aspic Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) No sit eg litt fast på ei oppgåve eg trudde skulle vere relativt grei: En 2.00 kg "partikkel" flyttes fra koordinatene (1.00, 3.00) m til (5.00, 7.00) m. a) Hvor mye arbeid gjør kraften F = (2 * x2)x ( x = x-hatt) på partikkelen? (Anta at krafta er i newton når x er i meter). Her set eg opp W = F * s * cos a. Sidan krafta berre virkar i x-retning (x-hatt, right), set eg s = 4, og x = 4 og får 128 Nm. Hadde eg gjort tilsvarande berre funne strekninga ved hypotenusen og sett opp cos 45 grader ville eg fått nett same svar, så dette må jo stemme. Det blir vel òg riktig å setje inn 4 for x? b) Hvis partikkelen har starthastighet vi(4.00 m/s)y, hva er slutthastigheten vf? (Hint: "arbeid - kinetisk energi" teoremet bringer deg et stykke på vei!) Her set eg opp: Wnet = K2 - K1. Først reknar eg i x-retning med startfart = 0 osv (og med Wnet som det arbeidet eg fann i a). Dette plar som regel å gi ei vf x = 11,31 m/s. Deretter reknar eg i y-retningen, men skal f.eks. arbeidet gjort av tyngdekrafta vere med? I c er det oppgitt eit svar på raten av energioverføringa, det er når eg reknar ut dette eg heile tida får feil. Så då mistenker eg det er noko eg overser i ein av dei føregåande oppgåvene. Endret 6. februar 2009 av aspic Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 a) Jeg er veldig usikker. F varierer jo med x, gjør den ikke? I såfall må du vel integrere for å finne arbeidet, siden krafta endrer seg etter hvert. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Jo, dette fann eg ut av tidlegare i dag. Sidan eg har to punkt finn eg vektoren mellom dei, dvs. s W = int: F*s Så integrerar eg dette frå mellom x = 1 og 5, og gonger så med s (som då er ein konstant). No gonger eg saman to vektorar og får at: W = <330,6 , 0> Nm. Kan dette stemme? Sisten delen av oppgåva lyd: c) Bestem raten for energioverføring (altså effekten P) fra krafta til partikkelen både ved start- og sluttposisjonen. (Svar: Pi = 0 W, Pf = 455 W) Det er her eg aldri får noko fornuftig svar i forhold til fasit. Endret 6. februar 2009 av aspic Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Hmm, hvordan får du det til å bli en vektor? (Eller mistolker jeg < ..>?). Arbeid er vel en skalar størrelse. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Integralet blir vel F·dx mellom x = 1 og x = 5. Jeg får 248/3 Nm. Og arbeidet er en skalar, ja ... Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Slik ville jeg ha satt det opp: Endret 6. februar 2009 av Fredrikern Lenke til kommentar
aspic Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Ja, slik har eg òg gjort det mange gonger. Innmari surt å gjere same oppgåva opp att og opp att, til eg blir heilt forvirra. Kva gjer eg vidare no? Wnet = K1 - K2 Må eg først finne vy (men den er vel strengt tatt det same som byrjinga sidan ingen krefter har virka i y-retning?) og deretter vx, og så finn eg den felles sluttfarten vf ved pytagoras? Endret 6. februar 2009 av aspic Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Ja, det blir vel sånn. Det virker nok ingen krefter i y-retning nei. Det hadde vel stått om dette foregikk i f.eks. tyngdefeltet. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Ja, dette eg og tenkjer, men tittelen på oppgåva er: Oppgave 1 Det kreves energi for å påvirke en storvokst partikkel på luftetur! Korleis tolkar de dette? Eg gidd ikkje starte på oppgåva igjen før eg har alle fakta på bordet Lenke til kommentar
aspic Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Oppgåva er i alle fall fullstendig løyst no. Noko av det eg hadde tulla mest med på slutten var at eg sat inn lengda i x, og ikkje posisjonen, *facepalm*. Og nei, eg har ikkje jobba med denne sidan klokka 21.00 i går kveld Lenke til kommentar
tina91 Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 mhm..må være noe der. men føler lissom at jeg ikke har helt tak på begrepene eller at jeg forstår dem helt. enda vanskligere er det når oppgaven er så vag, ikke noe jeg skal regne ut en gang..regner med den kanskje ikke er så rellevant da. jaja...nytter vel ikke å lære mer før i dag nå. må nok ta et skippertak med meg selv og ekstern hjelp for å få skikkelig grep om fysikken, kjekt å ha det før eksamen og har lissom tenkt å ta ingeniør utdannelse så da er det kjipt å ikke forstå fysikken i vg2 XP jaja, fortsatt takk for all hjelp regner med jeg får mer brukt for deres kunnskap etter hvert som jeg får jobbet med litt flere oppgaver. keep up the good work everyone. verden trenger flere matte/fysikk - sterke mennesker her er en illustrasjon læreren viste oss for å prøve å forklare det med innstråling og utstrålingstetthet litt bedre da, så har vel fått en viss bedre forståelse nå. se vedlegget ut_inn_str_lingstetthet.doc[ Lenke til kommentar
Flin Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Kanskje denne forklaringen kan hjele litt. EDIT : Det var en feil, jeg hadde brukt volum og ikke areal. Tåpelig av meg, men rettet nå. Endret 7. februar 2009 av Hjelpphp Lenke til kommentar
tina91 Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 ja, det var en litt mer folkelig/forståelig forklaring. men jeg blir litt forvirra av de mattematiske formlene..hva står for eksempel V for? Lenke til kommentar
tina91 Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 jeg holder på å skrive en rapport i fysikk, om farten til en planpendel. siste punktet som skal være med står det: "vurder resultatene og diskuter nøyaktigheten i målingene. hvilken størrelse(hvilke størrelser) er vanskligst å måle nøyaktig? hvordan stemmer målt og beregnet verdi av v overens?" dette forsøke innebærer jo å måle farten til en planpendel ved hjelp av speedo, og ved beregninger ved hjelp av bevaringsloven. når de spør om størrelser, spør de da om ved hvilke høyder det er vanskelig å få nøyaktige målinger. må jeg snakke om absolutt og relativ usikkerhet her da eller? og hvordan regner man egentlig på usikkerheten og slikt, er det en enkel tommelregel for det? Lenke til kommentar
Flin Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Lagt ut en nytt bilde grunnet tull me det forje, det forklarer bedre. Når det kommer til raporten så spørr de etter hvilke størelser det er vansklig å måle nøyaktig. Du kan tenke deg at hvis du har en sau, du vil måle hvor sauen er og hvor mye den spiser. Hvis du fester en gps til sauen vil du kunne få posisjonen utrolig nøyaktig. Så det blir en sikker størelse. Når du måler hvor mye den spiser sitter du å ser på den. Du ser kanskje at den tar to munnfuller med gress et sted og fire et annet sted. Det blir da en ganske unøyaktig måling. Størlsen på munnfullene, tetthet på gresse osv kan spille inn. Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Mtp. planpendel-raport: Når vi gjorde øvelsen, så hadde vi et stativ, pendel og hastighetsmåler. Den største feilkilden da var målingene. For å få eksakt potensiel energi, så måtte man måle høyden fra bordet til tyngdepunktet på loddet, som var lettere sagt enn gjort. Var også en del unøyaktigheter når vi skulle slippe loddet, vi hadde bare en linjal oppå et bord. På store avstander funka målingene bra, men når man skulle ha målinga par et par cm over pendelbunnen, ble det fort unøyaktig. Lenke til kommentar
clfever Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) NVM Endret 8. februar 2009 av YNWA8 Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Vet ikke helt om dette passer her, men. Noen som kan hjelpe meg litt med noen oppgaver? Tegne strukturformel og kjemiskformel til følgende stoffer: 1,2etandiol(glykol) \ 1,2,3 propantriol / 2metyl2klorbutan / Noen som gidd hjelpe? Vil gjerne ha tak i hvordan dere kom fram til løsningen også, har nemlig glemt navnsettingen Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Kjemi passer nok ikke så godt i en fysikktråd nei, hehe. Prøv å legg inn spørsmålet ditt her: Den store kjemi-tråden Gynekologoen: Har lagt inn et løsningsforslag i kjemi-tråden på linken over. Endret 8. februar 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
clfever Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Hei! Sliter med en oppgave som går på termofysikkens 1.lov En gass avgir på 800j, mens volumet er konstant. Hva er endringen i gassens indre energi? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå