Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

No sit eg litt fast på ei oppgåve eg trudde skulle vere relativt grei:

 

En 2.00 kg "partikkel" flyttes fra koordinatene (1.00, 3.00) m til (5.00, 7.00) m.

 

a) Hvor mye arbeid gjør kraften F = (2 * x2)x ( x = x-hatt) på partikkelen? (Anta at krafta er i newton når x er i meter).

 

Her set eg opp W = F * s * cos a.

Sidan krafta berre virkar i x-retning (x-hatt, right), set eg s = 4, og x = 4 og får 128 Nm. Hadde eg gjort tilsvarande berre funne strekninga ved hypotenusen og sett opp cos 45 grader ville eg fått nett same svar, så dette må jo stemme. Det blir vel òg riktig å setje inn 4 for x?

 

b) Hvis partikkelen har starthastighet vi(4.00 m/s)y, hva er slutthastigheten vf? (Hint: "arbeid - kinetisk energi" teoremet bringer deg et stykke på vei!)

 

Her set eg opp: Wnet = K2 - K1.

Først reknar eg i x-retning med startfart = 0 osv (og med Wnet som det arbeidet eg fann i a). Dette plar som regel å gi ei vf x = 11,31 m/s. Deretter reknar eg i y-retningen, men skal f.eks. arbeidet gjort av tyngdekrafta vere med?

 

I c er det oppgitt eit svar på raten av energioverføringa, det er når eg reknar ut dette eg heile tida får feil. Så då mistenker eg det er noko eg overser i ein av dei føregåande oppgåvene.

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, dette fann eg ut av tidlegare i dag. Sidan eg har to punkt finn eg vektoren mellom dei, dvs. s

 

W = int: F*s

 

Så integrerar eg dette frå mellom x = 1 og 5, og gonger så med s (som då er ein konstant). No gonger eg saman to vektorar og får at:

W = <330,6 , 0> Nm.

 

Kan dette stemme?

 

Sisten delen av oppgåva lyd:

c) Bestem raten for energioverføring (altså effekten P) fra krafta til partikkelen både ved start- og sluttposisjonen. (Svar: Pi = 0 W, Pf = 455 W)

 

Det er her eg aldri får noko fornuftig svar i forhold til fasit.

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Ja, slik har eg òg gjort det mange gonger. Innmari surt å gjere same oppgåva opp att og opp att, til eg blir heilt forvirra.

 

Kva gjer eg vidare no?

 

 

Wnet = K1 - K2

 

Må eg først finne vy (men den er vel strengt tatt det same som byrjinga sidan ingen krefter har virka i y-retning?) og deretter vx, og så finn eg den felles sluttfarten vf ved pytagoras?

Endret av aspic
Lenke til kommentar
mhm..må være noe der. men føler lissom at jeg ikke har helt tak på begrepene eller at jeg forstår dem helt. enda vanskligere er det når oppgaven er så vag, ikke noe jeg skal regne ut en gang..regner med den kanskje ikke er så rellevant da. jaja...nytter vel ikke å lære mer før i dag nå. må nok ta et skippertak med meg selv og ekstern hjelp for å få skikkelig grep om fysikken, kjekt å ha det før eksamen og har lissom tenkt å ta ingeniør utdannelse så da er det kjipt å ikke forstå fysikken i vg2 XP

 

 

jaja, fortsatt takk for all hjelp

 

regner med jeg får mer brukt for deres kunnskap etter hvert som jeg får jobbet med litt flere oppgaver.

 

keep up the good work everyone. verden trenger flere matte/fysikk - sterke mennesker :thumbup:

 

her er en illustrasjon læreren viste oss for å prøve å forklare det med innstråling og utstrålingstetthet litt bedre da, så har vel fått en viss bedre forståelse nå.

se vedlegget

ut_inn_str_lingstetthet.doc[

Lenke til kommentar

jeg holder på å skrive en rapport i fysikk, om farten til en planpendel. siste punktet som skal være med står det: "vurder resultatene og diskuter nøyaktigheten i målingene. hvilken størrelse(hvilke størrelser) er vanskligst å måle nøyaktig? hvordan stemmer målt og beregnet verdi av v overens?"

 

dette forsøke innebærer jo å måle farten til en planpendel ved hjelp av speedo, og ved beregninger ved hjelp av bevaringsloven.

 

når de spør om størrelser, spør de da om ved hvilke høyder det er vanskelig å få nøyaktige målinger.

må jeg snakke om absolutt og relativ usikkerhet her da eller?

og hvordan regner man egentlig på usikkerheten og slikt, er det en enkel tommelregel for det?

 

:ermm:

Lenke til kommentar

Lagt ut en nytt bilde grunnet tull me det forje, det forklarer bedre.

 

Når det kommer til raporten så spørr de etter hvilke størelser det er vansklig å måle nøyaktig. Du kan tenke deg at hvis du har en sau, du vil måle hvor sauen er og hvor mye den spiser. Hvis du fester en gps til sauen vil du kunne få posisjonen utrolig nøyaktig. Så det blir en sikker størelse.

 

Når du måler hvor mye den spiser sitter du å ser på den. Du ser kanskje at den tar to munnfuller med gress et sted og fire et annet sted. Det blir da en ganske unøyaktig måling. Størlsen på munnfullene, tetthet på gresse osv kan spille inn.

Lenke til kommentar

Mtp. planpendel-raport:

 

Når vi gjorde øvelsen, så hadde vi et stativ, pendel og hastighetsmåler. Den største feilkilden da var målingene. For å få eksakt potensiel energi, så måtte man måle høyden fra bordet til tyngdepunktet på loddet, som var lettere sagt enn gjort. Var også en del unøyaktigheter når vi skulle slippe loddet, vi hadde bare en linjal oppå et bord. På store avstander funka målingene bra, men når man skulle ha målinga par et par cm over pendelbunnen, ble det fort unøyaktig.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om dette passer her, men. Noen som kan hjelpe meg litt med noen oppgaver? Tegne strukturformel og kjemiskformel til følgende stoffer: 1,2etandiol(glykol) \ 1,2,3 propantriol / 2metyl2klorbutan /

Noen som gidd hjelpe? Vil gjerne ha tak i hvordan dere kom fram til løsningen også, har nemlig glemt navnsettingen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...