BobTheBuilder Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 (endret) Hei, Jeg har et JVC Everio MG330 videokamera som tar opp i .mod format. Jeg har prøvd å bruke medfølgende Cyberlink PowerDirector, og får følgende valg for konvertering av filer: .AVI, .MPEG1, .MPEG2, .DivX. Jeg har en Samsung HD-ready plasma-tv som jeg ønsker å spille av filene på fra datamaskinen. Det jeg lurer på er hvorvidt jeg er nødt til å konvertere filene til AVI eller DivX for å få til dette.. Jeg prøvde MPEG2, men TV'en kom da med en beskjed om at den ikke kunne vise bildet fra datamaskinen (Modus støttes ikke). Noen vei rundt dette? Foretrekker å ikke konvertere til AVI da dette tar mye mer plass enn MPEG. Kan nevne at jeg av .AVI formater kan velge mellom DV-Avi og Windows-AVI. Dersom jeg velger DV-AVI blir en 6 min snutt ca 1.3 GB, og dersom jeg tar Windows-AVI (High quality profile) blir på over 8 GB med 640x480 oppløsning. Dersom jeg setter oppløsningen til 1024x768 blir filen på over 18 GB. Er det noen måte å få disse filene mindre på? At 6 min skal ta 8 GB er jo latterlig. Hvordan kan jeg få laget videoer som tar ca like mye plass som andre .AVI filer man laster ned på nettet? 1 time burde bli ca 500 MB... Burde jeg kanskje velge noe under "Compression codec"? Står nå på "No compression". Edit: Prøvde å sette på en compression codec.. Hadde mange forskjellige men valgte å prøve ffdshow codec først.. Ser nå ut til at filen blir 120 MB for 6 min. Noen forslag til andre codecs.? En annen sak jeg bet meg merke i når jeg spilte av en video i AVI format på TV'en var at det kom en slags strek over deler av bildet mens det er mye bevegelse i videoen. Jeg ser ikke denne streken på datamaskinen. Noen som vet hva dette skyldes og hvordan jeg kan bli kvitt det? Endret 17. januar 2009 av _Andreas Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Hei, Jeg har et JVC Everio MG330 videokamera som tar opp i .mod format. Jeg har prøvd å bruke medfølgende Cyberlink PowerDirector, og får følgende valg for konvertering av filer: .AVI, .MPEG1, .MPEG2, .DivX. Jeg har en Samsung HD-ready plasma-tv som jeg ønsker å spille av filene på fra datamaskinen. Det jeg lurer på er hvorvidt jeg er nødt til å konvertere filene til AVI eller DivX for å få til dette.. Jeg prøvde MPEG2, men TV'en kom da med en beskjed om at den ikke kunne vise bildet fra datamaskinen (Modus støttes ikke). Noen vei rundt dette? Foretrekker å ikke konvertere til AVI da dette tar mye mer plass enn MPEG. Kan nevne at jeg av .AVI formater kan velge mellom DV-Avi og Windows-AVI. Dersom jeg velger DV-AVI blir en 6 min snutt ca 1.3 GB, og dersom jeg tar Windows-AVI (High quality profile) blir på over 8 GB med 640x480 oppløsning. Dersom jeg setter oppløsningen til 1024x768 blir filen på over 18 GB. Er det noen måte å få disse filene mindre på? At 6 min skal ta 8 GB er jo latterlig. Hvordan kan jeg få laget videoer som tar ca like mye plass som andre .AVI filer man laster ned på nettet? 1 time burde bli ca 500 MB... Burde jeg kanskje velge noe under "Compression codec"? Står nå på "No compression". Edit: Prøvde å sette på en compression codec.. Hadde mange forskjellige men valgte å prøve ffdshow codec først.. Ser nå ut til at filen blir 120 MB for 6 min. Noen forslag til andre codecs.? En annen sak jeg bet meg merke i når jeg spilte av en video i AVI format på TV'en var at det kom en slags strek over deler av bildet mens det er mye bevegelse i videoen. Jeg ser ikke denne streken på datamaskinen. Noen som vet hva dette skyldes og hvordan jeg kan bli kvitt det? Trialversjon av Sony Movie Platinum. Render til Windows Mediaplayer. Spill av til TV. Ev. prøv og spill av MPEG2 med VCL-player. Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Dine MOD-filer skal være MPEG2. Forsøk med å endre filetternavnet til MPG. Dette er samme format som DVD-filer har (VOB-filene). ---- Har du den rette codec installert? Jeg har noen MOD-filer fra et Everiokamera på min PC, og har ingen problem med å spille de av med f. eks. Win MediaPlayer. Men siden hver scene er én fil, spilles kun én scene, og visningen stopper. --- Men jeg viser de bare på PC-skjermen. Jeg mener du bør unngå å konvertere til annet format, det vil vel bare forringe kvaliteten. Til redigering bruker jeg Magix Movie Edit Pro, og kan dra MOD-filene direkte til tidslinjen og lage f. eks en DVD av det. Siden MOD er MPEG2, trenger jeg ikke rendre filene på nytt, det går raskere, og beholder vel kvaliteten. -- Eller jeg kan "samle" filene til f. eks. en WMV-fil. Her er mange forskjellige kvaliteter, og følgelig også filstørrelser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå