Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hallo! :)

Vi har nå fått i oppgave å skrive en stil i fysikken, til i morgen... en åpen stil, vel å merke!

Det blir en slags øvelse til fysikkeksamen. Jeg går nå siste året på videregående. Jeg trenger hjelp til å finne en god problemstilling, som dekker flere kompetansemål så jeg kan bevege meg over flere emner.

Dette er hva vi har vært gjennom hittil:

Bevaringslover:

Bevaring av bevegelsesmende, elastisk støt, energibevaring i tyngdefeltet, Hooks lov og bevaring av energi for en elastisk pendel

Relativitetsteori:

treghetssystemer, realetivistisk tid og bevegelsesmengde, hvileenergi, totalenergi, og energi-masse-loven.

Kvantefysikk:

fotoner: energien og bevegelsesmengden til dem, fotoelektrisk effekt, bølgelengde og bevegelsesmengde, uskarphetsrelasjonene og sammenfiltrede fotoner.

Partikkelfysikk:

elemeentærpartikler, antipartikkel, kvarker og leptoner, de fire naturkreftene (gravitasjonskraft, elektromagnetisk kraft, svak og sterk kraft.), bevaringslovene, baryon- og leptontall. Standardmodellen

Bevegelse:

fart og akselerasjon ved rettlinjet bevegelse, bevegelseslikningene ved konstant akselerasjon, banefart, bevegelse med konstant akselerasjon, parameterframstilling av sirkelbevegelse, akselerasjon i sirkelbevegelse.

Kraft og bevegelse:

Newtons 1. lov 2. lov(vanlig og komponentform) og 3. lov, krefter i sirkelbevegelse

Gravitasjonsfelt:

Newtons universelle gravitasjonslov, feltstyrke, potensiell energi i gravitasjonsfeltet, bevaring av energi i gravitasjonsfeltet, ekvivalensprinsippet.

Elektrisk felt:

coulombs lov, elektirsk felt, feltstyrke, sentralfelt, elektrisk feltstyrke i et sentralfelt, homogent elektrisk felt, elektrisk arbeid.

Noen som har gode forslag til ideer om hva jeg kan ha som problemstilling?

(vi fikk oppgaven i dag, og den skal være ferdig til i morgen, så skal ikke være sånn kjempe stor)

Takker for all hjelp!

Mvh

Andak :)

Lenke til kommentar

hei, jeg har prøve i fysikk i morgen. kap om arbeid og energi og termofysikk :( føler jeg ikke har lært så mye...så må vel lese litt mer før prøva.

men trenger hjelp med noen oppgaver så kan jo se om jeg rekker å få noe respons her.

Ved jordoverflata er innstrålingstettheten fra sola 235 W/m2. utstrålingstettheten fra jordoverflata er 390 W/m2. Hvordan kan dette henge sammen?

i tipset til oppgaven på bokas nettsider sies det noe om at må huske på at det må gjennom atmosfæren e.l. men er det noen som kan forklare meg litt mer forskjellen på inn og utstrålingstetthet, si en enkel måte å forstå det på. læreren har prøvd å forklare litt om det, men hu er så elendig på å forklare...jeg er aldeles ikke av de svakeste knivene i skuffen, men trenger virkelig hjelp med fysikken. var syk en god periode før jul, og mistet en del av undervisningen pga av det.

tar i mot all hjelp med takk

hilsen Tina :blush:

Lenke til kommentar

Kan ikke så mye om termofysikk, men kan tenke meg at det har å gjøre med refleksjon av solstrålene i atmosfæren. Det vil si at når noen solstråler først har kommet inn, går de fram og tilbake mellom jordoverflaten og atmosfæren. Gradvis flater energikurven fra hver solstråle ut, men man sitter igjen med mer enn det som kom inn. Les mer om den såkalte drivhuseffekten (fin illustrasjon).

Endret av Fredrikern
Lenke til kommentar
Kan ikke så mye om termofysikk, men kan tenke meg at det har å gjøre med refleksjon av solstrålene i atmosfæren. Det vil si at når noen solstråler først har kommet inn, går de fram og tilbake mellom jordoverflaten og atmosfæren. Gradvis flater energikurven fra hver solstråle ut, men man sitter igjen med mer enn det som kom inn. Les mer om den såkalte drivhuseffekten (fin illustrasjon).

Ikke for å være frekk, men lærer ikke dere dette/kreves ikke det at dere kan dette ved fysikklinjen på NTNU? Termofysikk er helt grovt læren om stråleegenskaper og energioverføring via varme. Selvfølgelig har det å gjøre med drivhuseffekten, men tror ikke bare ett fenomen innenfor feltet er tilstrekkelig.. ;)

Endret av slux
Lenke til kommentar
Ikke for å være frekk, men lærer ikke dere dette/kreves ikke det at dere kan dette ved fysikklinjen på NTNU? Termofysikk er helt grovt læren om stråleegenskaper og energioverføring via varme. Selvfølgelig har det å gjøre med drivhuseffekten, men tror ikke bare ett fenomen innenfor feltet er tilstrekkelig.. ;)

Besvarte jeg spørsmålet feil, altså? Og når vi først er i gang: Hvorfor kommer du ikke med en bedre forklaring selv hvis min ikke var tilstrekkelig? Klarer ikke helt å se hensikten med posten din.

Jeg har bare gått ett semester ved NTNU, og termisk fysikk kommer ikke før i det fjerde. Fysmat-linjen er intensiv nok, og det er bare ugunstig å sveipe over mange emner samtidig.

Endret av Fredrikern
Lenke til kommentar

mhm..må være noe der. men føler lissom at jeg ikke har helt tak på begrepene eller at jeg forstår dem helt. enda vanskligere er det når oppgaven er så vag, ikke noe jeg skal regne ut en gang..regner med den kanskje ikke er så rellevant da. jaja...nytter vel ikke å lære mer før i dag nå. må nok ta et skippertak med meg selv og ekstern hjelp for å få skikkelig grep om fysikken, kjekt å ha det før eksamen og har lissom tenkt å ta ingeniør utdannelse så da er det kjipt å ikke forstå fysikken i vg2 XP

jaja, fortsatt takk for all hjelp

regner med jeg får mer brukt for deres kunnskap etter hvert som jeg får jobbet med litt flere oppgaver.

keep up the good work everyone. verden trenger flere matte/fysikk - sterke mennesker :thumbup:

Lenke til kommentar

Besvarte jeg spørsmålet feil, altså? Og når vi først er i gang: Hvorfor kommer du ikke med en bedre forklaring selv hvis min ikke var tilstrekkelig? Klarer ikke helt å se hensikten med posten din.

Jeg har bare gått ett semester ved NTNU, og termisk fysikk kommer ikke før i det fjerde. Fysmat-linjen er intensiv nok, og det er bare ugunstig å sveipe over mange emner samtidig.

Missforsto deg litt, trodde du prøvde å forklare termofysikk med at det var en slags lære om drivhuseffekt... :)

Men ser jo nå at det gir svar på spørsmålet til Tina! Beklager!

Lenke til kommentar
mhm..må være noe der. men føler lissom at jeg ikke har helt tak på begrepene eller at jeg forstår dem helt. enda vanskligere er det når oppgaven er så vag, ikke noe jeg skal regne ut en gang..regner med den kanskje ikke er så rellevant da. jaja...nytter vel ikke å lære mer før i dag nå. må nok ta et skippertak med meg selv og ekstern hjelp for å få skikkelig grep om fysikken, kjekt å ha det før eksamen og har lissom tenkt å ta ingeniør utdannelse så da er det kjipt å ikke forstå fysikken i vg2 XP

Poenget med oppgaven var vel som du sier ikke å regne ut noe, men å forstå seg på teorien bak "drivhuseffekten".

Les gjerne litt om det på Wikipedia:

http://no.wikipedia.org/wiki/Drivhuseffekten

Det er ikke meningen du skal skjønne alt, men skum gjennom det som står der sånn at du ikke er helt blank om det skulle komme på en prøve/tentamen/eksamen.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Hei, sliter med å forstå hvorfor den tilførte energien i bilen.

Kraften som må til for å holde en bil i konstant fart på 80km/h, er 0,45kN. Bilen bruker 0,70 liter besin per mil. Energiinnholdet i bensin er 33Mj per liter.

Bestem bilmotorens virkningsgrad.

Det vi vet at er bilmotoren bruker en kraft på 450N, altså den nyttbare energien er 450N. Jeg sliter med å forstå hvofor den tilførte energien i bilen er:

Bilen bruker:

0,7l/m(mil) = 0,07l/km = 0,00007l/m(meter).

Energiinnholdet i bensin:

33*10^6J/l.

tilført energi: 0,00007l/m*3,3*10^7j/l = 2310J/m = 2310N.

(Eta) = nyttbar energi(brukt energi)/tilført energi = 450N/2310N = 0,194 = 20%

Endret av YNWA8
Lenke til kommentar

Ahh, daså.

Du vet at bilen bruker 0,00007 liter per meter, og at energien i hver liter bensin er 33*106 joule.

For å finne ut hvor mye energi bilen bruker per meter, så ganger du bare disse to verdiene og får:

0,00007*(33*106) = 2310 joules per meter.

Joules per meter, j/m, kan gjøres direkte om til newton, N. J/m = N.

Da vet du at om alt hadde blitt overført uten tap i overføring fra motor til hjul, hadde du i denne situasjonen hatt 2310 N til rådighet. Men det har du altså ikke: oppgaven sier at kun 450 N når ut til hjulene.

Derfor må du ta 450 N og dele på 2310 N -> 450/2310 = 0,195. I prosent blir dette 0,195*100 = ca. 20 %.

PS: Mulig jeg har ordlagt meg litt "rotete", men håper du forstår.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...