Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden

Anbefalte innlegg

Du må bruke Stefan-Boltzmanns lov.

Den var det ja. Takk!

Jeg fikk 1.7*10^-3, i tilfelle noen sitter å klør i fingra å har lyst til å teste det ut :w00t:

Men et lite spørsmål til:

Jeg skal forklare hvorfor en stjerne som har en bølgetopp utenfor det synlige spekteret sender ut et blått lys. Jeg vet at dette har med Planck-kurven å gjøre. Men er det så enkelt at en stjerne sender ut stråling for mer enn en bølgelengde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En deuteriumkjerne med kinetisk energi 1,2*10^(-14)J kolliderer med en litiumkjerne (36Li) som ligger i ro. Da oppstår det to alfapartikler, hver med kinetisk energi 1,8*10^(-12)J.

Skriv reaksjonsformelem og regn ut den frigjorte energien.

I utgangspunktet skulle jo dette være lett, men jeg får det ikke til å stemme med fasit. . . Any help? :)

(12H)+(36Li) -> 2(24He)

Masse (deuterium): 2.01410u

Masse (litium): 6.01512u

Masse (helium): 4.00260u

Masseforskjell: (2.01410+6.01512)u - (2*4.00260)u = 0.02402u = 3.99*10^-29 kg

E=mc^2 = 3.59*10^-12J

Energi frigjort: 3.59*10^-12J - 1,2*10^-14J = 3.58*10^-12J

...

eller bare (1,8*10^(-12)J)*2 - 1,2*10^(-14)J = 3.59*10^-12J

Endret av kimj_
Lenke til kommentar

En oppgave:

En romfarer er 175 cm høy, målt når han står i ro på jorda. Han er i et romskip som farer forbi jorda med en fart på 0,60c.

a. Hvaa blir romfarerens høyde, målt fra jorda, når han ligger parallelt med fartsretningen?

b. Ville høydemålingen gitt et annet resultat dersom romfareren sto opreist i romskipet, vinkelrett på fartsretningen?

Lenke til kommentar

Hei, jeg sitter med en oppgave med skrått kast og funderer på en ting, oppgaven lyder som følgende:

Figuren viser en skisse av et hus. På toppen av taket, i posisjon 1 løsner det en isbit. Den glir nedover til kanten av taket, dvs. posisjon 2 og fortsetter i fritt fall til den treffer bakken i avstand x fra husveggen. Vi ser bort fra friksjon og luftmotstand.

Vi kan vise at farten til isklumpen er når den kommer til kanten av taket.

a) Beregn horisontal- og vertikalkomponenten til farten v2.

b) Hvor langt fra veggen lander isklumpen og hva er farten når den treffer bakken? Husk størrelse og retning.

der også en figur som viser hustaket, men hva mener dem med "Husk størelse og retning?"

Lenke til kommentar

Med "husk størrelse og retning" menes det nettopp det. Hvor stor er farten (i m/s), og hvilken retning har den (i grader/radianer målt i forhold til bakken, vanligvis.

Farten i det isbiten fyker utfor taket finner du enklest ved energibetraktning og litt veldig enkel geometri. Du trenger høyden på toppen av taket i forhold til bunnen av taket og bruker chart?cht=tx&chl=mgh=\frac{1}{2}mv^2. Retningen vil være helningen på taket.

Fallet etter dette vil være en parabel. Horistontal fart vil være konstant, mens vertikal fart øker pga. tyngdekraften.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Nei. I oppgave a skal du oppgi det som står, nemlig horisontal- og vertikalkomponent. I oppgave b skal du oppgi hvor lang x er (hvor langt fra veggen isbiten treffer), hvor stor farta er (i m/s) og vinkelen. Du må også fortelle hva vinkelen er målt i forhold til (bruk gjerne en tegning).

Lenke til kommentar

En tynn horisontal bjelke AB som er 2,6 m lang og har neglisjerbar masse, er hengslet til en vertikal vegg i et punkt A Bjelken er festet til veggen med en snor BC som danner vinkelen 30° med AB. En kloss med tyngden 150 N blir flyttet langs bjelken. La avstanden fra A til klossen være x, se figur.

a) Finn snordraget S som funksjonen av x

fig_statikk.jpg

Lenke til kommentar

Oppgave om elektrisk ladde kuler i et elektrisk felt.

To små metallkuler er plassert i punktene A og B og har samme positive ladning 8,0nC. Avstanden mellom kulesentrene er 5,0cm.

Hva er feltstyrken i et punkt C som ligger 1,0cm over punktet A?

Jeg har dekomponert den elektriske feltstyrken fra A til C og fra B til C. X-retning er det kun BC som utgjør, siden AC står vinkelrett på AB. Vinkelen mellom dem er 11,36grader. Regner da ut den elektrisk feltstyrken i x-retning:

chart?cht=tx&chl=E_{bc}* cos11,36 =

chart?cht=tx&chl=K_{e}*\frac{q}{r^2} =

chart?cht=tx&chl=8.99*10^9 * \frac{8*10^{-9}}{(0.051m)^2}

= 27651N/C

Den elektriske feltstyrken i y-retning kommer fra både AC og BC.

Skriver derfor at:

chart?cht=tx&chl=E_y = (E_{ac} + E_{bc}) * sin11.36

Regner ut de elektriske feltstyrkene på samme måte som for Ex. Får da 147109,41N/C.For da å finne feltstyrken i C, gjør jeg følgende:

chart?cht=tx&chl=\sqrt{(E_x)^2 + (E_y_)^2}

Da får jeg ca 150000N/C. Men det stemmer ikke med fasit. Hva har jeg gjort feil?

Lenke til kommentar

Slik eg tenkte, med forbehold om at kan tenkje feil:

Om du rekner kraftmomentet til bjelken om punktet A, vil det vere to ting som gjev kraftmoment:

Snordraget gjev kraftmoment oppover, og krafta frå klossen på bjelken gjev kraftmoment nedover. Ettersom bjelken er i ro, er det totale kraftmomentet lik null.

Kraftmomentet frå klossen angrip i ei lengd x frå A:

chart?cht=tx&chl=\tau_x=Nx,

der N er tyngda til klossen.

Kraftmomentet frå snordraget angrip i ei lengd 2.6m frå A, men det virker ikkje normalt på linja frå A, so du må dekomponere den. I y-retninga virker krafta S*sin(30), so kraftmomentet vert

chart?cht=tx&chl=\tau_S=-S\sin(30)\cdot 2.6,

der minusteiknet er satt inn fordi dette kraftmomentet virker i motsatt retning av det frå klossen.

Som nemnt tidlegare skal det totale kraftmomentet vere lik null, so du får likninga

chart?cht=tx&chl=\tau=mgx-S\sin(30)\cdot 2.6=0

som du enkelt kan løyse for S.

Lenke til kommentar

|--Vegg i tre--|Luft|--Steinullmatte--|

Siden luften blir neglisert er det en ren konduksjon.

Heat flux:

q'' = k_v/x (Ta-Ty) [w/Km^2]

q'' = k_s/x (Ti-Ta)

Ta = Temperaturen mellom veggen og steinullmatten, trenger ikke å vite denne.

Ser vi har to ligninger, skriver de om.

(q''*xv)/k_v = (Ta-Ty)

(q''*xs)/k_s = (Ti-Ta)

Legge de sammen og faktoriserer på venstresiden

q''( xv/k_v + xs/k_s) = Ta-Ty+Ti-Ta

Ser at Ta faller bort. Nå finner du

Nå kan du finne fluxen (varmestrømtettheten), med å isolere q'' til en side. Kan være at det skal være forskjellig tegn på Ty og Ti.

Lenke til kommentar

|--Vegg i tre--|Luft|--Steinullmatte--|

Siden luften blir neglisert er det en ren konduksjon.

Heat flux:

q'' = k_v/x (Ta-Ty) [w/Km^2]

q'' = k_s/x (Ti-Ta)

Ta = Temperaturen mellom veggen og steinullmatten, trenger ikke å vite denne.

Ser vi har to ligninger, skriver de om.

(q''*xv)/k_v = (Ta-Ty)

(q''*xs)/k_s = (Ti-Ta)

Legge de sammen og faktoriserer på venstresiden

q''( xv/k_v + xs/k_s) = Ta-Ty+Ti-Ta

Ser at Ta faller bort. Nå finner du

Nå kan du finne fluxen (varmestrømtettheten), med å isolere q'' til en side. Kan være at det skal være forskjellig tegn på Ty og Ti.

Det blir jo:

Ute | Ytterpanel | Steinull | Innerpanel | Inne

Stemmer resten da?

Får:

chart?cht=tx&chl=Q = \frac{{{T_i} - {T_y}}}{{\frac{{{x_{gran}}}}{{{k_{gran}}}} + \frac{{{x_{steinull}}}}{{{k_{steinull}}}}}}

Men hva er xgran og xsteinull her?

Skal jeg ta dobbeltintegral av dette?

...nei, nå er jeg forvirret på høyt nivå her :hmm:

Endret av Senyor de la guerra
Lenke til kommentar

Kraften til en bil i rettning av bevegelsen er gitt ved F=P/v, hvor P=konstant er effekten motoren gir og v er farten. Bilen akselererer fra 0 til en hastighet v over en avstand b.

Se bort fra luftmotstanden. Finn arbeidet W gjordt av F fra bilen starter i ro til den har nådd hastigheten v etter avstanden b.

Noen som kan hjelpe meg her, sitter litt fast. Får flere svar som jeg ikke vet om er ekvivalente. F.eks. Pt, 1/2mv^2, bP/v(t)=bP/(dx/dt) osv. Kraften er jo en funksjon av hastighten så kan ikke bare sette den utenfor integralet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...