Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-kIKtgsN1

er litt stuck med én oppgave her;

 

Oppgave 3.120 Ergo fysikk 1:

"En gårdbruker har en punmpe til å løfte vann fra en elv til en åker som ligger 5,0 m høyere enn elven. Pumpen bruker en elektrisk effekt på 1,0 kW, men bare 65% blir utnyttet til løftearbeid.

a) Hvor stort løftearbeid gjør pumpen på 1 minutt?

b Hvor mye vann blir det pumpet opp på 1 minutt?"

 

takker! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er litt stuck med én oppgave her;

 

Oppgave 3.120 Ergo fysikk 1:

"En gårdbruker har en punmpe til å løfte vann fra en elv til en åker som ligger 5,0 m høyere enn elven. Pumpen bruker en elektrisk effekt på 1,0 kW, men bare 65% blir utnyttet til løftearbeid.

a) Hvor stort løftearbeid gjør pumpen på 1 minutt?

b Hvor mye vann blir det pumpet opp på 1 minutt?"

 

takker! :D

virkningsgrad: chart?cht=tx&chl=\eta

 

Elekktrisk effekt: chart?cht=tx&chl=P_{el}

 

Pumpeeffekt: chart?cht=tx&chl=P = \eta P_{el}

 

Pumpearbeid: chart?cht=tx&chl=A_p = P\cdot t (I tiden t.)

 

Liter (i tiden t). chart?cht=tx&chl=\frac{A_p}{h\cdot g} (h høyde, g gravitasjonsakselerasjon.)

 

(Vann har tetthet 1 kg/l.)

Lenke til kommentar

Klossene på figuren beveger seg med konstant akseleraskjon. Det virker friksjon fra bordet bakover på kloss A. Vi ser bort fra massen av snoren. På de første 0,95 s etter starten fra ro, flytter kloss A seg 0,60 m.

 

Til oppgaven er det bilde av av en kloss A med masse 10 kg som ligger på et bord. Kloss A er festet med en snor til en kloss B med masse 2 kg. Kloss B henger i luften.

 

a. Finn akselerasjonen.

 

Svaret skal være 1,3 m/s^2

 

På forhånd takk!:)

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig veldig, veldig lyst til å begynne å lese meg litt opp i fysikk, sånn nå. Jeg går VG1, shø. Er det noen her som vet om en eller annen internettside som itroduserer deg, og tar deg igjennom basics? : p Eller, må jeg da ut og kjøpe fysikkbok for VG2? : p

 

EDIT: Fysikkassistanse, ja. Heh, da var det kanskje feil tråd da, beklageer! : p Jaja, får håpe ingen plages

Endret av Chikamaharry
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig veldig, veldig lyst til å begynne å lese meg litt opp i fysikk, sånn nå. Jeg går VG1, shø. Er det noen her som vet om en eller annen internettside som itroduserer deg, og tar deg igjennom basics? : p Eller, må jeg da ut og kjøpe fysikkbok for VG2? : p

 

EDIT: Fysikkassistanse, ja. Heh, da var det kanskje feil tråd da, beklageer! : p Jaja, får håpe ingen plages

 

Det beste er å kjøpe fysikkbok, men du kan sikkert låne på skolen;)

Lenke til kommentar

Klossene på figuren beveger seg med konstant akseleraskjon. Det virker friksjon fra bordet bakover på kloss A. Vi ser bort fra massen av snoren. På de første 0,95 s etter starten fra ro, flytter kloss A seg 0,60 m.

 

Til oppgaven er det bilde av av en kloss A med masse 10 kg som ligger på et bord. Kloss A er festet med en snor til en kloss B med masse 2 kg. Kloss B henger i luften.

 

a. Finn akselerasjonen.

 

Svaret skal være 1,3 m/s^2

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

En oppgave fra Ergo fysikk vg3 studiebok:

 

En gjenstand som er i ro, eksploderer. De to delene som oppstår, har ulik masse og beveger seg fritt etter eksplosjonen. Påstandene nedenfor gjelder rett etter eksplosjonen. Vurder påstandene og avgjør om de er sanne eller usanne.

 

1. De to delene har samlet kinetisk energi lik null

2. De to delene har like store energier

3. De to delene har like stor fart

4. De to delene har like stor bevegelsesmengde

5. De to delene beveger seg i stikk motsatte retninger

 

Den er tatt fra kap. nr 3 som handler om bevegelsesmengde. Noen som kan begrunne disse påstandene noenlunde fornuftig og ved bruk av matematikk dersom det går an?

 

fasit: 1, 2, 3 er usanne. 4 og 5 er sanne.

Lenke til kommentar

En oppgave fra Ergo fysikk vg3 studiebok:

 

En gjenstand som er i ro, eksploderer. De to delene som oppstår, har ulik masse og beveger seg fritt etter eksplosjonen. Påstandene nedenfor gjelder rett etter eksplosjonen. Vurder påstandene og avgjør om de er sanne eller usanne.

 

1. De to delene har samlet kinetisk energi lik null

2. De to delene har like store energier

3. De to delene har like stor fart

4. De to delene har like stor bevegelsesmengde

5. De to delene beveger seg i stikk motsatte retninger

 

Den er tatt fra kap. nr 3 som handler om bevegelsesmengde. Noen som kan begrunne disse påstandene noenlunde fornuftig og ved bruk av matematikk dersom det går an?

 

fasit: 1, 2, 3 er usanne. 4 og 5 er sanne.

 

Er du enig i at systemet må ha samme samlede bevegelsesmengde før og etter eksplosjonen? (Da kraften fra eksplosjonen virker 'likt' i alle retninger, altså er summen av krefter som virker på gjenstanden lik 0.) Bevegelsesmengden før eksplosjonen er 0 (da gjenstanden er i ro), og altså må summen av bevegelsesmengden til de to delene etter eksplosjonen også være 0.

 

Dvs m1v1+m2v2=0, der 1 og 2 tilsier de to delene. Dette medfører at m1v1=-m2v2 (Altså har de like stor bevegelsesmengde => 4 er sann).

Det er gitt at m1 er forskjellig fra m2, m1=/=m2, og av det følger det at v1=/=-v2. Altså er 3 ikke sann, farten er forskjellig.

5 må nødvendigvis være sann. Om retningen ikke er stikk motsatt vil ikke bevegelsesmengdene kunne kansellere hverandre ut, og dermed vil samlet bevegelsesmengde etter eksplosjonen være forskjellig fra 0. Se igjen på uttrykket m1v1=-m2v2. Dette gir at v1=-(m2/m1)v2. m2 og m1 er nødvendigvis positive skalare størrelser, mens v1 og v2 er vektorer. Dvs v1=-k*v2, altså er de motsatt rettet.

 

Om vi nå kaller bevegelsesmengden til de to delene for p (vi har allerede vist at disse er like), vil vi kunne skrive den kinetiske energien til hver av partiklene på formen 0.5*p*v (fra Ek=0.5*m*v^2).

Altså får vi Ek1=0.5*p*v1, Ek2=0.5*p*v2. Ek1+Ek2=0.5*p*(v1+v2). Vi vet at bevegelsesmengden ikke er 0, altså er den eneste løsningen som medfører at den samlede kinetiske energien er null, nettopp v1=-v2. Men dette har vi allerede sett at ikke er tilfellet, altså er påstand 1 usann.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen hli. Oppgaver med kun bokstavregning kan være litt vrient. Har forøvrig et par spørsmål til:

 

Oppgave 1: To klosser kan gli på et vannrett underlag uten friksjon. Kloss A med massen 2m glir med farten v og støter mot en kloss B som ligger i ro. Klossen B har massen m. Avgjør om denne påstanden er sann: 1. Farten til kloss B etter støtet kan bli 3 ganger så stor som farten til kloss A var før støtet. Fasit: Påstanden er feil.

Endret av PrincepBaker
Lenke til kommentar

I oppgave en er det meningen at du skal se at det er et fullstendig elastisk støt, der bevegelsesmengden chart?cht=tx&chl=( p = m \cdot v) er bevart før og etter støtet. Altså får du at chart?cht=tx&chl=p_{1} = p_{2} = (2m) \cdot v \Rightarrow m \cdot (2v)

 

Det riktige er altså at farten kan bli dobbelt så stor, ikke tre ganger.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

I oppgave en er det meningen at du skal se at det er et fullstendig elastisk støt, der bevegelsesmengden chart?cht=tx&chl=( p = m \cdot v) er bevart før og etter støtet. Altså får du at chart?cht=tx&chl=p_{1} = p_{2} = (2m) \cdot v \Rightarrow m \cdot (2v)

 

Det riktige er altså at farten kan bli dobbelt så stor, ikke tre ganger.

 

Jeg fikk at farten til B etter støtet = 2(v - farten til A etter støtet)

 

Dersom farten til A etter støtet går i motsatt retning, så vil den jo få et minustegn? I så fall vil jo det inni parantesen bli så stort at v til B etter støtet blir 3?

 

Det du kom frem til tror jeg forøvrig er riktig, siden læreren min kom til samme konklusjon, selvom jeg ikke skjønner det.

Endret av PrincepBaker
Lenke til kommentar

Da gjør du antakelsen at klossen med masse 2m står stille etter støtet, og ikke beveger seg motsatt retning av hva den gjorde til å begynne med. Uttrykket PricepBaker kom frem til er riktig.

 

Mistenker at trikset er å se på et elastisk støt (bevaring av kinetisk energi) (som vil gi den største farten for kloss 2). Ved å vise at farten ikke kan bli 3v i dette tilfellet vil man dermed ha vist at den aldri kan bli det.

Endret av hli
Lenke til kommentar

Her er oppgave 2:

 

Oppgave 2

a) Formuler bevaringsloven for bevegelsesmengde. Vis hvordan vi kommer fram til denne

loven.

 

b) Loven forutsetter at summen av de ytre kreftene er lik null. Hvorfor må det være slik?

Vi skal nå se på et tilfelle der de ytre kreftene ikke er lik null.

 

En kule med masse 1,0 kg ruller bortover et bord med farten 2,0 m/s og støter mot en kloss

som ligger i ro på bordet. Klossen har massen 2,0 kg. Under støtet er det en friksjonskraft

mellom kloss og underlag på 1,5 N. Vi regner ikke med friksjon mellom kule og bord under

støtet. Støtet varer i 0,10 s og straks etter støtet beveger klossen seg med 0,85 m/s.

 

c) Vis at kulen får farten 0,15 m/s straks etter støtet. Angi retningen.

 

Kommentar: Oppgave a) er OK. Oppgave b) er også OK. Her var svaret at impulsen legges til, med fortegn, på venstre side av ligningen. F x t + mv = mv + mu, der F x t er impulsen.

 

I oppgave c skjønner jeg ikke hvordan jeg skal finne retningen. Jeg vet jo ikke om kulen fortsetter fremover eller får fart tilbake igjen etter støtet. Fasiten for c) er - 0,15 m/s, altså i motsatt retning av startfarten. Den andre klossen får naturligvis positiv fart mot høyre som oppgitt.

Endret av PrincepBaker
Lenke til kommentar

Da gjør du antakelsen at klossen med masse 2m står stille etter støtet, og ikke beveger seg motsatt retning av hva den gjorde til å begynne med. Uttrykket PricepBaker kom frem til er riktig.

 

Mistenker at trikset er å se på et elastisk støt (bevaring av kinetisk energi) (som vil gi den største farten for kloss 2). Ved å vise at farten ikke kan bli 3v i dette tilfellet vil man dermed ha vist at den aldri kan bli det.

 

Det er dette som er den optimale tilstanden. All kinetisk energi, ergo all bevegelsesmengde, befinner seg nå i B.

 

Vi har med dette bevist at den aldri vil kunne få en fart lik 3v, men maksimalt 2v.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...