Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Løser ikke oppgaven for deg, men gir deg noen hint. Du har startfarten (3.8km/s) du vet at sluttfarten er på 0km/s siden den stopper. Akselerasjonen kan vi annta at er -9.81m/s^2. Klarer du å løse problemet da?

Endret av dePt
Lenke til kommentar

Tror jeg er dum, men jeg forstår ikke.. Har sitti veldig lenge å lest og prøvd å forstå, men .. forstår bare ikke. Noen som kan løse oppgaven for meg sånn at jeg kan se hele utregninga og kanskje forstå mer da? Har tentamen i morra, så hadde vært snillt.

Lenke til kommentar
Tror jeg er dum, men jeg forstår ikke.. Har sitti veldig lenge å lest og prøvd å forstå, men .. forstår bare ikke. Noen som kan løse oppgaven for meg sånn at jeg kan se hele utregninga og kanskje forstå mer da? Har tentamen i morra, så hadde vært snillt.

Er/var i samme båt håper det går bedre i år når jeg tar det opp. Skjønner at man blir litt små sur når man ikke får det til, men så sitter det jo som støpt når man får det til 2-3 ganger.

Lenke til kommentar

Mitt beste tips er å ta kveld nå, så du er opplagt til å regne ut det du iallfall kan. :)

Lenke til kommentar

Mitt beste tips er å ta kveld nå, så du er opplagt til å regne ut det du iallfall kan. :)

Ditto ;)

Lenke til kommentar

Trenger hjelp med 1c, fasiten står under, men jeg forstår den ikke.

http://www.uio.no/studier/emner/matnat/fys...ExV06_loesn.pdf

1c) Dersom en positiv punktladning +q plasseres i hulrommets sentrum, hva blir den totale ladningen på lederens indre og ytre overflater? Begrunn svaret.

Min løsning. Det kan ikke være noen ladning inni laderen ved likevekt så ladningen vil legge seg på utsiden. Men i fasiten står det at det bare er totalladningen som trenger å være null.

Jeg tenkte at om man bruker gausslov og det elektriske feltet er lik null så kan det ikke være noen ladning inni lederen siden man kan lage gaussflater overalt og uansett hvor liten overflate så må nettoladningen være null.

Hva er det jeg gjør feil?

Lenke til kommentar

Trenger hjelp med en vanskelig fysikkoppgave.

2.338+

En strikkhopper med masse 50kg skal hoppe fra en plattform 25m over bakken. Strikken er 5m lang når den henger uten belastning og har fjærstivheten 100N/m.

a) Hvor i hoppet er farten størst

b) Hvor langt under plattformen kommer hopperen før hun trekkes opp igjen?

c) Hva er akselerasjonen til hopperen da?

Takk.

Endret av clfever
Lenke til kommentar

2.338+

En strikkhopper med masse 50kg skal hoppe fra en plattform 25m over bakken. Strikken er 5m lang når den henger uten belastning og har fjærstivheten 100N/m.

Takk.

a) Før strikken bremser personen, dvs. 20 meter over bakken hvis jeg tolket oppgaveteksten riktig.

b) Husker ikke formelen nå

c) 0, hvis jeg forstod det rett. Oppgaven spør om akselerasjonen når strikken er helt strukket, dvs "bunnpunktet"?

Lenke til kommentar

2.338+

Takk.

a) Før strikken bremser personen, dvs. 20 meter over bakken hvis jeg tolket oppgaveteksten riktig.

b) Husker ikke formelen nå

c) 0, hvis jeg forstod det rett. Oppgaven spør om akselerasjonen når strikken er helt strukket, dvs "bunnpunktet"?

a) Feil. Strikken bremser ikke personen før han når likevektspunktet, altså der kraften fra strikken på personen er like stor som tyngdekraften på personen.

F = k*x, k = 100 N/m

F = G = m*g = 50 kg * 9.81 N/kg = 490.5 N

x = F/k = 490.5 N / 100 N/m = 4.9 m, Dette er forlengelsen.

Lengden på strikken er da 5 m + 4.9 m = 10 m, altså 15 meter over bakken.

c) Feil. FARTEN er 0 ved bunnpunktet, men AKSELERASJONEN er aldeles ikke null! :)

Endret av badahl91
Lenke til kommentar

edit: Jeg tror dere tolker spørsmålet annerledes. Strikken vil starte å virke med en kraft oppover så fort det kommer strekk i strikken (altså 20 meter over bakken), men han vil likevel fortsette å akselerere helt til han når likevektsposisjonen. Hva man kaller bremsing blir derfor et definisjonsspørsmål, men det er korrekt at farten er størst i likevektsposisjonen.

Angående lengden han kommer under bruen, kan du bruke energibevaring.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...