Frexxia Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Antar at b er gjennomsnittsakselerasjon, og i c kan du bruke en valgfri formel for numerisk integrasjon Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Du ser jo at akselerasjonen er en tilnærmet rett linje rundt både 3 sekunder og 7 sekunder. Tegn den rette linja og finn stigningstallet. For b kan du jo telle ruter. Lenke til kommentar
tellicherry Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Takk for svar! Har fått det til nå Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) glem det.. dumme meg Endret 13. desember 2009 av kimj_ Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) Spørsmål angående skråplan: Jeg har funnet ut at a = -8,04 ms-2, men hvordan setter jeg opp utrrykket for R? Gp - R = ma ? -Gp - R = ma ? Svaret skal bli R = 3,3kN. Endret 13. desember 2009 av Selvin Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) Edit: Nei Endret 13. desember 2009 av Herr Brun Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Tror jeg skjønte det. -Gp - R = ma R = -ma - Gp Det blir riktig svar. Lenke til kommentar
Lena77 Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Hei, Trenger litt fysikk hjelp her. Har tentamen i fysikk på tirsdag og er ikke sikker på om jeg har regnet oppgavene rett. oppgave 2: en bjelke som veier 15 kg ligger i ro. så blir den slept 5.0 m langs en bakke med en kraft på 85N. kraften danner en vinkel på 45 grader til underlaget. etter at vi dro de 5,0 meterne har bjelken farten 4,0 m/s. hvor stor er friksjonskraften. oppgave 3: En elektrisk motor som utnytter 85% av den tilførte energien driver en heiskran som utnytter 55% av den tilførte energien. a) hvor stor er den samlede virkningsgraden i systemet motor-heisekran? b) effekten som blir tilført motoren er 7,0 kW, hvor lang tid bruker kranen på å heise opp en kasse 25 m opp i luften når kassen veier 600 kg. Noen som vil hjelpe? :S plzz? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Her kommer en oppgave om elektrisk felt, noe jeg er nokså lost på. 5.15 fra Ergo Fysikk 2 Et elektron i vakuum blir akselerert av en spenning på 250V. Finn den kinetiske energien og farten elektronet får a når startfarten er null b når startfarten er 5,0*10^6 m/s Prøvde meg med at men her stopper det opp. Har ikke vekten av dette elektronet, så med mindre jeg har gått glipp av noe, så regner jeg med at jeg bruker feil formel. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Her kommer en oppgave om elektrisk felt, noe jeg er nokså lost på. 5.15 fra Ergo Fysikk 2 Et elektron i vakuum blir akselerert av en spenning på 250V. Finn den kinetiske energien og farten elektronet får a når startfarten er null b når startfarten er 5,0*10^6 m/s Prøvde meg med at men her stopper det opp. Har ikke vekten av dette elektronet, så med mindre jeg har gått glipp av noe, så regner jeg med at jeg bruker feil formel. Massen til elektronet er jo kjent, . Om du ikke husker det, så står den bakerst i fysikktabellen din. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 (endret) Hint: Et elektron har ladningen -e, eller 1 C = 1A*1s (Coulomb, Ampère og sekund) Et elektron har massen Endret 14. desember 2009 av Herr Brun Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Naturligvis! Jeg blandet med atom, og atommasseenheten, så tenkte at siden det ikke var oppgitt noen masse, var jeg på villspor. Lenke til kommentar
Emberley Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Hvordan i allverden kan jeg skrive formler slik dere gjør det? Istedet for å skrive 5.97x10^24 f.eks... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 [.tex] og [./tex], og bruk korrekt syntax. Hvis du har tenkt til å studere fysikk videre, er det bare å lære seg TeX/LaTeX med en gang. Google it. Lenke til kommentar
Emberley Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Okei, greia er den at jeg skal vise at avstanden fra jordas sentrum til en satelitt i bane er gitt ved følgende formel: som jeg ikke fikk inn i likningen over... Trenger vel egentlig bare å vite den originale likningen, så skal jeg klare å forkorte den osv selv, kommer bare ikke på hvordan den ser ut. =S Edit: En ting til; Det er vel ikke mulig å ha en geostasjonær satelitt over Norge? Desto lenger den kommer vekk fra ekvator, desto mer vil den se ut til å rotere om et punkt på himmelen fra en observatør ved havoverflaten, eller tar je feil? Endret 15. desember 2009 av Loev Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Hvordan i allverden kan jeg skrive formler slik dere gjør det? Istedet for å skrive 5.97x10^24 f.eks...Meir informasjon her:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165 Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Newtons 2. lov: . Newtons gravitasjonslov: . Kombinert gir det: . Lenke til kommentar
Emberley Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Ja, nå gikk det opp et aldri så lite lys her, takk skal du ha, Imaginary. Takk, Torbjørn, skal sjekke det ut. Lenke til kommentar
clfever Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Spørsmål angående skråplan: Jeg har funnet ut at a = -8,04 ms-2, men hvordan setter jeg opp utrrykket for R? Gp - R = ma ? -Gp - R = ma ? Svaret skal bli R = 3,3kN. Hei, hvordan fant du ut at akselerasjonen er -8,04m/s^2? Lenke til kommentar
clfever Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Hva vil det si at en fjær er elastisk eller uelastisk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå