Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En liten kule ligger inntil ei stålfjær på kanten av en horisontal bordplate. Fjæra, med kula presses sammen og slippes. Kula lander på gulvet 0.80 meter under bordet og 0.85 meter fra bordkanten målt horisontalt.

- Finn utgangsfarten til kula

Fasit sier 2.1 m/s

Gi meg et par tips så jeg kan løse denne på egen hånd :)

Lenke til kommentar

Vi fikk beskjed om at vi ikke kunne få noe fra generell relativitetsteori, ettersom stoffet ikke finnes i alle lærebøkene. Uansett, oppgaven burde være nokså enkel. Jeg husker ikke ligningen vi brukte i hodet, men mener det var denne:

mimetex.cgi?T=\frac{T_0}{\sqrt{1-\frac{2gM}{rc^2}}}, der T=tiden sett fra Jorden)

T0=tiden på overflaten av nøytronstjernen

g=gravitasjonskonstanten

M=massen til stjernen

r=radius

c=lysets hastighet

og hvis vi da setter inn, får vi:

chart?cht=tx&chl=T=\frac{1}{\sqrt{1-\frac{2\cdot (6,67\cdot 10^{-11})\cdot (1,81\cdot (1,99\cdot 10^{30}))}{9690c^2}}}

Og i følge wolframAlpha blir det: 1,487 sekunder. Merk at dette er regnet utifra et sted der tyngdekraften ikke påvirker deg, noe den gjør på Jorden, som gjør at tallet faktisk er ørlite gran mindre. Jeg har valgt å ikke regne med dette, da denne effekten er neglisjerbar.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar

takker, jeg har lest så mye at jeg ikke tenker rett leger... er heisenbergs uskarphetsrelasjoner i alle bøkerne?

det skulle vell ikke være en så vanskelig sak å utlede svaret fra s=vt og newtons gravitasjonslov?

en annen sak når det kommer til magnetisme, gravitasjonsloven og coloumbs lov har samme form, men jeg har ikke lært en lov på samme form for magnetisme, selv om jeg vet det er en... det nermeste jeg kommer en biot savarts lov. jeg føler jeg mangler noe essensielt for å forstå magnetisme der. jeg kan utlede alle formler i elektriske felter ut fra coloumbs lov, men mangler noe tilsvarende i magnetisme

Lenke til kommentar

Jeg er kansje helt på bærtur, men det er ofte der jeg har funnet svar:)

jeg har F=Ilb og F=QvB og B=kmI/r

jeg syns dette er veldig ukomplett og gir ikke noe bilde av magnetisme i det hele tatt... men jeg er privatist så det er kansje derfor jeg har så store huller...:\

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...