefile this will be limited to paging of executable files, etc., that do not use the pagefile. With fewer options available Windows will be forced to make poorer choices about what should be paged.

Disable the pagefile if you must, but be warned you will probably impair performance.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...