MrUrge Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Trenger hjelp med en oppgave.. "En rakett blir skutt opp fra jorda. Rakkettmotoren stopper i en høyde på 85 km over jordoverflaten, og da har raketten en loddrett fart på 3,8km/s. Hvor høyt kan raketten maksimalt komme?" Lenke til kommentar
dePt Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Løser ikke oppgaven for deg, men gir deg noen hint. Du har startfarten (3.8km/s) du vet at sluttfarten er på 0km/s siden den stopper. Akselerasjonen kan vi annta at er -9.81m/s^2. Klarer du å løse problemet da? Endret 2. desember 2009 av dePt Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Løser ikke oppgaven for deg, men gir deg noen hint. Du har startfarten (3.8km/s) du vet at sluttfarten er på 0km/s siden den stopper. Akselerasjonen kan vi annta at er -9.81m/s^2. Klarer du å løse problemet da? Kan vi det? Lenke til kommentar
MrUrge Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Hæ? Går det ann å løse det sånn ? Står som hint at man må bruke potensiell energiformelen. Og hva var meninga med å si at rakettmotoren stopper i en høyde av 85km over jordoverflaten ? Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Hvilke klasse går du i fysikk 1 eller 2? er det 1 er det slik det er beskrevet, er det 2 må du nok ut på beregninger av gravitasjonslover. Endret 2. desember 2009 av Zimmerh Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Du kan regne via energibevarelse eller bevegelsesligninger, men du kommer uansett ikke unna Newtons gravitasjonslov. Energibevarelse: Ep(r) + Ek(r) = Ep(r'). Løs for r'. Lenke til kommentar
MrUrge Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Tror jeg er dum, men jeg forstår ikke.. Har sitti veldig lenge å lest og prøvd å forstå, men .. forstår bare ikke. Noen som kan løse oppgaven for meg sånn at jeg kan se hele utregninga og kanskje forstå mer da? Har tentamen i morra, så hadde vært snillt. Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Tror jeg er dum, men jeg forstår ikke.. Har sitti veldig lenge å lest og prøvd å forstå, men .. forstår bare ikke. Noen som kan løse oppgaven for meg sånn at jeg kan se hele utregninga og kanskje forstå mer da? Har tentamen i morra, så hadde vært snillt. Er/var i samme båt håper det går bedre i år når jeg tar det opp. Skjønner at man blir litt små sur når man ikke får det til, men så sitter det jo som støpt når man får det til 2-3 ganger. Lenke til kommentar
MrUrge Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Ja, er jo vanskelig stoff Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Tror jeg er dum, men jeg forstår ikke.. Har sitti veldig lenge å lest og prøvd å forstå, men .. forstår bare ikke. Noen som kan løse oppgaven for meg sånn at jeg kan se hele utregninga og kanskje forstå mer da? Har tentamen i morra, så hadde vært snillt. Mitt beste tips er å ta kveld nå, så du er opplagt til å regne ut det du iallfall kan. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Tror jeg er dum, men jeg forstår ikke.. Har sitti veldig lenge å lest og prøvd å forstå, men .. forstår bare ikke. Noen som kan løse oppgaven for meg sånn at jeg kan se hele utregninga og kanskje forstå mer da? Har tentamen i morra, så hadde vært snillt. Mitt beste tips er å ta kveld nå, så du er opplagt til å regne ut det du iallfall kan. Ditto Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Trenger hjelp med 1c, fasiten står under, men jeg forstår den ikke. http://www.uio.no/studier/emner/matnat/fys...ExV06_loesn.pdf 1c) Dersom en positiv punktladning +q plasseres i hulrommets sentrum, hva blir den totale ladningen på lederens indre og ytre overflater? Begrunn svaret. Min løsning. Det kan ikke være noen ladning inni laderen ved likevekt så ladningen vil legge seg på utsiden. Men i fasiten står det at det bare er totalladningen som trenger å være null. Jeg tenkte at om man bruker gausslov og det elektriske feltet er lik null så kan det ikke være noen ladning inni lederen siden man kan lage gaussflater overalt og uansett hvor liten overflate så må nettoladningen være null. Hva er det jeg gjør feil? Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Bumper denne. Det må være noen som kan og er villig til å hjelpe. Fasiten ligger til og med i innlegget. Lenke til kommentar
clfever Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 (endret) Trenger hjelp med en vanskelig fysikkoppgave. 2.338+ En strikkhopper med masse 50kg skal hoppe fra en plattform 25m over bakken. Strikken er 5m lang når den henger uten belastning og har fjærstivheten 100N/m. a) Hvor i hoppet er farten størst b) Hvor langt under plattformen kommer hopperen før hun trekkes opp igjen? c) Hva er akselerasjonen til hopperen da? Takk. Endret 6. desember 2009 av clfever Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Trenger hjelp med en vanskelig fysikkoppgave.2.338+ En strikkhopper med masse 50kg skal hoppe fra en plattform 25m over bakken. Strikken er 5m lang når den henger uten belastning og har fjærstivheten 100N/m. a) Hvor i hoppet er farten størst b) Hvor langt under plattformen kommer hopperen før hun trekkes opp igjen? c) Hva er akselerasjonen til hopperen da? Takk. a) Før strikken bremser personen, dvs. 20 meter over bakken hvis jeg tolket oppgaveteksten riktig. b) Husker ikke formelen nå c) 0, hvis jeg forstod det rett. Oppgaven spør om akselerasjonen når strikken er helt strukket, dvs "bunnpunktet"? Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Hint til a: Farten er størst når akselerasjonen skifter fortegn. Gravitasjonen trekker deg nedover, mens strikken trekker deg etterhvert ganske bra oppover. Lenke til kommentar
badahl91 Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 (endret) Trenger hjelp med en vanskelig fysikkoppgave.2.338+ En strikkhopper med masse 50kg skal hoppe fra en plattform 25m over bakken. Strikken er 5m lang når den henger uten belastning og har fjærstivheten 100N/m. a) Hvor i hoppet er farten størst b) Hvor langt under plattformen kommer hopperen før hun trekkes opp igjen? c) Hva er akselerasjonen til hopperen da? Takk. a) Før strikken bremser personen, dvs. 20 meter over bakken hvis jeg tolket oppgaveteksten riktig. b) Husker ikke formelen nå c) 0, hvis jeg forstod det rett. Oppgaven spør om akselerasjonen når strikken er helt strukket, dvs "bunnpunktet"? a) Feil. Strikken bremser ikke personen før han når likevektspunktet, altså der kraften fra strikken på personen er like stor som tyngdekraften på personen. F = k*x, k = 100 N/m F = G = m*g = 50 kg * 9.81 N/kg = 490.5 N x = F/k = 490.5 N / 100 N/m = 4.9 m, Dette er forlengelsen. Lengden på strikken er da 5 m + 4.9 m = 10 m, altså 15 meter over bakken. c) Feil. FARTEN er 0 ved bunnpunktet, men AKSELERASJONEN er aldeles ikke null! Endret 6. desember 2009 av badahl91 Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 (endret) edit: Jeg tror dere tolker spørsmålet annerledes. Strikken vil starte å virke med en kraft oppover så fort det kommer strekk i strikken (altså 20 meter over bakken), men han vil likevel fortsette å akselerere helt til han når likevektsposisjonen. Hva man kaller bremsing blir derfor et definisjonsspørsmål, men det er korrekt at farten er størst i likevektsposisjonen. Angående lengden han kommer under bruen, kan du bruke energibevaring. Endret 6. desember 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå