wil Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Nå har jeg endelig fått mounta både C: og D: partisjonene mine i Linux. jippi, nå begynner det å bli litt artig her. men som noen sikkert har sagt før, så blir de ikke mounta automatisk, men det er jo sånn at man kan legge inn disse verdiene i fstab, og det har jeg prøvd også, men jeg for jo selvfølgelig ikke noen rettigheter til å endre den siden at jeg ikke root, hvordan kan jeg endre denne, jeg har prøvd å skrive man fstab, men fant i grunnen ikke ut så mye. noen som kan forklare litt nærmere om hvordan jeg skal få mounta partisjonene automatisk i oppstarten? Den andre tingen kommer her: jeg har lenge slitt med å få kontakt med de andre win maskinene i nettverket, og jeg for det fremdeles ikke til, jeg kjører samba, og har på sånn at det blir automatisk IP, prøver å konfiguere nettverket, men det går ikke. jeg prøver å konfigurer nettverkskortet, og når jeg har gjort det så trykker jeg på aktiver, men den kommer med at den ikke kan aktivere nettverkskortet. Håper noen kan hjelpe meg litt. Håper på mange svar. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Har du ikke root-passord på din egen maskin? Men, for å bli root, skriv su (rootpassord) editer så file /etc/fstab, legg til denne linja: /dev/hdXY /windisk vfat defaults 0 0 #der det står vfat kan du skrive ntfs viss det er det du har på disken. Fyll inn X og Y med det som stemmer, og /windisk med der du vil mounte den. Lenke til kommentar
wil Skrevet 13. april 2003 Forfatter Del Skrevet 13. april 2003 men det er jo det jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg gjør, det var jo hvordan jeg kunne editere fstab jeg egentlig lurte på. jo, jeg har root passord seff. hvordan gjør jeg det da? noen som kan forklare hvordan jeg editerer denne fila? for det liksom ikke til. Håper på mange svar. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Gå via din filbehandler (som root) til katalogen /etc. Høyreklikk på fstab, og trykk opne med-> gedit. da får du et brukervennlig editeringsprogram opp. Legg til linja jeg posta over. Lenke til kommentar
wil Skrevet 13. april 2003 Forfatter Del Skrevet 13. april 2003 vet ikke helt om jeg har fått det med meg nå, men det du mener er at jeg skal gå inn i Kjør Program boksen og der skal jeg skrive su og kjøre den i Terminal. så skriver jeg root passordet, eller var det ikke sånn jeg skulle gjøre det? jeg har ikke så mye peiling enda det er derfor jeg spør. eller mener du at når jeg logger inn fra begynnelsen så skal jeg logge inn som root der? Håper noen vil svare. Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Jeg tror dette er den enkleste måten for deg, wil: 1. Start maskinen på nytt. 2. Når maskinen spør etter brukernavn og passord, så velger du root (og deretter skriver du selvfølgelig root-passordet). Du er nå logget inn som root, og har dermed full tilgang til fstab. 3. Deretter åpner du fstab i et hvilket som helst teksbehandligsprogram, for eksempel gedit, kedit, kwrite, openoffice.....hva som helst. Fstab er ikke noe annet enn ei tekstfil! Lenke til kommentar
wil Skrevet 13. april 2003 Forfatter Del Skrevet 13. april 2003 har funnet det ut selv også, nå virker alt som det skal, begge partisjonene mine er mounta og de mounter seg selv under oppstarten også, tusen takk for hjelpen som jeg har fått her. det har hjulpet veldig mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå