T.O.E Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 (endret) Hvis en ball på 2 kg beveger seg med 7.0 ms^-1, da har den bevegelsesenergi på 14 kgms^-1. Men er det det samme som 14 Ns? Bevegelsesenergien er ikke som du oppgir! Derimot er impulsen er 14kgms-1og det tilsvarer 14Ns Hmm. Ser jeg har tenkt feil. Men hvordan kan du finne impulsen når det ikke er oppgitt noen tid? Er det ikke heller bevegelsesmengden (momentum) som jeg kom frem til? (p=mv, P=2kg*7m/s, p=14kgm/s)? Endret 15. september 2010 av T.O.E Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Bevegelsesmengde og impuls brukes om hverandre. kgm/s og Ns er ekvivalente (N=kgm/s^2). http://no.wikipedia.org/wiki/Bevegelsesmengde Andre betegnelser for bevegelsesmengde er massefart, impuls og driv, hvor driv er mest brukt i dagligtale og impuls er vanlig i mer abstrakt betydning. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Da var første fysikkprøve overstått. Dessverre fikk jeg ikke til siste oppgave, alle forsøksmåter ble stoppet på en eller annen måte eller ble rett og slett feil. "Vi slepper en stein fra et høgt stup, og hører plasket etter 3 sekund. Hvor høyt er stupet? Se bort ifrå luftmotstand. Sett lydfarten til 330 m/s" Ingen anelse korleis eg skal begynne. Kom fram til masse rare greier da jeg hadde en halvtime igjen på bare denne oppgåva, men fikk aldri med alle opplysningane i utregningane. Og det må da vere en grunn til at en får en viss opplysning... Anyone? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) På vei nedover: Lyden på vei oppover: Sett ligningene lik hverandre og løs for . Da finner du lett høyden etterpå. Endret 16. september 2010 av Imaginary Lenke til kommentar
LarsAndre Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 To klosser sklir mot hverandre på et horisontalt, friksjonsfritt underlag. Massene er hhv. 1,6 kg og 2,1 kg. På den tyngste av klossene er det montert en elastisk fjær med en fjærkonstant 600 N/m. Farten til den letteste klossen er 4,0 m/s og til den tyngste 2,5 m/s. Klossene støter mot hverandre, og umiddelbart etter støtet er farten til den letteste klossen 3,0 m/s i opprinnelig fartsretning. Hva er da farten til den tyngste klossen? Undersøk om fjæra er sammenpresset i dette øyeblikket, og i så fall hvor mye. Hvis vi tenker oss at vi følger denne støtprosessen svært nøye med mikroskopiske tidsintervall, vil det på ett bestemt tidspunkt være slik at den tyngste klossen har stanset helt opp. Hvilken fart har den letteste klossen nå? Hvor mye er fjæra presset sammen ved dette tidspunktet? Hvordan skal jeg gå fram for å løse denne oppgaven? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Hint: I et elastisk støt er bevegelsesmengde og kinetisk energi bevart. Endret 16. september 2010 av Imaginary Lenke til kommentar
Shifty Powers Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Driver å øve til mi første fysikkprøve no og lurer på det med avrunding og antal tal i svaret. Læraren vår har knapt gått gjennom det og har ofte anleis svar enn fasiten (for nøyaktig, for unøyaktig, eller ikkje på standardform osv.), så om noken kunne tatt ei oppklaring i desse reglane hadde det vert flott. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Hallo. Lurer faktisk litt på et spørsmål her. Er i sammenheng med en heis, og en person i heisen. Personen veier seg og finner 75kg utenfor heisen. Han går inn i heisen, og kjører heis samtidig som han veier seg. Da viser vekta 85kg. Hva er akselerasjonen til heisen? Massen til heisen er 675kg Slik jeg tenker er 85kg*g lik normalkraften til personen, trekker en fra 75*g finner vi summen av kraften som virker oppover. Dette finner jeg til å være 98.1N. Kan jeg da nu bruke N.2? Med personen som m, eller heisen? Blir dette rett? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Det blir rett ja, selvfølgelig med massen til personen. Summen av kreftene på personen har ikke noe med massen til heisen å gjøre. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Nei, det har du helt rett i. Takk for svar. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Er du helt sikker på at det rett? Oppg. b er nemlig å regne ut snordraget til heisen, det blir vel da ma, som blir 882,9N. I fasiten står det 8.3 kN. Det er jo litt bom? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 ma = S - G der S er snordraget til heisen og G er tyngdekrafta på heisen. Da må jo S = ma + G. Det skulle gi rett svar. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Det ga rett svar for m=75kg, men jeg skjønner ikke hvorfor. Vil ikke heisens masse ha noe å gjøre med utregningen? Eller vurderer vi alt ifra den ivrige heisentusiastens perspektiv? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Jo, du må ta summen av heisen og personens masse. Det var summen av kreftene på heisen jeg mente i forrige innlegg. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Ja, DA gir det mening. Tusen takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Lampen Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 En ball får startfarten 7.0m/s oppover en bakke. Ballen kommer tilbake til utgangspunktet etter 10 s. a)Finn akselerasjonen når vi går ut fra at den er konstant b) Hvor langt fra startpunktet er ballen når den snur c)hva er farten når ballen kommer tilbake til utgangspunktet Finner ingen passende formler, utenom hvis jeg har g som a. altså 9,8m/s^2 som akselerasjon. Skal jeg bruke "g" her? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 På a) kan du bruke Lenke til kommentar
Lampen Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 På a) kan du bruke Fordi sluttfarten og startfarten skal være den samme? Lenke til kommentar
stjernen1991 Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Lampen: Sluttfarten er lik startfarten, men motsatt rettet. Det vil si at hvis starfart er 10, er sluttfart -10. Definer alltid hvilken retning som er positiv Lenke til kommentar
Lampen Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Lampen: Sluttfarten er lik startfarten, men motsatt rettet. Det vil si at hvis starfart er 10, er sluttfart -10. Definer alltid hvilken retning som er positiv Det jeg trodde. Takk takk:D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå