Carl Sagan Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 En elektrisk heisekran løfter en last på 2,0 tonn loddrett opp 7,0 m. Heisekranen har virkningsgrad på 65 %. Hvor mye elektrisk energi går med til løftet? Står helt fast. Vet at oppgaven er dritenkel, men går bare i ring ... Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Løsning: 65 % ∙ Eel = Ep = mgh. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Løsning: 65 % ∙ Eel = Ep = mgh. Det er rett, men jeg skjønner ikke hvorfor. Burde ikke elektrisk energi være 1.65 * potensiell energi? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Du skal finne hvor mye elektrisk energi som er nødvendig slik at 65 % av denne elektriske energien balanserer den mekaniske energien. Maskinen trenger en viss strømmengde. 65 % av denne elektriske energien kan brukes til noe fornuftig, og den brukes her på mekanisk arbeid. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Edit: Bah Endret 24. november 2009 av Herr Brun Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Takk, skjønte det nå Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 En liten kule ligger inntil ei stålfjær på kanten av en horisontal bordplate. Fjæra, med kula presses sammen og slippes. Kula lander på gulvet 0.80 meter under bordet og 0.85 meter fra bordkanten målt horisontalt. - Finn utgangsfarten til kula Fasit sier 2.1 m/s Gi meg et par tips så jeg kan løse denne på egen hånd Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Sett opp bevegelsesligningene i horisontal og vertikal retning. Da får man 2 ligninger med to ukjente: Startfart og tid. Bare å løse for fart. Lenke til kommentar
siguru1 Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 hei jeg har fysikk 2 eksamen i morgen og trenger hjelp. en nøytronstjerne har masse 1.82solmasser og radius r= 9.69km. en klokke på overflaten måler 1 sekund. hvor lang tid er dette sett fra jorda? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 (endret) Vi fikk beskjed om at vi ikke kunne få noe fra generell relativitetsteori, ettersom stoffet ikke finnes i alle lærebøkene. Uansett, oppgaven burde være nokså enkel. Jeg husker ikke ligningen vi brukte i hodet, men mener det var denne: , der T=tiden sett fra Jorden) T0=tiden på overflaten av nøytronstjernen g=gravitasjonskonstanten M=massen til stjernen r=radius c=lysets hastighet og hvis vi da setter inn, får vi: Og i følge wolframAlpha blir det: 1,487 sekunder. Merk at dette er regnet utifra et sted der tyngdekraften ikke påvirker deg, noe den gjør på Jorden, som gjør at tallet faktisk er ørlite gran mindre. Jeg har valgt å ikke regne med dette, da denne effekten er neglisjerbar. Endret 26. november 2009 av Zeke Lenke til kommentar
siguru1 Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 takker, jeg har lest så mye at jeg ikke tenker rett leger... er heisenbergs uskarphetsrelasjoner i alle bøkerne? det skulle vell ikke være en så vanskelig sak å utlede svaret fra s=vt og newtons gravitasjonslov? en annen sak når det kommer til magnetisme, gravitasjonsloven og coloumbs lov har samme form, men jeg har ikke lært en lov på samme form for magnetisme, selv om jeg vet det er en... det nermeste jeg kommer en biot savarts lov. jeg føler jeg mangler noe essensielt for å forstå magnetisme der. jeg kan utlede alle formler i elektriske felter ut fra coloumbs lov, men mangler noe tilsvarende i magnetisme Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Det er fordi det ikke er oppdaget noen magnetisk monopol. Gjør du det blir det Nobel-materiale av deg kjapt! Lenke til kommentar
siguru1 Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 kan du utdype det litt? poenget mitt er bare at kraften mellom to magnetiske poler avtar med kvadratet av avstanden... så er det en måleenhet for en slags magnetisk masseladning:) vi kan putte inn med en konstant? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Hvilke lover er satt opp i sammendragene i din lærebok vedrørende magnetisme? Lenke til kommentar
siguru1 Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Jeg er kansje helt på bærtur, men det er ofte der jeg har funnet svar:) jeg har F=Ilb og F=QvB og B=kmI/r jeg syns dette er veldig ukomplett og gir ikke noe bilde av magnetisme i det hele tatt... men jeg er privatist så det er kansje derfor jeg har så store huller...:\ Lenke til kommentar
siguru1 Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 jeg glemte en for partikkel vinkelrett på feltlinjene i homogent felt.... r=mv/qB Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 En vindmølle utnytter 40% av energien til vinden. Vinden kommer inn mot møllen med en fart på 10m/s. Hva blir farten når vinden har passert møllen? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 En vindmølle utnytter 40% av energien til vinden. Det betyr at 60% av energien til vinden fortsetter, forstår du det nå ? Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 En vindmølle utnytter 40% av energien til vinden. Det betyr at 60% av energien til vinden fortsetter, forstår du det nå ? Og dermed er farten...? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå