Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

er frukttobakk helseskadelig?

hi3450

Anbefalte innlegg

Er det noen her som vet noe om det er helsefarlig å røyke frukttobakk i vannpipe?

I sigaretter er det jo både nikotin og tjære. I tobakken min er det ikke nikotin, men jeg vetikke noe om tjæreinnholdet? Noen som vet om det er tjære i frukttobakk?

Og er det skadelig for kroppen? Isåfall hvor skadelig i forhold til vanlige sigaretter?

Det er vel kanskje skadelig med vannpipe fordi man brenner kull på toppen, jeg er ikke helt sikker jeg. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Er det noen her som vet noe om det er helsefarlig å røyke frukttobakk i vannpipe?

I sigaretter er det jo både nikotin og tjære. I tobakken min er det ikke nikotin, men jeg vetikke noe om tjæreinnholdet? Noen som vet om det er tjære i frukttobakk?

Og er det skadelig for kroppen? Isåfall hvor skadelig i forhold til vanlige sigaretter?

Det er vel kanskje skadelig med vannpipe fordi man brenner kull på toppen, jeg er ikke helt sikker jeg. Noen som vet?

Det er skadelig, men det er mindre nikotin(mener det ikke er, men usikker) og tjære. Men du får jo i deg kullos(ettersom du bruker kull til og fyre opp pipa)

På de fleste pakker har de ikke skrivd dette på, derfor er det forbudt. Finner du derimot fruktobakk som har advarsels skilt på, så er det ok.

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar

Det er vel litt mindre nikotin i frukttobakk enn det er i ferdigrøyk, me det er ikke tjære i det. Tror uansett ikke det er så farlig; man røyker jo ikke dette flere ganger daglig - slik man gjerne gjør med vanlige sigaretter. Vi røyker kun 2-3 ganger i uken, og da er vi en liten gjeng og det blir derfor ikke så mye på hver før kullet dør. :)

Lenke til kommentar
Alt du røyker skader deg, så enkelt er det. I hvilken grad det skader deg kommer an på mengde og type naturligvis :)

Så flink du var til å omformulere spørsmålet hans. Hva med å svare òg?

Jeg har vansker med å forstå hvordan du greide å unngå å forstå svaret mitt, enten har du vanskelig for slikt, eller så prøver du å provosere. Resultatet blir i alle fall at du ender opp med å se dum ut.

Han spurte om det var helsefarlig å røyke frukttobakk. Da svarte jeg med at alt som røykes er skadelig, og selv om det sikkert strider i mot all din logikk, så er det faktisk slik at all røyk som innhaleres er kreftfremkallende. Videre, når det gjelder i hvilken grad det er skadelig å røyke frukttobakk så sier jeg det igjen, det kommer an på mengde og type. Det burde være innlysende for enhver hva som menes med det, men i og med at noen har kommet med visse innvendinger skal jeg forklare nærmere.

50 gram nikotinholdig frukttobakk per dag, vil i større grad være kreftfremkallende, sammenlignet med det 25 gram nikotinfri frukttobakk per dag ville være.

Men igjen, selv om det er tørka brød du røyker vil det være helseskadelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...