Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Båndbredde=bitrate.

Hvis du har en samplingfrekvens på 44100 Hz, og du har 16 bits i stereo, blir bitraten 1411200 bits/s eller 1411 kbit/s.

 

Komprimering: Senker bitraten, .mp3 er typisk 64-320 kbit/s. Mister dermed noe informasjon, men man fjerner i hovedsak en del av de frekvensene man ikke kan høre, og hvis man har to lyder samtidig men du bare "trenger" å høre en, så fjernes den andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurte på om noen kunne forklare noen oppgaver fra Rom, Stoff og Tid boken som omhandler elektrisitet. Går mer på forklarende ting som jeg føler det ikke står såå mye om i boka.

 

1. Hvis en positivt ladd glasstav blir holdt nær en metallkule, blir elektroner trukket til den ene siden.

a) Hvorfor slutter strømmen av elektroner? Det er jo nesten et ubegrenset antall å ta av.

b) Er summen av de elektriske kreftene på kula lik null?

 

Svaret på a tror jeg selv er fordi metaller er jo bygd opp i faste "gitter" med løse elektroner imellom, og at det da er disse som blir flyttet på?

 

2.

a) En positivt ladd glasstav tilrekker en kule som henger i en snor. Kan vi da sikkert si at kula er negativt ladd?

b) Kan vi si at kula er positivt ladd hvis den blir frastøtt av glasstaven?

 

Og tilslutt vil jeg gjerne bare ha en foklaring på hvorfor en vannstråle blir tiltrukket av både en positiv og negativ ladd ting. Vet det har noe med at vann er en dipol å gjøre.

 

Hvis noen kunne forklart disse tingene for meg ville jeg vært evig takknemlig! Trenger svar fort!

Lenke til kommentar

1. a) Likevekt. Det dannes en elektronfordeling på kulen som forsøker å motvirke det elektriske feltet fra staven. b) Ja.

 

2. a) Nei, følger av 1. a). b) Ja.

 

 

Dipolegenskapen til vannmolekylene gjør at du får en tendens til innretting under påvirkning av det elektriske feltet fra en ladd gjenstand.

Lenke til kommentar

Vannmolekylet oppfører seg noe tilsvarende som kulen i de første oppgavene. Modell:

H2Odipole.gif

 

Oksygenet trekker litt sterkere til seg elektronene som deles med hydrogenatomene. Dermed blir det en liten forskyvning i ladningsfordelingen, altså et polart molekyl. Dette vises med symbolene + og - i figuren.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hvorfor vann er en dipol, så vannet blir avbøyd akkurat som metallet for å motvirke de elektriske kreftene? Og siden det er en dipol med både en negativ og en positiv ladd side vil vann molekylene "flytte" på seg avhengig om tingen man tar inntil vannstrålen er negativ eller positiv?

Lenke til kommentar

Heisann! Jeg strever med en oppgave som jeg ikke klarer å finne ut av selv. Kanskje noen av dere er mer begavet i fysikk enn meg, og muligens vil hjelpe meg med denne oppgaven?

 

 

1. Tenk deg at du bytter ut alle pærene med motstander som hver har resistans 6 Ohm, og regn ut strømmen i hver av motstandene når spenningen er 24 V.

 

2. Regn også ut hva som skjer med strømmen i hver av motstandene når du tar bort motstand nummer 3.

 

 

jzf7m1.jpg

 

Takk på forhånd! :thumbup:

Lenke til kommentar

1. Det var noe sånt jeg også tenkte til å starte med. Dersom jeg bytter ut resistans nr. 2, 3 og 4 med en felles resistans, så blir resistansen i parallellkoblingen 4 Ohm(?) - brukte formelen for resistans i en parallellkobling. Da står vi igjen med seriekobling av tre motstander og da vet jeg at spenningen er 24 V ved alle tre motstandene.

 

I1 og I5 = U/R1 = 24 V / 6 Ohm = 4 A

I(parallell) = U/R (parallell) = 24 V / 4 Ohm = 6 A

I = I1 + I5 + I (parallell) = 4 A + 4 A + 6 A = 14 A

 

Dette svaret kan jo ikke stemme fordi: I = U/R = 24 V / 16 Ohm = 1,5 A

 

I utgangspunktet så skulle begge svarene som jeg har streket under blitt det samme.. det er dette som forvirrer meg.

 

 

2. Dersom vi fjerner motstand nr. 3 så vil det bli brudd i kretsen, og vi står igjen med en seriekobling mellom motstand nr. 1, 4 og 5. Da vil alle disse tre motstandene ha samme strømverdi.

 

I1 = I4 = I5 = 4 A

Endret av Yangern
Lenke til kommentar

1. Det var noe sånt jeg også tenkte til å starte med. Dersom jeg bytter ut resistans nr. 2, 3 og 4 med en felles resistans, så blir resistansen i parallellkoblingen 4 Ohm(?) - brukte formelen for resistans i en parallellkobling. Da står vi igjen med seriekobling av tre motstander og da vet jeg at spenningen er 24 V ved alle tre motstandene.

 

I1 og I5 = U/R1 = 24 V / 6 Ohm = 4 A

I(parallell) = U/R (parallell) = 24 V / 4 Ohm = 6 A

I = I1 + I5 + I (parallell) = 4 A + 4 A + 6 A = 14 A

 

Dette svaret kan jo ikke stemme fordi: I = U/R = 24 V / 16 Ohm = 1,5 A

 

I utgangspunktet så skulle begge svarene som jeg har streket under blitt det samme.. det er dette som forvirrer meg.

Du kan ikke summere strømmene slik du gjør og ende opp med 14A ...

Tenk på det: den strømmen som går inn den ene enden av R1 vil være den samme strømmen som kommer ut av den andre enden av R1 - som er den samme strømmen som går inn i "parallelkoblingen" av 2-3-4, osv. - som er det samme strømmen som kommer ut av R5.

 

I1 og I5, strømmen gjennom R1 og R5 vil derfor være 1,5A (=24V/(6+4+6)ohm)

 

Strømmen gjennom R2,R3,R4 kan du regne ut på flere måter.

F.eks., hva er spenningen over R2-3-4? Jo, den er 24V-R1*I1-R5*I5=6V (=1,5A*4ohm)

I4 = 6V/6ohm , I2=I3=6V/(6+6)ohm.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

1. Det var noe sånt jeg også tenkte til å starte med. Dersom jeg bytter ut resistans nr. 2, 3 og 4 med en felles resistans, så blir resistansen i parallellkoblingen 4 Ohm(?) - brukte formelen for resistans i en parallellkobling. Da står vi igjen med seriekobling av tre motstander og da vet jeg at spenningen er 24 V ved alle tre motstandene.

 

I1 og I5 = U/R1 = 24 V / 6 Ohm = 4 A

I(parallell) = U/R (parallell) = 24 V / 4 Ohm = 6 A

I = I1 + I5 + I (parallell) = 4 A + 4 A + 6 A = 14 A

 

Dette svaret kan jo ikke stemme fordi: I = U/R = 24 V / 16 Ohm = 1,5 A

 

I utgangspunktet så skulle begge svarene som jeg har streket under blitt det samme.. det er dette som forvirrer meg.

 

 

2. Dersom vi fjerner motstand nr. 3 så vil det bli brudd i kretsen, og vi står igjen med en seriekobling mellom motstand nr. 1, 4 og 5. Da vil alle disse tre motstandene ha samme strømverdi.

 

I1 = I4 = I5 = 4 A

 

Gi meg 5min så skal jeg regne ut. Tips er:

 

(R1-1-R2-1)-1 dette er da parallell utregning

Endret av Refsa
Lenke til kommentar

Hei, jeg kommer med noen teksbaserte oppgaver jeg trenger litt hjelp til. De er gitt ved en tidligere eksamen og jeg finner ikke noe svar på dem i pensumbøkene jeg har. De lyder som følger:

 

1) VIl et inteferensmønster forandre seg under vann, isåfall hvordan?

 

2) Et inteferensforsøk med en lampe med hvitt lys, vi holder gitteret forran øyenene og ser mot lama gjennom gitteret. Hva ser du?

Lenke til kommentar

I en krets som er seriekoblet vil strømmen være den samme gjennom hele kretsen, konstant I. I en krets med parallellkobling er ikke strømmen lik gjennom hele kretsen. Vil være forskjellig strøm gjennom parallellkoblingen. Spenningen over motstandene i paralellkoblingen vil være lik for begge mostandene. Når det kommer til seriekoblinger er spenningen forskjellig over de forskjellige motstandene.

 

Utot = U1 + U2 + ... + Un, i en seriekobling.

Itot = I1 + I2 + ... + In, i en paralellkobling.

Lenke til kommentar

Hei, jeg kommer med noen teksbaserte oppgaver jeg trenger litt hjelp til. De er gitt ved en tidligere eksamen og jeg finner ikke noe svar på dem i pensumbøkene jeg har. De lyder som følger:

 

1) VIl et inteferensmønster forandre seg under vann, isåfall hvordan?

 

2) Et inteferensforsøk med en lampe med hvitt lys, vi holder gitteret forran øyenene og ser mot lama gjennom gitteret. Hva ser du?

 

1) Brytning av lys pga brytningsindex til vann?

2) Regnbuens farger?

Lenke til kommentar

Ok, dette kan virke ganske dumt å spørre om, med tanke på tidspunktet, men hva slags R-Matte trenger jeg å kunne til en eventuell FY2-eksamen på videregående skole?

 

Grunnen til at jeg spør, er fordi at jeg har dette faget og matematikk S2. Læreren min sier at integrasjon, noe vektorregning og noe derivasjon er alt jeg trenger fra R-matten, men føler at det muligens ligger noe mer under.

 

På forhånd takk!

 

Saond

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...