Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lagt til en oppgavetekst hvor jeg sliter med oppgave B. Jeg har ingen anelse hvor jeg skal begynne på den en gang. Jeg har løst oppgave A, og har fått bekrefta at den er rett. Jeg har også lagt til vedlegg hvor dere kan se figur. Jeg trenger virkelig hjelp til den der, aldri løst noe liknende før.

 

 

Oppgave 2

Et lodd på 0,300 kg er festet med to masseløse, uelastiske snorer i taket som vist på figuren. Loddet er i punktet C. Vinklene mellom snorene og taket er som vist på figuren.

Avstanden mellom A og B er 20 cm

 

a) Hvor store er de to snorkreftene?

 

Og til slutt ei utfordring:

 

b) Vi svinger loddet i C helt opp til taket, og slipper. Hvor store er snorkreftene når loddet kommer til det laveste punktet på bana?

fysikkoppgave.bmp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjapt spørsmål. Hva er egentlig spenning mellom ledninger? KOmmer stadig spørsmål om det i boka, uten at det forklares.

Spenning er en potensialforskjell (potensiell energi per ladning) mellom to punkter. Det er spenningen som gjør at det går strøm i en leder.

 

En analogi vil være en høydeforskjell i en elv, som gjør at vannet i elven strømmer.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Noen spørsmål om termofysikk:

I faseoverganger står det i boka at når is smelter f.eks. så blir bindinger mellom molekylene brutt og den potensielle energien øker. Men blir bindingene brutt fysisk, eller blir molekylene bare trukket lenger fra hverandre slik at det trengs mer energi for å holde de sammen?

 

Ifølge Planck kurven forstår jeg det som at jern f.eks. dom blir varmet opp vil begynne på rødt, og gå gjennom hele fargespekteret. Men i boka sier de at jernet vil gå mot en hvit farge, og siden hvit er en kombinasjon av alle farger skjønner jeg ikke hvordan den kan gå gjennom hele fargespekteret. Så er det sånn at når bølgetoppen er ca. midt i spekteret vil det bli strålt ut hvitt lys?

Lenke til kommentar

Sitter med en oppgave jeg står helt fast på.

 

En vindmølle måler 67 meter fra bakken og opp til festet for de tre rotorbladene. Disse er 33 meeter lange og roterer med en hastighet på 20 rpm. Møllen overfører den kinetiske energien i vinden til kinetisk energi i rotorbladene, og videre til elektrisk energi i en generator.

 

Når vinden har en hastighet som er større enn en viss minstehastighet chart?cht=tx&chl=v_{min}, gir møllen en konstant elektrisk effekt chart?cht=tx&chl=P_{elektrisk}=1,65 MW. Hvis vinden er mindre enn chart?cht=tx&chl=v_{min}, gir møllen null elektrisk effekt. I løpet av ett år gir møllen en total energimengde på 4,8 GWh.

 

Vind med hastighet v som treffer et areal A, har en effekt som er gitt ved chart?cht=tx&chl=P=\frac{1}{2}Apv^{3}, der p er massetettheten til luft. Vi lar A være arealet av den sirkelflaten som rotorbladene sveiper over. Ca 40 % av effekten P overføres til elektrisk effekt.

 

a. Beregn hvor stor vindhastighet det minst må være for at møllen skal gi en elektrisk effekt på 1,65 MW. Anslå hvor stor del av et år møllen gir elektrisk energi.

 

Noen ganger vil det feste seg is på rotorbladene. Anta at en isbit sitter på spissen av et rotorblad og faller av når sissen er i det øverste punktet på sirekelen den beveger seg i. Isbiten vil da bevege seg som i et horisontalt kast. I resten av denne oppgaven ser vi bort fra luftmostand.

 

b. Bergen hvor langt isbiten beveger seg i horisontal retning før den treffer bakken.

 

 

Står helt fast her, noen tips til hvor jeg skal starte?

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Jeg driver med en oppgave om termofysikk som jeg ikke greier:

 

Et metallstykke har tempraturen 0 grader. Et identisk metallstykke har dobbelt så stor indre energi. Hva er tempraturen for dette metallstykket??

 

Regner med 0 grader er i celsius, og dermed kan vi si at det er ~273Kelvin. Og siden den indre energien er dobbelt så stor for det andre stykket, må temperaturen også være dobbel så stor. Temperaturen blir da 2*273K = 546K. Omgjort til celsius er det 273 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...