Imaginary Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 , som vi deler på ligningen over. Da står vi igjen med: og fra før av Det siste ligningssettet greier du selv. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 (endret) Å, takk! Der satt den! Endret 17. november 2009 av Martin-sama Lenke til kommentar
shiznit87 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Har en oppgave jeg sliter litt med: I en hydraulisk presse har det minste stempelet en diameter på 1,5 cm og det største en diameter på 12 cm. Det minste stempelet trykkes ned med 5 cm. Hvor høyt løfter det store stempelet seg? Noen som vet hvordan man går frem her? Lenke til kommentar
shiznit87 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Tenk volum. Trenger nok litt mer hjelp en det;) Lenke til kommentar
xJuliannex Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Hei... Har en fysikk innlevering og lurte på om jeg kunne fått litt hjelp.. Ser på oppgaven, og den virker ganske enkel og får den til sånn halvveis, men med en prøv og feile metode nærmest.. Kunne noen hjulpet? Oppgaven er: Du går i eplehagen til tanten din og får et kjempeeple i hodet. Av tanten din (som er fysikklærer) får du vite at bevegelsesmendren til eplet var 4.43 kgm/s da det traff deg, og at det hadde massen 0.50 kg. Hvor høyt hang eplet over hodet ditt før deet falt? Prøvde meg frem ved å regne ut farten (v= bevegelsesmengde/masse). Da jeg delte svaret på gravitasjonen (9.81 m/s2) fikk jeg 4.00, som og er svaret som står i fasiten.. Virker ikke helt rett i mine øyne.. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 (endret) Tenk volum. Trenger nok litt mer hjelp en det;) Stemplene har et areal, og det ene stemplet blir trykket inn med en kjent strekning. Av 4 faktorer vet du 3. Finn den siste; som er strekningen det store stemplet tilbakelegger. Formelhint: faktor1 x faktor2 = faktor3 x faktor4 Endret 19. november 2009 av khaffner Lenke til kommentar
hli Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 (endret) Hei...Har en fysikk innlevering og lurte på om jeg kunne fått litt hjelp.. Ser på oppgaven, og den virker ganske enkel og får den til sånn halvveis, men med en prøv og feile metode nærmest.. Kunne noen hjulpet? Oppgaven er: Du går i eplehagen til tanten din og får et kjempeeple i hodet. Av tanten din (som er fysikklærer) får du vite at bevegelsesmendren til eplet var 4.43 kgm/s da det traff deg, og at det hadde massen 0.50 kg. Hvor høyt hang eplet over hodet ditt før deet falt? Prøvde meg frem ved å regne ut farten (v= bevegelsesmengde/masse). Da jeg delte svaret på gravitasjonen (9.81 m/s2) fikk jeg 4.00, som og er svaret som står i fasiten.. Virker ikke helt rett i mine øyne.. Det er riktig fremgangsmåte for å finne farten. Du finner altså at farten er 8.86m/s. Videre kan du bruke den tidløse formelen v^2 - v0^2 = 2*a*h. I dette tilfellet er v0 startfarten, altså null, mens v er farten du har regnet ut, 8.86m/s. Snur du på formelen får du at h=v^2/2a, i dette tilfellet 4.00 m. @shiznit87: Endringen i volumet til stempel 1 må tilsvare endringen i volumet til stempel 2. Volum er gitt som areal*høyde. Endret 19. november 2009 av hli Lenke til kommentar
xJuliannex Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Hei...Har en fysikk innlevering og lurte på om jeg kunne fått litt hjelp.. Ser på oppgaven, og den virker ganske enkel og får den til sånn halvveis, men med en prøv og feile metode nærmest.. Kunne noen hjulpet? Oppgaven er: Du går i eplehagen til tanten din og får et kjempeeple i hodet. Av tanten din (som er fysikklærer) får du vite at bevegelsesmendren til eplet var 4.43 kgm/s da det traff deg, og at det hadde massen 0.50 kg. Hvor høyt hang eplet over hodet ditt før deet falt? Prøvde meg frem ved å regne ut farten (v= bevegelsesmengde/masse). Da jeg delte svaret på gravitasjonen (9.81 m/s2) fikk jeg 4.00, som og er svaret som står i fasiten.. Virker ikke helt rett i mine øyne.. Det er riktig fremgangsmåte for å finne farten. Du finner altså at farten er 8.86m/s. Videre kan du bruke den tidløse formelen v^2 - v0^2 = 2*a*h. I dette tilfellet er v0 startfarten, altså null, mens v er farten du har regnet ut, 8.86m/s. Snur du på formelen får du at h=v^2/2a, i dette tilfellet 4.00 m. @shiznit87: Endringen i volumet til stempel 1 må tilsvare endringen i volumet til stempel 2. Volum er gitt som areal*høyde. Tusen takk ! Tenkte ikke på den tidløse formelen i det hele tatt... Men den sniker seg inn over alt, sammen med de to andre formlene ! Hehe... Lenke til kommentar
xJuliannex Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Hei...Har en fysikk innlevering og lurte på om jeg kunne fått litt hjelp.. Ser på oppgaven, og den virker ganske enkel og får den til sånn halvveis, men med en prøv og feile metode nærmest.. Kunne noen hjulpet? Oppgaven er: Du går i eplehagen til tanten din og får et kjempeeple i hodet. Av tanten din (som er fysikklærer) får du vite at bevegelsesmendren til eplet var 4.43 kgm/s da det traff deg, og at det hadde massen 0.50 kg. Hvor høyt hang eplet over hodet ditt før deet falt? Prøvde meg frem ved å regne ut farten (v= bevegelsesmengde/masse). Da jeg delte svaret på gravitasjonen (9.81 m/s2) fikk jeg 4.00, som og er svaret som står i fasiten.. Virker ikke helt rett i mine øyne.. Det er riktig fremgangsmåte for å finne farten. Du finner altså at farten er 8.86m/s. Videre kan du bruke den tidløse formelen v^2 - v0^2 = 2*a*h. I dette tilfellet er v0 startfarten, altså null, mens v er farten du har regnet ut, 8.86m/s. Snur du på formelen får du at h=v^2/2a, i dette tilfellet 4.00 m. @shiznit87: Endringen i volumet til stempel 1 må tilsvare endringen i volumet til stempel 2. Volum er gitt som areal*høyde. Tusen takk ! Tenkte ikke på den tidløse formelen i det hele tatt... Men den sniker seg inn over alt, sammen med de to andre formlene ! Hehe... Brukte visst farten til å finne strekningen (s= mv^2) og delte dette på 9.81 m/s^2 når jeg så etter i boken... Lenke til kommentar
xJuliannex Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Slenger inn en oppgave til før jeg må løpe ut døren: En trekloss med masse 1.2 kg henger i en lett snor. Med luftgevær skyter vi en kule med messen 15 g vannrett inn mot klossen. Kula blir sittende fast i klossen som svinger ut og når en største høyde på 9.3 cm. Hvor stor fart hadde kula lie før den traff klossen? Har prøvd å regne meg frem ved å finne fellesfarten ved å bruke formel for bevaring av mekanisk energi ( 1/2*(m+M)*u^2 = (m+M)*g*h) og løse med hensyn på u. Deretter bruke formelen m*v = (m+M)*u for å finne v. (Fant et eks i boken). Får feil svar i forhold til fasiten (svaret skal bli 0.11 km/s og det står hint om å finne fellesfarten etter støtet). Lenke til kommentar
shiznit87 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Har en oppgave jeg sliter litt med: I en hydraulisk presse har det minste stempelet en diameter på 1,5 cm og det største en diameter på 12 cm. Det minste stempelet trykkes ned med 5 cm. Hvor høyt løfter det store stempelet seg? Noen som vet hvordan man går frem her? sliter fortsatt med denne.. kan noen vise fremgangsmåten? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Har en oppgave jeg sliter litt med: I en hydraulisk presse har det minste stempelet en diameter på 1,5 cm og det største en diameter på 12 cm. Det minste stempelet trykkes ned med 5 cm. Hvor høyt løfter det store stempelet seg? Noen som vet hvordan man går frem her? sliter fortsatt med denne.. kan noen vise fremgangsmåten? stempelvolum(liten)=stempelvolum(stor) areal*høyde=areal*høyde du skal finne "høyden" til det store stempelet Jeg vet ikke hvordan jeg kan hjelpe mer uten å faktisk gjøre oppgaven for deg Lenke til kommentar
shiznit87 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 (endret) Har en oppgave jeg sliter litt med: I en hydraulisk presse har det minste stempelet en diameter på 1,5 cm og det største en diameter på 12 cm. Det minste stempelet trykkes ned med 5 cm. Hvor høyt løfter det store stempelet seg? Noen som vet hvordan man går frem her? sliter fortsatt med denne.. kan noen vise fremgangsmåten? stempelvolum(liten)=stempelvolum(stor) areal*høyde=areal*høyde du skal finne "høyden" til det store stempelet Jeg vet ikke hvordan jeg kan hjelpe mer uten å faktisk gjøre oppgaven for deg Volum for stempel a, 1,75 x 6 = 10,5 A, 113 delt på 10,5= høyden = 0,093 er dette riktig eller? Endret 19. november 2009 av shiznit87 Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Jeg fikk 0.078125 cm, noen andre må gjerne sjekke Lenke til kommentar
shiznit87 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Jeg fikk 0.078125 cm, noen andre må gjerne sjekke Ja det stemmer det rotet sammen to forskjellige oppgaver og brukte 6 cm i stedet for 5cm.. takk for hjelp:) Lenke til kommentar
tarQue Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Fra en høyde på 8,5m over bakken slipper vi en ball på 0,2kg. Ballen treffer bakken med 11 m/s. A) Hvor stort arbeid har luftmotstanden gjort? Klarte denne, det ble -4.6j B) Hvor stor hadde luftmotstanden vært hvis det var konstant når ballen falt. KLARER IKKE DENNE, hjelp! Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Altså i B, hva er konstant? Farten eller? Lenke til kommentar
shiznit87 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Hvis en trekloss har volumet 0.001m^2, hvor stor kraft må vi bruke for å holde treklossen i ro under vann? p til vann = 1000kg/m^3 - p til klossen er 820kg/m^3 slik gikk jeg fram: oppdrift = Volum av fortrengt vann x p til vann x g O = 0.001 x 1000 x 9,81 = 9,81 N Boka sier at hvis klossen er i ro, er summen av kreftene på klossen lik 0. Det gir O = F + G / G+F = O G = 0.82 x 9.81 = 8 N O - G = F 9.81 - 8 = 1.81 N er kraften du må presse ned med. Stemmer dette? er litt i tvil.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Er det stor forskjell på læreplanmålene i Fysikk 1 og 2FY? Hvis ikke kan man vel bruke de gamle bøkene til den nye læreplanen? (Som privatist) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå