Frexxia Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Snekker Hamre er fysikkinteressert og vil finne ut hvor stor kraften er på ein spiker som han slår inn i veggen med en hammer. Hammerhodet har massen 1,2 kg, det treffer spikeren med en fart på 4 m/s og slår spikeren 1 cm inn i veggen. Finn kraften som hammeren virker på spikeren med. Hvile forutsetninger bygger du utregningene på? (1/2)*m*v^2=(1/2)*1.2*kg*(4.0 m/s)^2=9.6 Kg*m^2/s^2=9.6N. Så J=N? Du må dele på strekningen kraften virker over. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 (endret) Espen...: Hvorfor kan du ikke bruke F=ma? Fordi fasiten sier det, så skal du bruke en annen formel. Interessant... Kraften som virker på spikeren fra hammeren er den samme kraften, men motsatt rettet, som virker på hammeren fra spikeren. Skjønner ikke hva du snakker om at F=ma ikke gir mening. Tidløs formel gir deg at a=800m/s^2 (egentlig negativ hvis du definerer fartsretningen mot spikeren). Du ganger dette tallet med massen til hammeren. Du bør ha en bedre begrunnelse når du kommer med vås om at det ikke passer inn.. Mulig jeg har misforstått, men du tar jo urgangspunkt i å bruke verdien 0,96 kN, en verdi som bare står i fasiten og ikke i oppgaven. Det fungerer riktignok som kontroll etter hva jeg kan se, men ikke om jeg får en lignende oppgave på prøve. Dere andre som regner ut, har dere lyst å forklare hva dere gjør? Takker for all hjelpen. Edit: fikk den til nå. Feilen lå i foruttagelsene mine, da jeg ikke skjønte hvorda tidlos formel kunne brukes da farten var konstant 4 m/s. men så ble derett med sluttfart er lik 0. Takker igjen for hjelpen:) Endret 21. oktober 2010 av Gjest Lenke til kommentar
Shifty Powers Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 En bil med masse 1200 kg kjører oppover en rett bakke som er 100 m lang. Da kommer bilen 8.4 m høyere opp i terrenget. Utenom tyngden er det to krefter som utfører arbeid på bilen: en trekkraft fremover på 1500 N og en samlet motstand bakover på 800 N. Nederst i bakken er farten 14 m/s a) Vis at dei to nemnde kreftene til saman utfører eit aribed på 70,0 kJ på bilen på vegen opp bakken Sliter litt med denna... Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 (endret) Frexxia: mente J, regnet med at han klarte resten selv. 1500N-800N=700N 700N*100M=70*10^3 N*M=70*10^3*J=70 kJ Altså resultantkraften multiplisert med strekningen kraften virker. Endret 21. oktober 2010 av Jude Quinn Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Hallo. Jeg skal tegne en person (med krefter) som flyr gjennom luften. De to kreftene som virker inn er gravitasjonen og luftmotstanden. Det jeg lurte på var; hvor skal angrepspunktet på luftmotstanden være? Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Tegn dem i massesenteret til personen ... Ligger omtrent midt i kroppen ved navelen. Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Jeg brukte formelen 0=V^2*Sin^2θ-2gh, når jeg skulle finne hvilken vinkel det trengs for at en ball med u=20m/s skal klare å nå over en vegg på 5 meters høyde. Jeg endte opp med at sinθ=198,1. Hvordan går jeg videre? Så nære Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Dersom du har sinusverdien til en vinkel, så benytter du inversfunksjonen til sinus for å få ut vinkelen. Denne kalles enten arcsin eller , jeg vet ikke hva du er vant med. Men sinus av en vinkel ligger alltid mellom -1 og 1, så du må ha regnet feil et sted. Endret 24. oktober 2010 av Jaffe Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 ah, fant feilen, ble riktig nå! Danke Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 task: "if you can throw a ball at 20m/s, what is the maximum distance you can throw it?" Problemer med å finne hvilken formel jeg skal bruke? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Hint: Skrått kast blir lengst ved 45 graders vinkel. 1 Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Takk! nå klarte jeg den. Men jeg fyrer opp nok et spørsmål: En person kaster en ball fra to meter over bakken i 17m/s i en vinkel av 40 grader. Hvor langt går ballen? Skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre siden landingspunktet er 2 meter under startpunktet. Noen tips og formler å bidra med? Lenke til kommentar
PrincepBaker Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Hint: Skrått kast blir lengst ved 45 graders vinkel. Hei. Hvorfor blir det 45 grader? Håper du har annledning til å vise dette matematisk, da jeg ikke fikk det til selv. Du kan bruke posisjonsformelen ved konstant akselerasjon. S = Vstart x t + 0,5at^2 + S0. Bruk denne formelen separat på x-retningen og y-retningen. I oppgaven du nevnte setter du Sy = 0. Så finner du tiden, og deretter regner du ut Sx. Husk at Sy0 = 2 meter, siden det startet 2 meter over bakken. Og jeg regner med at du med trigometri kan regne ut startfarten i både x- og y-retning! Endret 24. oktober 2010 av PrincepBaker Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Men jeg fyrer opp nok et spørsmål: En person kaster en ball fra to meter over bakken i 17m/s i en vinkel av 40 grader. Hvor langt går ballen? Skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre siden landingspunktet er 2 meter under startpunktet. Noen tips og formler å bidra med? Bevegelsesligninger: Endret 24. oktober 2010 av Imaginary Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Hint: Skrått kast blir lengst ved 45 graders vinkel. Hei. Hvorfor blir det 45 grader? Håper du har annledning til å vise dette matematisk, da jeg ikke fikk det til selv. Standard bevegelsesligninger: Vi skal finne maksimal lengde i -retning, altså setter vi . Dette finner sted ved eller Sett inn dette i ligningen for : Denne er maksimal når , dvs Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 hva betyr kommategnet du har midt i Y= formelen? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Startfart i -retning: Lenke til kommentar
PrincepBaker Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Takk for hjelpen, Imaginary. Oversiktlig og forståelig føring fra din side. Endret 24. oktober 2010 av PrincepBaker Lenke til kommentar
Shifty Powers Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) To kuler A og B er bundne saman med ei tynn snor og haldne i ro. A har massen 0,25 kg og B har massen 0,50 kg. Så slepper vi kulene slik at dei fell fritt, sjå figur. a) Kor stor er snorkrafta når kulene fell? b) Korleis ville kulene ha falle dersom B var øvst? A | | | B Endret 24. oktober 2010 av Shifty Powers Lenke til kommentar
Shifty Powers Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Men i følgje fasiten er svaret 0... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå