Altobelli Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 (endret) Hva mener du med y-retning? Forøvrig, er eneste måten å løse den første oppg. jeg postet ved å anta at enten Vslutt eller Vstart = 0? Eller finnes det en annen metode? Endret 29. september 2010 av mentalitet Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Som i y-aksen i et koordinatsystem. Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Hei! Jeg lurer på en oppgave i fysikk 1(vg 2). Albin drar lillebroren sin på kjelke. Selv om den vannrette trekkraften er 60 N, er farten konstant. Hvordan kan det ha seg? Gjelder ikke Newtons 2.lov? I fasiten står dette: Sigma F=0 pga luftmotstand og friksjon. På forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
operg Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 (endret) Du vet at når farten er konstant er summen av kreftene lik null. I dette tilfellet virker det en kraft framover, nemlig trekkraften. Er det tenkelig at det virker en kraft bakover som opphever trekkraften, slik at summen av kreftene blir null? Endret 2. oktober 2010 av operg Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Du vet at når farten er konstant er summen av kreftene lik null. I dette tilfellet virker det en kraft framover, nemlig trekkraften. Er det tenkelig at det virker en kraft bakover som opphever trekkraften, slik at summen av kreftene blir null? Ja, friksjon og luftmotstand. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 (endret) Newtons andre lov gjelder selvfølgelig: . Hvis trekkraften er 60 N og du definerer positiv retning som trekkraftens retning (naturlig) blir summen av friksjonskreftene -60 N. Endret 2. oktober 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Er det noen som vet om et program som egner seg til å tegne krefter? Det skal brukes i en fysikkrapport, og vil helst ikke bruke paint eller tegne for hånd og skanne. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Geogebra Skråplan.ggb Lenke til kommentar
operg Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Jeg har følgende oppgave: Ei lita kule kan skli i en horisontal sirkelformet bane på innsida aven kjegleformet flate som ligger med spissen ned. Kjeglens toppvinkel er 2θ = 40 grader. Vi antar at det ikke er friksjon. Kula sklir rundt i den horisontale sirkelen med en frekvens på 2, 0 Hz. I hvilken høyde h over kjeglens toppunkt beveger kula seg? Fra dette får jeg at høyden er gitt ved og at det virker gravitasjonskraft nedover, som motvirkes av y-komponenten av normalkraften, som virker oppover. Vi har også x-komponenten av normalkraften, som er opphavet til sentripetalakselerasjonen. Men her står jeg fast. Sentripetalakselerasjonen kan finnes ved bruk av trigonometri, men ikke uten at jeg kjenner N-vektoren (summen av komponentene av normalkraften), og den er ukjent. Kan noen hjelpe meg litt på vei? Lenke til kommentar
operg Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 (endret) Det tenkte jeg på, men er de to vinklene like? Endret 3. oktober 2010 av operg Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Ja, det er de. N står jo normalt ut fra veggen. Så hvis veggen danner vinkelen theta med vertikalen, må en noe som står normalt på denne igjen, danne samme vinkel med horisontalen. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Hey guys! Står litt fast på en oppgave her. Den lyder slik: En sprinter på 100m har konstant akselerasjon i 2,0s etter starten og deretter konstant fart fram til målstreken. Sluttiden blir 10,8s. Finn den konstante farten. Det må vel bli noe likninggreier, eller? Lenke til kommentar
operg Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Regn ut hvor langt han er kommet etter 2 sekunder. Denne strekningen kaller vi x. Deretter bruker du bare s = vt med s som (100 m - x) og t som 8,0 sekunder. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Og hvordan regner jeg ut hvor langt han er kommet etter 2 sekunder? Jeg har verken akselerasjon, sluttfarten eller strekningen. Eneste er tiden og startfarten. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 (endret) Du vet at (s for sekund). I de første to sekundene avlegger han strekningen . De neste 8.8s beveger han seg strekningen . Du vet at summen av disse skal bli 100m. Endret 3. oktober 2010 av Jaffe Lenke til kommentar
Attityd Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Beklager engelsken, men hvordan går man frem med denne her? an engineer on a locomotive sees a car stuck on the tracks in front of the train. When he first sees the car the train is 380 m away and it's speed is 12 m/s. If the engineer's reaction time is 0.48 seconds, what should be the magnitude of the minimun deceleration to avoid an accident? Lenke til kommentar
operg Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Og hvordan regner jeg ut hvor langt han er kommet etter 2 sekunder? Jeg har verken akselerasjon, sluttfarten eller strekningen. Eneste er tiden og startfarten. Beklager, men jeg trodde du kjente akselerasjonen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 (endret) Beklager engelsken, men hvordan går man frem med denne her? an engineer on a locomotive sees a car stuck on the tracks in front of the train. When he first sees the car the train is 380 m away and it's speed is 12 m/s. If the engineer's reaction time is 0.48 seconds, what should be the magnitude of the minimun deceleration to avoid an accident? Regn først ut hvor langt toget kjører i løpet av reaksjonstida til ingeniøren: 12 m/s * 0,48 s = 5,76 m. Gjenværende strekning er altså 374,24 meter. Det du vet nå er stekning og hastighet, mens det du skal finne er akselerasjonen. Du trenger altså en sammenheng mellom a, v og s. Ta utgangspunkt i disse to lingingene: 1. v = a * t 2. s = 1/2 a * t2 Snu nr 1 sånn at du får t = ... Sett uttrykket ... inn for t i ligning 2. Nå står du igjen med en sammenheng mellom a, v og s. Snu den til a = ..... Sett inn tall og regn ut. Endret 3. oktober 2010 av Simen1 Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Jeg lurer litt på denne: At a skal bli 0 blir vel for enkelt, og det står heller ikke i oppgaven at fjærens nullpunkt er 0 mm. Blir det rett å gjøre det slik: Fs=-k*x m*g=-k*(x-a) Hvor a er likevektsposisjonen til fjæren, for så å sette inn verdien fra de to kjente fjærene og løse mhp. a? Finnes det noen greiere måte å gjøre det på? På forhånd takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå