Imaginary Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Ja, det er vel en mulighet, men jeg tolket oppgaven som at akselerasjon ikke var et tema. Oppgaven hadde vært mye mer lærerik ved å studere en tilsvarende avfyring mot syd. Lenke til kommentar
compus Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Eneste måten kula blir i ro i løpet på er vel om en brått akselererer toget opp i kulas hastighet mens kula fortsatt er i løpet... Akselerasjonsalternativet kan nok ha noe for seg. For å se problematikken fra en litt annen side, kunne vi tenke oss at vi skjøt oppover i et gravitasjonsfelt der vekta til kula tilsvarte trykket fra kruttgassene. Da burde nok kula holde seg i ro initialt! Dette gravitasjonsfeltet måtte dessuten vedvare ned passe styrke inntil kruttgassene hadde blitt avkjølt/lekket ut. De samme betingelsene måtte gjelde for størrelsen av den nevnte akselerasjonen. Det burde være mulig å gjøre noen enkle beregninger på dette grunnlaget. (Jeg tror vel neppe at den eventuelle læreren, hvis han tenkte-, tenkte i disse banene.) Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Hei! Har en oppgave jeg sliter med her: A large mass M of ice of specific latent heat L is at its melting point (0 celsius). A small mass m of water at θCelsius is poured on to the block of ice. The specific heat capacity of water is S. Which one of the following is a correct expression for the mass of ice melted? A. mL/Sθ B. mSθ/L C. MSθ/L D. MS/Sθ Fint om noen kunne hjelpe litt Lenke til kommentar
Itek Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Er det ikke bare å se på benevningene??? Lenke til kommentar
compus Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Hei! Har en oppgave jeg sliter med her: A large mass M of ice of specific latent heat L is at its melting point (0 celsius). A small mass m of water at θCelsius is poured on to the block of ice. The specific heat capacity of water is S. Which one of the following is a correct expression for the mass of ice melted? A. mL/Sθ B. mSθ/L C. MSθ/L D. MS/Sθ Fint om noen kunne hjelpe litt Finn faktorer som bidrar til at mer is smelter når de øker. Det skulle ikke være særlig vanskelig her! Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 (endret) Heisann. Har en oppgave her jeg stusset litt på: Vognen på figuren kan bevege seg friksjonsfritt langs banen. Startfarten A er svært liten(0). Bestem farten vognen har ved B. Bruker formelen Ep+Ek=mekanisk energi (bevart). Satt høyden 0.10 meter til null, og at 'høyden' da ble 0.3 meter. Dette er feil ifølge fasiten; der regner man med at 'høyden' er 0.5 meter. Mens i en annen oppgave jeg har; som lyder som følger: En kule henger i en 0.9m lang snor. Med stram snor fører vi kula ut til siden slik at den kommer 0.4m høyere enn utgangsstillingen. Så slipper vi kula. (se bortifra luftmotstand) B) Hvor stor fart får kula når den passerer utgangsstillingen? C) Kulen fortsetter oppover på den andre siden. Regn ut farten når kula har kommet 0.2M høyere enn utgangsstillingen. Her regner man 'høyden' til 0.2. For meg ser disse to oppgavene nærmest identiske ut, selv om løsningen er annerledes. Noen som kan hjelpe? Endret 10. november 2010 av mentalitet Lenke til kommentar
operg Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Hva i all verden heter Gauss' feilforplantningslov på engelsk? Noen andre spurte om det tidligere i tråden, men fikk ikke svar. Lenke til kommentar
Morridini Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Hva i all verden heter Gauss' feilforplantningslov på engelsk? Noen andre spurte om det tidligere i tråden, men fikk ikke svar. Kjenner ikke det norske ordet, hva er definisjonen? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 http://en.wikipedia.org/wiki/Propagation_of_uncertainty Lenke til kommentar
compus Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Hva i all verden heter Gauss' feilforplantningslov på engelsk? Noen andre spurte om det tidligere i tråden, men fikk ikke svar. Denne linken (som det også er referert til i wikipediaoppslaget som Frexxia nevner) kan være verdt å se på. Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Heisann. Har en oppgave her jeg stusset litt på: Vognen på figuren kan bevege seg friksjonsfritt langs banen. Startfarten A er svært liten(0). Bestem farten vognen har ved B. Bruker formelen Ep+Ek=mekanisk energi (bevart). Satt høyden 0.10 meter til null, og at 'høyden' da ble 0.3 meter. Dette er feil ifølge fasiten; der regner man med at 'høyden' er 0.5 meter. Mens i en annen oppgave jeg har; som lyder som følger: En kule henger i en 0.9m lang snor. Med stram snor fører vi kula ut til siden slik at den kommer 0.4m høyere enn utgangsstillingen. Så slipper vi kula. (se bortifra luftmotstand) B) Hvor stor fart får kula når den passerer utgangsstillingen? C) Kulen fortsetter oppover på den andre siden. Regn ut farten når kula har kommet 0.2M høyere enn utgangsstillingen. Her regner man 'høyden' til 0.2. For meg ser disse to oppgavene nærmest identiske ut, selv om løsningen er annerledes. Noen som kan hjelpe? Bump Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 (endret) EDIT: ARGH! Hvordan fikk jeg denne i fysikkassistansetråden? Beklager! Får flytte den til matte. (og takk Imaginary!) Endret 11. november 2010 av Henrik C Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Hint: Gradient. Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Heisann. Har en oppgave her jeg stusset litt på: Vognen på figuren kan bevege seg friksjonsfritt langs banen. Startfarten A er svært liten(0). Bestem farten vognen har ved B. Bruker formelen Ep+Ek=mekanisk energi (bevart). Satt høyden 0.10 meter til null, og at 'høyden' da ble 0.3 meter. Dette er feil ifølge fasiten; der regner man med at 'høyden' er 0.5 meter. Mens i en annen oppgave jeg har; som lyder som følger: En kule henger i en 0.9m lang snor. Med stram snor fører vi kula ut til siden slik at den kommer 0.4m høyere enn utgangsstillingen. Så slipper vi kula. (se bortifra luftmotstand) B) Hvor stor fart får kula når den passerer utgangsstillingen? C) Kulen fortsetter oppover på den andre siden. Regn ut farten når kula har kommet 0.2M høyere enn utgangsstillingen. Her regner man 'høyden' til 0.2. For meg ser disse to oppgavene nærmest identiske ut, selv om løsningen er annerledes. Noen som kan hjelpe? Beklager maset, men ettersom jeg har prøve i morgen hadde jeg satt stor, stor pris på et svar. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Bevaring av energi: Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Takk Ser forklaringen min ble veldig rotete, glemte å legge ved en tegning. Bra du forstod hva jeg mente. Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Lager en graf etter et forsøk nå, hvor usikkerheten vises. Men jeg skal lage to ekstra linjer som viser maks stigningstall, og minst stigningstall som passer med usikkerhetene. Men da lurer jeg på om strekene må gå igjennom alle usikkerhetene, eller bare mellom usikkerhetene i de to ytterste punktene? eller bare to punktene i grafen som gir mest ekstreme stigningstall? Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Luftmostanden på en bil øker proporsjonalt med kvadratet av farten. På en bestemt bil er luftmostanden 0.18kN når farten er 15 m/s. a) Hva blir luftmostanden når farten er 25m/s? Her er hvordan jeg stilte det opp: ..noen som ser hva jeg har gjort galt? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Du har fått svar =) Lenke til kommentar
sneipen92 Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Noen som tok Fysikk-OL prøvene på vgs? Overraksende hvor "lette" de faktisk var, jeg som betrakter meg selv som en middels god fysikk-elev er ganske sikker på at jeg fikk rett på alle oppgavene jeg svarte på, og svarte på alle bortsett fra en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå