Tosha0007 Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Slik eg tolkar oppgåva vil heisen, uansett tal på passasjerar, akselerere med 1.2 m/s^2. Logisk sett vil nok farten bli lågare dess fleire personar som reiser med den, men sidan oppgåva ikkje gir noko indikasjon på kor mykje mindre farten blir for kvar ekstra person kan me sjå vekk frå dette. Forslag til "logisk" forklaring: Innan gyldighetsområde til heisen, det vil seia innanfor den vekta heisen toler, krev den ein motor som drar den oppover. For å spare energi når heisen er tom brukar den mindre energi for å trekke heisen opp i den farten den skal, 1,2 m/s^2. Når heisen er fullasta derimot må den bruke all energien som motoren kan produsere for å trekkje heisen oppover slik at heisen får akselerasjonen den skal ha. ---- Truleg gjeld berre akselerasjonen den første delen av strekninga før heisen har tilnærma konstant fart til neste stopp. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Da forstod jeg det, takk Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Stemmer det at aktiviteten til et radioaktivt stoff minker proporsjonalt med mengden? Altså at når aktiviteten er halvert vil mengden også være det, og én halveringstid er dermed passert? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Stemmer det at aktiviteten til et radioaktivt stoff minker proporsjonalt med mengden? Altså at når aktiviteten er halvert vil mengden også være det, og én halveringstid er dermed passert? Det stemmer. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Halveringstiden til Magnesium-22 er oppgitt som 3.8755(12) s, der (12) er usikkerheten, om jeg har forstått det riktig. Hva vil 12 si i dette tilfellet? Hvilken enhet er det? Er usikkerheten stor nok til at et stoff målt med halveringstiden 3,8 s kan være Magnesium-22? Endret 6. oktober 2009 av Henrik B Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Jeg vil tro 3,8755(12) = 3,8755 ± 0,0012. Lenke til kommentar
clfever Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) 6.326 En liten stålkule blir rullet ut over en bordkant. Vi får det vi kaller en horisontalt kast. Vis at kastebanen blir en parabel, altså slik at forflytningen i x- og y-retningene følger uttrykket y = ax^2, der a er en konstant. Etter å ha sittet ganske lenge på stolen og grublet over oppgaven, så må jeg nok spørre om hjelp fra dere hvordan jeg løser den. Så hvordan løser jeg den? Endret 6. oktober 2009 av clfever Lenke til kommentar
clfever Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Tusen takk for hjelpen, jeg forsto den. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Har en liten greie som jeg liksom aldri helt forstod, f.ex fordi boken ikke forklarer det på en god måte. Når man har en kule eller annen form og skal integrere for å finne treghetsmomentet. Dette er vanskelig, finnes det gode eksempler på nettet? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Her er noen eksempler: Kule, stang og sylinder. Lenke til kommentar
Juden Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Dette gjelder kast og oppgaven er som følger: En liten ball ruller utfor en trapp og har da en vannrett fart på 15m/s. Trappetrinnene er 16 cm høye og 16 cm brede. Hvilket trinn er det første ballen treffer? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Har kun startfart i x-retning. Dermed: . Bare å sette inn for x ved hvert trinn (0,16 ;0,32; 0,48; ...) og se om y > (0,16 ;0,32; 0,48; ...), respektivt. I det tilfellet y < samlet trinnhøyde, må vi være ved landingstrinnet. Jeg fant at dette gjelder ved trinn 3. Lenke til kommentar
Juden Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Nytt spørsmål: En golfspiller vil prøve å slå ballen 130 m bortover banen. gå ut fra at starts- og nedslagspunktet ligger i samme høyde. hvor stor må startfarten være hvis ballen går ut i en vinkel på 25 grader med horisontalplanet? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Hva er det du trenger hjelp til på oppgaven? Vis oss din framgangsmåte, så kan vi kommentere eventuelle feil etterpå. Lenke til kommentar
Juden Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Hva er det du trenger hjelp til på oppgaven? Vis oss din framgangsmåte, så kan vi kommentere eventuelle feil etterpå. vel det er det at: jeg har aldri regnet ut startfarten når jeg bare vet strekningen og vinkelen. man finner x = v0x * t y = v0y *t - 0,5 g t^2 Jeg har verken tiden eller startfarten trenger noen hint! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Fyrst, dekomponer starthastigheita til og . For det andre veit du x og y for punktet der ballen lander. Om du putter alle kjende verdiar inn i dei to likningane står du att med to likningar med to ukjende, som du kan løyse med innsetjingsmetoden, eller kva det heiter. (Frå den eine likninga, lag eit uttrykk for den eine ukjende verdien, og putt dette inn i den andre likninga.) Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Hvordan regner man ut kinetisk energi? Hvis en bil krasjer i 100 km/t ( la oss si at den stopper på det stedet den krasjer, som en vegg), hvor mye energi vil en person på 100 kg. påføre ruten? Hvor mye kraft trenger man for å stoppe ham? ( Helst fremgangsmåte.) Lenke til kommentar
clfever Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 En planpendel er 1,20m land, og kula har massen 0,5kg. Vi løfter kula slik at snora er vannrett, og så slipper vi den. b) Finn arten og akselerasjonen til kula i det laveste punktet c) Hva er snordraget i det laveste punktet? I oppgaven er det ikke oppgitt starthøyden i forhold til det laveste punktet, hvordan skal jeg da kunne løse oppgaven? Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Starthøyden er den samme som lengden av snoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå