Gå til innhold

C#, Python eller Java? skal lære meg å programmere

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er 16 år og har planer om å lære meg og programere. I fremtiden tenker jeg at jeg vil ha nytte av dette da jeg vil bli programmerer av yrke.

Kom gjerne også med forslag til bøker jeg kan bruke. jeg foretrekker bøker fremfor guider/filmer etc.

Takker for alle svar

Miranos

Edit: skrivefeil.

Endret av Miranos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke mye erfaring med programmering selv, men mitt inntrykk er at språk som Ruby og Python er meget bra for begynnere. De er lette å skrive, lette å lese og det finnes enorme mengder gratis informasjon og tutorials på nett. Ruby er blant annet spådd til å bli det nye Java, og vokser styggfort. Har lest flere erfarne programmerere som advarer folk som jobber med C++ fra å begynne med Ruby, for når man ser hvor utrolig lett det kan gjøres (Ruby), vil man rive av seg håret i frustrasjon over alt ekstraarbeidet det er å gjøre den samme jobben i C++. ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville gjort det i denne rekkefølgen for å få en veldig bra vansklighetskurve.

(HTML, om du aldri har sett kode før) --> PHP --> C# --> hva som helst.

PHP finnes det enormt masse stoff og info om på internett. C# finnes det masse bra info om også, og Visual Studio er antagelig det beste IDE til programmering. C# egner seg også best dersom du ønsker å lage programmer med GUI som du faktisk skal bruke på din egen (Windows) PC. C# og Java er for øvrig veldig like.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Hvis jeg lærte meg programmering i dag, hadde jeg gått for Ruby og så C++ ved behov. Jeg gikk fra C++ til Ruby, og Ruby er utrolig mye lettere å jobbe med. Jeg syens imidlertid at det er litt urettferdig at språk som Ruby og Python har fått et "nybegynnerstempel", for det et utrolig kraftige språk og mye man kan gjøre med dem.

Lenke til kommentar
Jeg ville gjort det i denne rekkefølgen for å få en veldig bra vansklighetskurve.

(HTML, om du aldri har sett kode før) --> PHP --> C# --> hva som helst.

PHP finnes det enormt masse stoff og info om på internett. C# finnes det masse bra info om også, og Visual Studio er antagelig det beste IDE til programmering. C# egner seg også best dersom du ønsker å lage programmer med GUI som du faktisk skal bruke på din egen (Windows) PC. C# og Java er for øvrig veldig like.

Synes ikke man burde binde seg til plattformspesifikke språk eller IDE før man må pga jobb el.

Lenke til kommentar
Synes ikke man burde binde seg til plattformspesifikke språk eller IDE før man må pga jobb el.

Hvilken rolle spiller det?

Man står langt mer fritt til å bestemme selv hvilket OS eller system man vil utvikle på/til dersom man holder seg til plattform-uavhengige IDEer, spesielt.

Lenke til kommentar

Ok, forstår ikke hvordan dette relaterer til en som skal lære seg programmering dog...

Dessuten er Java, C# og PHP crossplatform.

Fordelen med Visual Studio vil jo være at all dokumentasjon er innebygget i IDE-en mens en skriver, som jeg vil påstå er temmelig hendig for en som skal lære seg programmering. IDE-en har også innebygget GUI-designer for C#, Visual Basic.NET, XAML og Visual C++ (.NET og MFC)

I tillegg er det også innebygget en debugger.

Jeg synes ihvertfall fordelene utveier ulempene ganske mye for en nybegynner.

Lenke til kommentar

Med Java vil det alltid være behov for deg. Videre er det lurt å fylle på med litt webspesifike ting som html, css, javascript, php/asp, xml osv. C++ er også alltid en stor pluss på en CV som tilleggskompetanse. Begynn fra bunn i alle og velg hva du ønsker å lære først. Ser ingen grunn til å skulle begynne med språk/formater du ikke får nytte av, start rett på.

Jeg er ikke programmerer av yrke men har hatt en del programmering på datahøyskolen samt at jeg har jobbet sammen med utviklere i snart 20 år og ser hva de bruker mye av og har behov for. Python og Perl er også to ting som er en plus på CV.

Dette er vel litt som å banne i kirken, men .Net er heller ikke noe å kimse av om du etterhvert får tid. Dog begynn med det andre først.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Når det gjelder IDE så har Eclipse en høy stjerne hos meg. Jeg bruker det til PHP utvikling nå (Zend Studio Eclipse), og da jeg gikk på høgskole brukte jeg det til omtrent alt. Spesielt Java, j2me og Android fungerte bra. Ting som dokumentasjon, debugging og forslag til funksjoner når man skriver fungerer også her. Det beste er å ha en IDE som dette er at man ikke behøver å bruke tid på å bli kjent med programmet når man går fra ett språk til ett annet. Dessuten er det gratis og hovedsaklig plattformuavhengig. Utfordringen er å bli kjent i en jungel av tredjepartsmoduler (ikke alle som fulgte med Zend var blant de beste f.eks.).

Dette innlegget svarer kanskje ikke direkte til det trådstarter spurte om, men dette var for å nevne ett alternativ til Visual Studio, som riktignok er bra - men som er dyrt og optimalisert for Microsoft teknologi.

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar

Enig med GeirGrusom at Java kan være et godt valg. Det brukes mye ved universiteter og høyskoler, og gir deg en enkel inngang til programmering. Det er godt dokumentert og cross-plattform både med IDE og VM. [EDIT]Det vil også gi deg en fordel hvis du skal studere prorgammering, siden du allerede kan det grunnleggende, og dermed lettere få bedre karakterer[/EDIT]

Jeg ville holdt meg langt unna PHP, da det virker* veldig ustrukturert, og du da lett kan legge til deg uvaner du trekker med deg til andre språk.

Og hvorvidt du bør lære deg HTML, CSS, Javascrip etc., avhengiger av hva du vil holde på med. Men XML kan det være lurt å se på uansett..

*Har ikke brukt PHP i noen særlig grad utover det som trengtes for et kurs på UiO, men det var nok til at jeg ikke likte det.

Endret av Mr.Garibaldi
Lenke til kommentar

Sidan trådstarter ikkje seier kva han har lyst å programmere så er det jo eit fett kva han velger. Det enklaste språket å lære seg for ein nybegynner er etter min meining Javascript, det fungerer på nesten alle nettleserar, lett å vise fram til kompiser, og lett å lage visuelle effekter.

Lenke til kommentar

Eg anbefaler heller ikkje PHP, det er eit tungt, treigt språk og altfor mange tutorials som lærer feil(hallo kva er SQL injections?). Syntaksen er heilt på tryne for å være eit dynamisk språk og ikkje minst opererer språket ganske så merkeleg mellom datatyper.

Lenke til kommentar

Det er også noen viktige kunnskaper du går glipp av ved å begynne med PHP.

Mitt forslager å begynne med java, da får du med deg objektorientering, datatyper og konvertering, så kan en heller gå over til andre programmeringsspråk. Etter du har lært deg ett programmeringsspråk, er det som regel relativt små forskjeller i andre språk, og det blir veldig mye enklere å lære seg dem når du forstår ett språk.

Lenke til kommentar

Kunnskap fra mer strukturerte språk som Java/C# er lett anvendelig å ta i bruk når man skal plukke opp PHP 5, men andre veien kreves det litt tilpasning.

Samtidig er det mange ganger mer tilfredstillende å hacke sammen en hjemmeside i PHP enn å knote med Java/C# for en nybegynner! Jeg har bare lest denne PHP boken; Webprogrammering i PHP, og den var en grei introduksjonsbok. Selv om jeg leser engelsk lett så likte jeg at boken var på Norsk. Videre har PHP nettstedet http://php.net som er en av de bedre ressursene som finnes til ett programmeringsspråk.

Det skal ikke være lett å velge programmeringsspråk nei. :!:

Lenke til kommentar

Jeg har aldri skjønt hvorfor så mange synes web-programmering er så interessant, selv synes jeg det er helt vanvittig kjedelig sammenlignet med ordinær programvareutvikling. En er jo så veldig begrenset i hva en kan lage i web sammenlignet med Java (eller C# som jeg bruker)

Jeg drev med web-programmering før, og jeg kom ikke over hvor utrolig repeterende det er:

- Logg inn

- Vis lister

- Ta imot info

- Registrer det i databasen

- Nye lister

- Logg ut

Det jeg røret mest med var å få siden til å se bra ut, eller ha et intuitivt grensesnitt, det var sjeldent jeg kom borti teknisk vanskelige ting.

I C# tøyser jeg med Constructive Solid Geometry for tiden som jeg ihvertfall synes er temmelig vanskelig å få til skikkelig.

Lenke til kommentar
- Logg inn

- Vis lister

- Ta imot info

- Registrer det i databasen

- Nye lister

- Logg ut

Det er litt OT, men dette er vel en ganske stor andel av det man lager ja. Heldigvis har man fått mange fine høynivå rammeverk for akkurat dette, slik at man slipper å gjøre særlig mye selv :)

Dog, det finnes interessante webapplikasjoner også. Selv pusler jeg med en som søker i en database som mottar 8-10 milioner rader hver dag og har snart 10 år med historie :)

Det som kan gjøre en webapp interessant er vel egentlig backenden. Skriver man plain CRUD-applikasjon så blir det kjedelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...