Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden

Anbefalte innlegg

b) Krefter som virker oppover på den minste kulen: Luftmotstand L. Krefter som virker nedover: Snordrag S og tyngde mg.

Krefter som virker oppover på den største kulen: Snordrag S og luftmotstand L. Krefter som virker nedover: Tyngde 2mg.

Dette gir følgende kraftlikevekter:

L = S + mg,

S + L = 2mg.

Løsning: S = mg/2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke et leksespørsmål, men spør her likevel :p

Hvorfor i alle dager sier man f.eks. på Mythbusters (:p) at gjenstand X kan dytte med en kraft på 500 kg? Skjønner at det kanskje kan være fordi ikke så mange vet at krefter måles i Newton, men det gir jo likevel ingen mening! Krefter er jo et produkt av masse og akselerasjon, og kan jo ikke måles i kilo...

Kanskje man mener "Dytte med en kraft på 500 kg (ganger g)?

Endret av Beges
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva jeg gjør galt her;

3.109 Vi slipper en sprettball med masse m=50g fra en høyde på 1,80 m over gulvet. Den spretter opp igjen til høyden 1,25m over gulvet. Se bort fra luftmotstand.

a) Regn ut farten som ballen treffer gulvet med.

b) Hvor stor impuls får ballen i sammenstøtet med gulvet?

c) Ballen er i kontakt med gulvet i 8,5 ms. Finn gjennomsnitsskraften p ballen fra gulvet i denne tiden. (Hint: det virker to krefter på ballen).

I a) har jeg fått 5,94m/s, som stemmer med fasit.

I b finner jeg at farten i det ballen er på vei opp er 4,95m/s, rett etter at den starter å gå opp, og får at I=0.54Ns rett oppover.

Så kommer jeg til c. Setter t=8,5ms=0,0085s, og

s = 64N

Fasiten sier 65N.

Hva har jeg gått glipp av her?

(Forresten, hvordan lager man \sum som lite tegn? ble utrolig stort her!) \smallsum fungerte utmerket!

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg lurte på om noen vet om en formelsamling i fysikk (vgs+høyskole) som også gir formler for vært ledd i den første formelen? Feks slik som dette:

F=ma=m(v(i 2.):r) og gjerne enda mere enn dette, det er mitt store problem å finne formler som gir svar i et ledd.

Håper noen skjønte hva jeg mente...

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp med denne oppgaven:

x3d65x.png

Loddet starter i ro, det er ingen friksjon i hjullageret, loddet veier 15kg og tauet er masseløst. Loddet faller 5m og blir tilført en energi på 250J. Hvor langt må loddet falle på Mars (der g=3,71 m/s2 for å få tilført like mye energi?

Et hint i oppaven er at v = Rω, som blir det samme som ω = v/R som jeg regner med skal settes inn i:

mgh = 1/2mv2 + 1/2Iω2. der I for en sylinder er 1/2 mR2. med ω = v/R kan da m og R strykes fra utrykket og da finner jeg utrykket for farten. Men etter det stopper det opp for meg ...

Lenke til kommentar

Fryktelig vanskelig fysikken skulle bli nå da, Fredrik :p

Men, kan noen forklare meg hvorfor en syklist som sykler frem og tilbake en strekning med konstant fart, sykler raskere om det er ingen motvind ?

Zeke viste meg at dette stemte, man fant ingen forklaringer som inneholdt fysikk.

Bare at kvadratet vil alltid ha større alreal enn et rektangel

10^2 > 9 * 11 > 8 * 12 osv.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar
Fryktelig vanskelig fysikken skulle bli nå da, Fredrik :p

Men, kan noen forklare meg hvorfor en syklist som sykler frem og tilbake en strekning med konstant fart, sykler raskere om det er ingen motvind ?

Zeke viste meg at dette stemte, man fant ingen forklaringer som inneholdt fysikk.

Bare at kvadratet vil alltid ha større alreal enn et rektangel

10^2 < 9 * 11 < 8 * 12 osv.

når det er motvind så er det jo motstand, står det ikke i boka for fysikk 1 videregående? syns å huske et kapittel der som omhandlet noe liknende.

Lenke til kommentar

Når han sykler tilbake igjen, blir det jo medvind. :)

Har ikke tid til å regne på det nå, men ligger vel noe i en energibetraktning at kinetisk energi er proporsjonal med farten kvadrert.

Så ikke at det stod konstant fart.

Nebuchadnezzar: Snu litt på ulikhetene, så er vi enige.

Endret av Imaginary
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...