Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Du kan finne fjærkonstanten ved å se på differansen mellom vektene og forlengelsen av fjæra. Da kan du finne den 'virkelige' forlengelsen. Da kan du finne hva en viss forlengelse svarer til på skalaen, og da kan du finne hva 0 svarer til på skalaen.

 

edit: men dette blir vel faktisk det samme som å gjøre det du foreslo selv, som egentlig er en mer systematisk måte å gjøre det på!

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Beklager engelsken, men hvordan går man frem med denne her?

 

an engineer on a locomotive sees a car stuck on the tracks in front of the train. When he first sees the car the train is 380 m away and it's speed is 12 m/s. If the engineer's reaction time is 0.48 seconds, what should be the magnitude of the minimun deceleration to avoid an accident?

Regn først ut hvor langt toget kjører i løpet av reaksjonstida til ingeniøren:

12 m/s * 0,48 s = 5,76 m. Gjenværende strekning er altså 374,24 meter.

 

Det du vet nå er stekning og hastighet, mens det du skal finne er akselerasjonen. Du trenger altså en sammenheng mellom a, v og s. Ta utgangspunkt i disse to lingingene:

 

1. v = a * t

2. s = 1/2 a * t2

 

Snu nr 1 sånn at du får t = ...

Sett uttrykket ... inn for t i ligning 2.

Nå står du igjen med en sammenheng mellom a, v og s.

Snu den til a = .....

Sett inn tall og regn ut.

 

Takk :love:

Lenke til kommentar

Du kan finne fjærkonstanten ved å se på differansen mellom vektene og forlengelsen av fjæra. Da kan du finne den 'virkelige' forlengelsen. Da kan du finne hva en viss forlengelse svarer til på skalaen, og da kan du finne hva 0 svarer til på skalaen.

 

edit: men dette blir vel faktisk det samme som å gjøre det du foreslo selv, som egentlig er en mer systematisk måte å gjøre det på!

 

Takk. :) Jeg brukte min metode, men ser at forslaget ditt hadde vært vel så greit.

 

Da var jeg endelig ferdig med arbeidskravet i fysikk. Hehe.

Lenke til kommentar

Finnes det en bedre måte å løse denne på, enn slik jeg har gjort?

 

Jeg har funnet funksjonen a(x) med delt forskrift for de forskjellige intervallene y=6x, y=6, y=-6x+30 osv. Deretter har jeg brukt Newtons andre lov F=ma, og funnet kraftfunksjonen til hver av intervallene: y=6mx, y=6m, y=-6mx+30m osv.

 

Så har jeg funnet arealet under grafen for hver bit, og lagt det sammen for å få arbeidet til de respektive intervallene.

 

For å finne farten har jeg brukt dK=W=(1/2)m*vf^2+(1/2)m*vi^2 og løst mhp. vf.

Er òg litt usikkerpå hvordan jeg kan finne bevegelsesretningen, siden det er "speed" og ikke "velocity" jeg har funnet.

 

 

Finnes det ikke noen greiere måte? :)

post-218415-1286189713,5271_thumb.jpg

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Jepp. Tror jeg dropper enhetene. Del det opp i to strekninger. Først vet du at det er konstant akselerasjon. Da vet du fra ligningen chart?cht=tx&chl=v = v_0 + at at chart?cht=tx&chl=v = 2a. Så den første strekningen (når det er akselerasjon) blir chart?cht=tx&chl=s_1 = v_0t + \frac{1}{2}at^2 = \frac{1}{2} \cdot \frac{v}{2} \cdot 2^2. Den andre delen av strekningen beveger han seg jo når det er konstant fart, så da er chart?cht=tx&chl=s_2 = v \cdot 8.8. Summen av de to strekningene skal bli 100m:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2} \cdot \frac{v}{2} \cdot 2^2 + 8.8v = 100

 

chart?cht=tx&chl=9.8v = 100

 

chart?cht=tx&chl=v = \frac{100}{9.8} = 10.2

 

edit: beklager, blir ikke noe andregradsligning her... Jeg som roter!

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Hei! Jeg lurer på om det er jeg eller fasit som har feil svar. Oppgaven er som følger:

I denne oppgaven skal du bruke lommeregneren(jeg bruker geogebra) til å tegne ulike grafer. En lastebil med masse m=1,5 tonn har en maksimal bremsekraft på F=6 kN

 

Tegn en graf som viser hvor lang tid lastebilen trenger for å stoppe når farten før bremsing varierer mellom 30 km/h(8,33 m/s) og 120 km/h(33,33 m/s)

 

Jeg tenker da at jeg først må finne akselerasjonen. For å finne den, bruker jeg Newtons 2.lov (sigma F=ma)

 

Jeg gjør om formelen slik at jeg får: a=(F)/(m)

Jeg setter inn tallene: a=(6000 N)/(1500 kg)=4 m/s2

 

Så må jeg lage en formel ut av dette til grafen, som jeg også er usikker på. Hvordan blir formelen ut i fra oppgaven?

 

På forhånd takk!:)

Lenke til kommentar

v = a * t, der enheten for v er [m/s], a er [m/s2] og t er . Putt gjerne inn en omregning fra [km/t] til [m/s] der også sånn at du får:

 

t = v/(3,6 * 4 [m/s]), der v måles i [km/t] og t i .

 

Lag en tabell med tall for v = 30 km/t, 40, osv opp til 120 km/t. Lag et diagram med v langs den vertikale aksen og t langs den horisontale. Prikk opp for grafen og tegn linje mellom prikkene.

 

post-3851-1286277809,5506_thumb.png

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har et forsøk som går ut på å kalkulere akselerasjonen til tyngdekraft når man har to grafer, en som viser avstand vs tid og en som viser fart vs tid. Prosedyren var å merke et papir hver 1/60 av et sekund mens papiret akselererte mot bakken på grunn av et lodd som var tapet fast til papiret. Man ender opp med en graf som viser hvor langt det ble mellom hvert merke ettersom tiden gikk og papiret falt mot bakken (merkemaskinen var stasjonær), og en som viser hvilken fart papiret hadde ved de forskjellige merkene. Noen som har en ide om hvordan man kan kalkulere akselerasjonen til tyngdekraft ved hjelp av disse verdiene?

Lenke til kommentar

Jeg har et forsøk som går ut på å kalkulere akselerasjonen til tyngdekraft når man har to grafer, en som viser avstand vs tid og en som viser fart vs tid. Prosedyren var å merke et papir hver 1/60 av et sekund mens papiret akselererte mot bakken på grunn av et lodd som var tapet fast til papiret. Man ender opp med en graf som viser hvor langt det ble mellom hvert merke ettersom tiden gikk og papiret falt mot bakken (merkemaskinen var stasjonær), og en som viser hvilken fart papiret hadde ved de forskjellige merkene. Noen som har en ide om hvordan man kan kalkulere akselerasjonen til tyngdekraft ved hjelp av disse verdiene?

 

Dersom du har fått laget grafer med målepunkter på grunnlag av papiret med merkene, bør det være emkelt å estimere g. Konstant akselerasjon gir v = at, og den tilhørende grafen bør kunne tilpasses en rett linje gjennom origo. Stigningstallet er m.a.o. g.

 

s = at2/2 og grafen skal ligge på en slik parabel. (kontroll)

Endret av compus
Lenke til kommentar

Hei! Jeg sitter og jobber med en vektoroppgave, som jeg lurer litt på.

 

En ball faller mot gulvet og spretter opp igjen. Se bort fra luftmotstand. Tegn figur som viser kreftene på ballen

1. på nedturen

2. i støtet mot gulvet

3. på oppturen

Forklar hvilken virkning hver av disse kreftene har på ballen.

 

 

1. På nedturen er det bare en vektor, nemlig vektoren ned mot bakken. Denne vektoren er tyngdekraften (9,81 m/s2)

 

2. I støtet mot gulvet er jeg veldig usikker. Det er i alle fall en vektorpil ned mot bakken, som er tyngdekraften. I tillegg må det være en motkraft. Men jeg er litt usikker på hvor stor motkraften er. For meg virker det logisk at den er større en gravitasjonskraften, siden ballen vil sprette opp igjen. Stemmer det?

 

3. Gravitasjonskraften eller tyngdekraften er her mindre enn kraften som får ballen oppover. Ellers ville den gått nedover. Stemmer ikke det?

 

 

På forhånd takk for hjelpen!:)

Lenke til kommentar

Hvis snordraget i knutepunktet er 24 000 N, er snordraget oppover, som motarbeider tyngden det samme. Videre, siden den henger i ro er vel tyngden lik: 24000 N = m*g => m=24000/9.80 kg altså 2450-ish kilo.

 

Det er i hvert fall det jeg ville sagt, men jeg har egentlig hatt minimalt med fysikk.Med forbehold om feil. ;)

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...