Selvin Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Spørsmål angående skråplan: Jeg har funnet ut at a = -8,04 ms-2, men hvordan setter jeg opp utrrykket for R? Gp - R = ma ? -Gp - R = ma ? Svaret skal bli R = 3,3kN. Hei, hvordan fant du ut at akselerasjonen er -8,04m/s^2? Den tidløse: 2as = v^2 - v0^2 Lenke til kommentar
clfever Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Er det riktig tenkt? La oss si at en strikkhopper hopper ut en bro som er 45m over bakkenivået. Når strikkhopperen hopper ut av broen, går Ep over til Ek, og strikken blir ikke belastet de første 10meteren. Etter at strikken har lengden 10m, blir strikken belastet ved at den blir forlenget. Dermed vil strikkhopperen bremses. Vil farten nå øke inntil akselerasjon er null? Og når akselerasjonen er null oppnår jo strikkhopperen sin høyeste fart? Og etter at strikkhopperen har oppnådd sin høyeste fart, så synker både farten og akselerasjonen inntil strikkhopperen når bunnen av hoppet. Og da er farten null mens strikkhopperen fremdeles har akselerasjon rettet oppover? Endret 16. desember 2009 av clfever Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Ja, den farten vil øke inntil akselerasjonen er null. Ved maksfart er akselerasjonen lik null, dvs. strikkraften balanserer tyngdekraften akkurat. Hvis du definerer tyngdeakselerasjonen som positiv, vil akselerasjonen bli negativ etter at hopperen har oppnådd maksfart. Med andre ord begynner strikken gradvis å få overtaket på tyngden og drar hopperen oppover. Lenke til kommentar
clfever Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Ja, den farten vil øke inntil akselerasjonen er null. Ved maksfart er akselerasjonen lik null, dvs. strikkraften balanserer tyngdekraften akkurat. Hvis du definerer tyngdeakselerasjonen som positiv, vil akselerasjonen bli negativ etter at hopperen har oppnådd maksfart. Med andre ord begynner strikken gradvis å få overtaket på tyngden og drar hopperen oppover. Takker, det var forståelig Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 (endret) Hvordan man frem til dette? Trenger til en rapport. Har kommet så langt som dette: (Er snakk om omløpstida til en pendel i sirkelbevegelse btw) Endret 20. desember 2009 av Selte Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Tar du utgangspunkt i T = (2*pi*r)/v ? Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 (endret) Er dette rett? Da må isåfall a=g. hm2.doc Endret 20. desember 2009 av Selte Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 (endret) Nei, . Du må bruke Newtons 2. lov for å finne eit uttrykk for akselerasjonen. I y-retning har du at akselerasjonen er null, og frå det får du eit uttrykk for S. I x-retning er Sx den einaste krafta, so Newtons 2. lov gjev då at Sx = ma. Frå denne får du eit uttrykk for akselerasjonen med S. Kombiner desse to, og putt inn for a, og du får det du skal ha. Red.: Små korreksjonar. Endret 20. desember 2009 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
New_Game Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Trenger litt hjelp med å forstå hvorfor det blir sånn i denne oppgaven: To helt like dartpistoler blir fyrt av rett nedover fra samme høyde. På den ene pila er det festet et lodd (se figuren). Avfyringsmekanismen er to helt like fjærer. Hvilke av pilene når bakken først? a) Den vanlige pila. b) Pila med lodd. c) Det blir uavgjort. Svaret er i følge fasiten a, den vanlige pila, men jeg skjønner ikke hvorfor det blir det. Har prøvd å tenke ut mulige årsaker, for eksempel tenkt at kansje loddet gir større luftmotstand, men utfra tegningen skjønner jeg ikke hvordan det kan bli større luftmotstand pga fjæren. Og at det trengs mer energi for å få i gang den tunge pila, slik at den lette pila får ekstra fart fra starten, men da ville jo den tunge pila tatt igjen den lette? Kansje problemet er at jeg absolutt vil ha den tunge pila til å ha størst fart, men skjønner ikke hvordan den ikke kan ha det. Håper noen kan hjelpe meg, vis gjerne til en lov, hvis den er årsaken til at det blir slik Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Den med loddet vil ha mindre starthastighet pga av massetreghet. Begge to vil ha like mye energi i det de skytes ut. Og ser vi bort i fra luftmotstand så vil pila uten lodd nå bakken først. Og det skyldes denne formelen E = 1/2*mv^2 Sporet litt av så jeg la resten i spoiler Etter de har blitt skutt ut vil pila med lodd få mer energi pga E = mgh Men det har ingenting å si. Slipper du en fjær og en mynt fra samme høyde og samme tidspunkt i et vakum så vil de treffe bakken likt, men mynten vil ha mest energi da den lander.. 1 Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Mye å spørre om, blir som regel en del spørsmål i forkant av en prøve! "En leketøysbil med massen 50g kjører inn i en vertikal sirkel (loop) med diameter lik 24cm. Idet bilen kommer inn i loopen, er farten 3.1m/s. a) hvor stor er kraften på bilen fra underlaget i det øverste punktet i banen. " Jeg har satt opp Men får til å beregne farten i det øverste punktet, prøvde med bevaring av mekanisk energi, men stemte vist ikke helt det. Endret 5. januar 2010 av Martin-sama Lenke til kommentar
New_Game Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Tusen takk Gyr0, nå skjønte jeg det Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Spør om denne en gang til, og legger til et spørsmål! Mye å spørre om, blir som regel en del spørsmål i forkant av en prøve! 1 "En leketøysbil med massen 50g kjører inn i en vertikal sirkel (loop) med diameter lik 24cm. Idet bilen kommer inn i loopen, er farten 3.1m/s. a) hvor stor er kraften på bilen fra underlaget i det øverste punktet i banen. " Jeg har satt opp Men får til å beregne farten i det øverste punktet, prøvde med bevaring av mekanisk energi, men stemte vist ikke helt det. 2 "Du sitter på bussen og holder i en snor med et lodd i enden. I en sving måler du at denne pendelen har et utslag på 14 grader. Bussens fart er 50 km/h. Hva er radius i den svingen bussen kjører i?" Endret 5. januar 2010 av Martin-sama Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) 1) Det er riktig å bruke mek. energi bevart. Husk da at 1/2mv^2 = mgr + 1/2mv(topp)^2, så setter du inn i kraftformelen. 2) Her også er det kraft som gjelder, tegn en figur, det hjelper alltid. Pluss, skriv ned de ulike opplysningene du har. Tips: Planpendel. Endret 5. januar 2010 av Selvin Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Takk for raskt svar, 1 gikk veldig fint, det var jo enkelt. Jeg får svært lite ut av å tegne figurer, jeg misliker så sterkt denne delen av fysikken. Du kunne gitt litt mer tips på den? Jeg kommer ikke videre etter jeg har tegnet inn alle opplysningene... Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Skal innrømme at jeg husker ikke helt selv her.Jeg er faktisk litt usikker på om det er kjeglependel eller planpendel, noe som er vesentlig å vite. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Slik eg tenkte: Pendelen, sett rett bakfrå. (Bussen køyrer inn i biletet, og svinger til høgre.) Newtons 2. lov gjer at , som satt inn i den andre gjer at Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Takk for svar, det virket veldig riktig! Prøven er unnagjort, og den ble heldigvis en del enklere enn fryktet! Lenke til kommentar
Per_Schei Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hei! Jeg lurer på en oppgave som omhandler en berg- og dalbane. *I denne oppgaven må du selv velge rimelige verdier på de størrelsene du trenger, eller hente opplysningene fra faktaarket. a) Hvor stor må farten på toppen av "Høyeste fall" minst være for at en vogn skal oppnå toppfarten som er nevnt i faktaarket, i bunnen av dette fallet? Relevante opplysninger fra faktaarket: Høyeste fall: 32 m Bratteste fall (trolig samme som høyeste): 57 grader Toppfart: 93 km/h (Hva slags størrelser er det eventuelt rimelig å finne rimelige verdier til?) Hadde satt veldig stor pris på det om noen hadde giddet å regnet litt på denne! Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Antar du tenker på noe sånt? I så fall kan du bruke loven om bevaring av mekanisk energi. Og da må du vel være enig i at Kinetisk energi + potensiell energi på toppen = kinetisk energi i bunn Ek1 + Ep = Ek2 Da er det bare å sette opp og regne ut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå