Patz Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Sitter og leser litt på teorien i Veien Til Førerkortet (2008). På side 155 sier teksten følgende: "Det er forbudt å stanse eller parkere på gangfelt eller nærmere enn 5 meter foran gangfeltet". Samtidig viser illustrasjonen nederst på siden at bilen bak gangfeltet må holde en avstand på minst 5 meter. Så mitt spørsmål (se vedlagt bilde): Hvilken bil (A eller B) står lovlig parkert, og hvilken må holde en avstand på minst 5 meter til gangfeltet? Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Bil A står fei parkert (forutsetter at det er lov til å parkere langs etter gata). Bil A står forand gangfeltet..... Lenke til kommentar
phax Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Tenk kjøreretning så ser du at bil A faktisk står forran gangfeltet. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 17. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2009 Ok, var det jeg egentlig trodde. Er vel bare jeg som blander "foran" og "fremfor" når jeg tenker etter Uansett, takker for svar Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Er bare å tenke seg til at den skal stå 5 m bak på den siden du trenger å få sikt for å se fotgjengere egentlig, det er jo derfor regelen er der. Lenke til kommentar
ladiram Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Er bare å tenke seg til at den skal stå 5 m bak på den siden du trenger å få sikt for å se fotgjengere egentlig, det er jo derfor regelen er der. Mulig jeg husker feil, eller at det har skjedd noen endringer, men skal man ikke stå minst 1 meter etter gangfelt også? Noen som kan be-/avkrefte det? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) § 17 i Trafikkreglene. Vegkryss 1. b) Det er forbudt å stanse i vegkryss eller nærmere enn 5 meter fra vegkryss. Avstanden regnes fra det punkt hvor fortaukant, kantlinje eller vegkant begynner å runde. Gang-/sykkelfelt 1. d) Det er forbudt å stanse på gangfelt eller sykkelfelt eller nærmere enn 5 meter foran slike steder. Hver enkelt bestemmelse i § 17 angir et eget, selvstendig forbud som må overholdes. Det er i reglenes ordlyd ikke lagt inn rom for konkret vurdering av trafikkfare eller hindring i det enkelte tilfelle. Eks. 1 Ulovlig. Bilen har stanset for nær foran gangfeltet, minste avstand er 5 m foran gangfelt. Eks. 2 Lovlig. Bilen har stanset lovlig både i forhold til gangfelt og vegkryss. Det er lovlig å parkere rett etter gangfelt, men avstand fra vegkryss må alltid overholdes. Eks. 3 og 4 Ulovlig. Bilen har stanset i selve veikrysset. Eks. 5 og 6 Ulovlig. Bilen har stanset lovlig foran gangfelt men for nært buen (foran/etter). http://www.trafikketaten.oslo.kommune.no/p...31215-9396.html Endret 20. januar 2009 av Zeph Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 så hvis bil 4 hadde stått lengre ned i gata, rett etter der fortauet begynner å svinge hadde den stått lovlig? Hadde bare stått i veien for meg som lastebilsjåfør >< Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå