Senyor de la guerra Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Tror noen andre får ta over, jeg er ingen pedagog. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Bruk denne for å finne a da, så kommer ud deg litt videret. Utgangspunktet for formelen er forøvrig energibetratkning, uten at jeg skal gå nærmere inn på det nå. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Slenger løsningen i en spoiler jeg, så får du selv se om du faktisk gidder å prøve eller om du bare vil se på fasiten. Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor Sikker på at du har prøvd? Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor 110% sikker? Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor Okay, here we go! Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor In 3... Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor 2... Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor 1... Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor Endret 12. februar 2010 av Henrik C Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Antipedagogisk skattejakt! Men vi hår håpe vedkommende lærer det han skal uansett! Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Tidenes spoiler Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Tidenes spoiler Apropos tid, det er ikke alltid gitt at man fysisk skal forkaste negativ løsning på tiden. Man kan eksempelvis ha definert starttidspunktet ved 60. sekund. Men i denne oppgaven var det jo greit! Lenke til kommentar
Filozofen Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Hehe, skal ikke se i spoilern enda, FOR jeg gir ikke opp. Brukte forrige hele fredag og halve lørdag på å LÆRE partielldevidering, kvadratavvik, deriverte, dobbelderivert... kjrneregel, bevise disse... Pointe er å lære, derfor spurte jeg om dere kunne hjelpe meg med oppgaven, for oppgaven inneholder bare 2 "tall" som er momental fart og strekningen, jeg vil LÆRE! Takk for all hjelp,,, vil nok se i spoilern vis tiden er knapp, fro fristen min på oppgaven er søndag klokken 24:00 ... det er ikke lekse, jeg går på et matte prosjekt, lærer MATTE! elsker det, Men en siste ting, så klarer jeg dette, Hvordan får man denne formelen eller hvordan beviser man at den er riktig? 2as=v^2-V_0^2, for etter å ha sett på forslaga så tror jeg denne er den beste løsningen for den inneholder ikke "tid" eller "akselerasjon" i formelen. Endret 12. februar 2010 av tonyrydland Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Alt du trenger å vite står tidligere i tråden. Det eneste du trenger å vite når du løser en slik oppgave, er å vite hvilke formler som passer (du har mange forskjellige) og hvilke opplysninger du har gitt. Her er det jeg har i fysikkheftet mitt, noe du kanskje bør vurdere å kjøpe. Koster sikkert ikke mer enn en hundrings hos bokhandelen. Bevegelseslikning ved konstant fart: s=vt Bevegelseslikning ved konstant akselerasjon: . Edit: Formelen har du allerede gitt fra fysikkboken/fysikkheftet, og du trenger ikke å bevise den. Den inneholder ikke tid, men den inneholder akselerasjonen (som er a). Dette kalles også den tidløse formelen, og den er veldig nyttig å ha i bakhodet når du skal gjøre oppgaver som dette. Endret 12. februar 2010 av Henrik C Lenke til kommentar
Filozofen Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Tusen Takk, veldig nyttig og jeg lærte det. Hva heter fysikk hefte ditt? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Tabeller og formler i fysikk 2FY og 3FY. Utgitt av Utdanningsdirektoratet gjennom Gyldendal. Spør hos f.eks. Norli, de vet garantert hva det er. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Fysikkheftet koster vel rundt 40,-. Det trengs neppe til ditt behov hvis du er lit matematikkinteressert. Lenke til kommentar
Filozofen Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 men kunne dere bevist den formelen for meg, den som Henrik C anbefalte... Hvis dere vil Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Du trenger ikke å bevise den. Lenke til kommentar
mjskovly Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 men kunne dere bevist den formelen for meg, den som Henrik C anbefalte... Hvis dere vil Bare å starte med v=s*t, deriver og prøv deg frem, lek med tall Lenke til kommentar
chokke Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 men kunne dere bevist den formelen for meg, den som Henrik C anbefalte... Hvis dere vil Wikipedia Lenke til kommentar
Filozofen Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 fant det ut etter en god stund, innsettingsmetoden med en veiformel og en fartsformel... Lenke til kommentar
clfever Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Hei, jeg sliter med oppgave b). Har prøvd meg på den uten å lykkes. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Bruk Pythagoras' på feltet fra B i C. Legg dette sammen med feltet fra A i C. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Nja, er ikke sikker. Husker ikke riktig fremgangsmåte, men lærern vår brukte LANG tid på å få svaret til å stemme overens med fasiten på den oppgaven. Men fortell fremgangsmåten hvis du får det til Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Et atom har energinivåene E1, E2 og E3. Ved overgangen E3->E1 blir det sendt ut lys med bølgelengden 400 nm. Ved overgangen E3 -> E2 blir det sent ut lys med bølgelenden 600 nm. Hva blir bølgelenden når atomet går fra E2 til E1? Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram. Jeg har funnet frekvensen til lyset ved overgangen E3->E2 og E3->E1, men klarer ikke å finne E3 eller E1 ut i fra dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå