Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hva gjør jeg feil her?

 

I golf er poenget å slå en ball ned i et hull. Det siste slaget må ikke være for hardt, for da kan ballen passere over hullet uten å falle ned i det. En enkel modell går ut på at ballen havner i hullet dersom den faller minst én ballradius før den treffer den motsatte siden av hullet. Ballradien er 2,1 cm og hulldiameteren er 10,8 cm.

 

x = v0*t

y = -1/2 * g * t^2

 

-0.021=-1/2 * 9.81 * t^2

t = 0.0654

 

Vy=-g * t = -9.81 * 0.0654 = -0.642 m/s

V0x = x / t = 0.108 / 0.0654 = 1.65 m/s

 

V = sqrt((-0.642)^2 + (1.65)^2) = 1.77 m/s

 

Fasit er 1.3 m/s.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To ting:

1) Når ballen treff den andre sida av holet har den bevegd seg 10,8-2,1cm. Den byrjer å dette fyrst når midtpunktet av ballen har passert kanten, men når den treff den andre sida er det midtpunktet ein ballradius frå den sida.

2) vo = vox, ettersom ein kan gå ut frå at ballen triller på eit horisontalt underlag, og då er voy=0.

 

Red.: Byta ut eit ord.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Du kan prøve å sette opp to bevegelsesligninger. Jeg er for trøtt til å gjøre det for deg, men prøv deg frem. Det er ikke så veldig vanskelig å løse to ligninger med to ukjente.

 

Dette er hva du vet:

 

v0=0

t=4

s=13

 

Hvis du bruker riktig bevegelsesligning er det bare å sette inn, finne akselerasjonen, og da kan du også finne sluttfarten.

Hint: Begynn med denne bevegelsesligningen: mimetex.cgi?s=v_0t+\frac{1}{2}at^2

 

EDIT: Fasit:

 

s

 

Endret av Zeke
Lenke til kommentar

Hmm. Sliter litt med å forstå mikrobølgeovnen. Er to måter å tenke på, men etter å ha snuset rundt på nettet om forklaringer om hvordan en mikrobølgeovn fungerer sitter jeg ikke med et klart svar.

 

Vel, er to forklaringer som kan fungere, men ingen av dem føles komplett.

 

1:

 

Det sendes vekselstrøm slik at man kan vekselvis lagre opp negativ og positiv elekstisk ladning et sted i mikrobølgeovnen.

Disse raske endringene i polaritet vil føre til at alle polare molekyler som har mulighet å rette seg inn etter dette elektriske feltet (flytende vann passer perfekt inn her!), vil gjøre dette. Hvis vannmolekylene hele tiden er i bevegelse, fram og tilbake vil det føre til økt gjennomsnittlig kinetisk energi, og dermed høyere temperatur.

 

Denne er jo forsåvidt grei, men hvor ble det av konseptet om mikrøbølger? Fotoner med frekvens på ca. 2.5GHz? Eller begrepet om stråling i det hele tatt. Det mangler noe :p I tillegg er det jo litt rart at ikke vann som ligger utenfor mikrobølgeovnen blir påvirket. Et elektrisk felt kan da vel ikke "blokkeres"?

 

Dette konseptet nevnes som "dielectric heating".

 

 

2:

 

Det sendes strøm i gjennom noe inni ovnen som får den til å spy ut fotoner som ligger på omlag 2.5GHz. Denne frekvensen passer bra til å varme opp vannmolekyler (orly?). Hvorfor ikke infrarødt lys for eksempel?

 

Det er litt rart at fotonene som spys ut akkurat liker vann spesielt godt. For meg er fotoner på 2.5GHz bare en diskret pakke med energi som ikke er stor nok til å kunne ionisere noe som helst. Derfor vil den gi all sin energi i form av kinetisk energi (varme) når den skulle treffe noe, og svært mange fotoner betyr ... mye varme :D Hvorfor blir omtrent bare vann påvirket i en stor grad? Fontonene bør vel kunne varme opp alt de treffer i sin vei?

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Et raskt spørsmål.. Jeg har en oppgave som sier

 

"Arne starter bilen sin og øker med en konstant akselerasjon på 0.80 m/s^2. Anita starter og følger etter på motorsykkel fra samme sted 6.0sek senere. Anita har en konstant akselerasjon på 1.8 m/s^2. (Ingen av dem øker farten ut over fartsgrensen på 80km/t (22.22m/s)."

 

Hvor lang tid bruker Anita på å ta igjen Arne?

 

Spørsmålet mitt er da.. hvorfor går det ikke an å lage to funksjoner ut i fra opplysningene, som;

y=0.8x,

y=1.8x-10.8 som man så setter lik hverandre?

Lenke til kommentar

En artig liten sak jeg laget i geogebra

 

http://dump.no/files/ac8eac298b3b/Baby_ut_av_vindu.ggb

 

Har ikke regnet med masse eller luftmotstand, og derfor blir den litt urealistisk når høyden blir høy.

Men ellers er den fin å bruke til hjelp med enkle FY1 oppgaver :)

 

Noe som mangler eller kunne vært forbedret så er det bare å si ifra.

 

EDIT: Noen som kunne hjelpe meg med denne oppgaven ?

 

En heis har en masse på 900 kg.

Den henger i en vaier som maksimalt kan ha en straming på 17kN.

På vei oppover starter heisen med akselerasjonen 1.2 m/s

Hvor mange personer med masse 75kg kan heisen høyst ta med ?

 

Jeg har fått svaret enten 11 eller 10 personer, men fasiten sier 8 hva gjør jeg feil ?

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...