Nebuchadnezzar Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 (endret) Prøver meg her og ^^ ------------------------------------ Det virker ingen friksjon. a) Tegn kreftene som virker på klossene b) Finn akselerasjonen til klossene c) Hvor høyt kommer klosse B d) Bestem farten og kreftene som virker på klossene når C treffer bakken. Klosse A = 1 m Klosse B = 2 m Klosse C = 5 m ------------------------------------ Liker godt slike oppgaver, men mange av de er ganske vanskelige... Har ikke kommet igang så all hjelp tas imot med stor glede- Endret 5. juni 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Hvorfor blir uttrykket for feltet inni den blå kula som vist med pilen? Har integrert som en gal, men kommer ikke frem til det. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Men hvorfor er Q-enclosed = Q*(r/R)3? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Endret 7. juni 2010 av Imaginary 1 Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Takker og bukker. Noen som kan kort forklare hvordan jeg finner ut hvor mange siffer jeg skal ha etter komma i utregninger. Aldri helt fattet dette, går alltid for to av en eller annen merkelig grunn Litt pinlig å gjøre feil på eksamen på dette nivået, så kjempe hvis noen gidder lære meg. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 (endret) Det er ikke hvor mange siffer du har etter komma som er viktig, men hvor mange gjeldende siffer du bruker. Får du oppgitt opplysninger med tre gjeldende siffer skal også svaret ha tre gjeldende siffer. F.eks har 0,123 og 1,23 samme antall gjeldende siffer. (Noen ganger kalles de også signifikante siffer). edit: Det har selvfølgelig med usikkerhet å gjøre. Har du oppgitt opplysninger med to gjeldende siffer og svarer med fem så er det jo noe som skurrer. edit2: Når det er snakk om addisjon/subtraksjon ser man selvfølgelig på desimaler. Du kan jo også lese her. Endret 8. juni 2010 av Frexxia 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Hei, kom opp i Naturfag muntlig. Temaet er Natur. Jeg må ha med både fysikk, kjemi og biologi i presentasjonen. Hva er det uti naturen som har med fysikk å gjøre? Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Hei, kom opp i Naturfag muntlig. Temaet er Natur. Jeg må ha med både fysikk, kjemi og biologi i presentasjonen. Hva er det uti naturen som har med fysikk å gjøre? Alt 1 Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Og er den generelle formelen for strekning gitt slik ? Nei, men denne er forholdsvis generell: Lenke til kommentar
PerMada Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Jeg har kommet opp i Fysikk muntlig og har derfor et spm. angående et forsøk. Vi må gå gjennom et tilfeldig forsøk og et av de kan bli "Beregne g ved hjelp av en kjeglependel". Jeg vet hva man skal gjøre i starten og hvilke målinger man må gjøre. Men har litt problemer med selve utledningen av g. Hvordan går man fram for å få en formel for g? Noen som har gjort og har peiling på dette forsøket? Lenke til kommentar
US4 Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Noen som kan hjelpe meg å løse denne? A book has a mass of 400 g. When you slided the book against the floor with 5 N, it accelerated at the rate of -1.5 m/s2. What would the coefficient of friction between the book and the floor be? Kilde: http://library.thinkquest.org/10796/ tusen takk Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Fx=max R=max ymgcos(thetha)=max Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Hva skal du med vinkel her? Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Nei, si det du Tenkte nedover et plan jeg. Lenke til kommentar
mondema Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Jeg har kommet opp i Fysikk muntlig og har derfor et spm. angående et forsøk. Vi må gå gjennom et tilfeldig forsøk og et av de kan bli "Beregne g ved hjelp av en kjeglependel". Jeg vet hva man skal gjøre i starten og hvilke målinger man må gjøre. Men har litt problemer med selve utledningen av g. Hvordan går man fram for å få en formel for g? Noen som har gjort og har peiling på dette forsøket? Ta en titt på side 68 her Løs med hensyn på g til fordel for v Lenke til kommentar
mondema Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Trenger litt hjelp med en oppgave. Orker ikke å bla gjennom 73 sider for å se om den er løst før. Oppgaven lyder: en heismaskineri med virkningsgrad 78% skal løfte bilen på 4000 kg 3 m opp. Hvor mye energi må maskineriet bli tilført? Jeg bruke bevaringsloven, og valgte nullnivået for Ep lik bakken. Og E k= 0 på "toppen". Dermed ble den energien brukt = Ep = m*g*h = 4000 kg * 9,81 N/kg * 3 m = 117720 J. Hva med resten? Og hvorfor kan jeg bruke bevaringsloven her? Det er jo ikke bare gravitasjonskraften som virker. Fint om noen kan hjelpe meg med denne Ep er vel lik arbeidet som må tilføres (eller er jeg helt ute?). I så fall har du jo svaret:) Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Nei, ikke helt, fordi da virkningsgraden ikke er 100 %, må maskinen yte mer enn potensialforskjellen. Lenke til kommentar
Pusa24Girl Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Hei! Jeg har kommet opp til muntlig eksamen i fysikk 1 og trenger litt tips og hjelp. Teamet er "Elektromagnetiske bølger. Viktige på mange måter." Har funnet ut om elektromagnetiske bølger, men er ikke sikker på hvordan jeg burde gå frem. Hva er egentlig forskjellen på elektromagnetiske bølger og elektromagnetisk stråling? Noen som erfaring med muntlig eksamen i fysikk og eventuelle spørsmål. Kan jeg bli spurt om ulike regneoppgaver eller noe som ikke har med elektromagnetiske bølger/temaet eller fremføringen å gjøre? Kan jeg trekke inn emisjon/absorpsjon og fotoner? Burde jeg snakke om ulike bølgefenomener for lys som interferens, bøyning, brytning osv? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Elektromagnetiske bølger og elektromagnetisk stråling er to navn på samme fenomen, men jeg har inntrykk av at ordet bølger brukes mer i det langbølgede spekteret (radiobølger, mikrobølger) mens stråling brukes mer på korte bølger (Lys, røntgen, gamma). Du må sikkert forklare enkelte ligninger som f.eks bølgelengde = c/frekvens og forklare fenomener som interferens, diffraksjon, brytning, emmisjon, absorpsjon, osv. Mulig du må ta et enkelt regnestykke på tavla også, men det er ikke tid til så mye regning på muntlig så det blir nok noe enkelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå