redsox Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Lurer bare på hva boken mener med et 300 1/mm gitter? t takk for svar Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Lurer bare på hva boken mener med et 300 1/mm gitter? t takk for svar Et gitter med 300 åpninger pr millimeter Lenke til kommentar
greiven Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Har en oppgave her: En ball ligger i ro. Den slippes løs nedover et skråplan med konstant akselrasjon. I løpet av de 5 første sekundene ruller ballen en avstand L. I løpet av de 5 neste sekundene ruller ballen 150m. Hvor lang er L? Noen som kan vise hvordan dette regnes ut? Dette kan man ikke finne ut uten å vite akselerasjon, eller? Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Har en oppgave her: En ball ligger i ro. Den slippes løs nedover et skråplan med konstant akselrasjon. I løpet av de 5 første sekundene ruller ballen en avstand L. I løpet av de 5 neste sekundene ruller ballen 150m. Hvor lang er L? Noen som kan vise hvordan dette regnes ut? Dette kan man ikke finne ut uten å vite akselerasjon, eller? har ikke peiling, men med litt logikk: siden akselrasjonen er kostant, og den aksellrerer da like mye de siste 5 sekundene (og frakes 150 m) må det da være mulig å sette dette inn i en ligning? Har virkelig ikke peil, men det må da være noe sånt? Lenke til kommentar
8520dcn Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 (endret) Har en oppgave her: En ball ligger i ro. Den slippes løs nedover et skråplan med konstant akselrasjon. I løpet av de 5 første sekundene ruller ballen en avstand L. I løpet av de 5 neste sekundene ruller ballen 150m. Hvor lang er L? Noen som kan vise hvordan dette regnes ut? Dette kan man ikke finne ut uten å vite akselerasjon, eller? har ikke peiling, men med litt logikk: siden akselrasjonen er kostant, og den aksellrerer da like mye de siste 5 sekundene (og frakes 150 m) må det da være mulig å sette dette inn i en ligning? Har virkelig ikke peil, men det må da være noe sånt? Svaret skal visstnok bli 50m... Kanskje en må bruke graf? Ellers hadde jo en ligning vært veldig kjekt da... Endret 14. september 2009 av 8520dcn Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Skal svaret bli 5 meter per sekund, når oppgaven spør om en lengde, og ikke en hastighet? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Ikke sikkert hjernen min fungerer akkurat nå, men prøver meg likevel: v0 = 0 m/s, t1 = 5 s og t2 = 10 s. Dermed får vi to ligninger: , som gir løsning L = 50 m. Lenke til kommentar
8520dcn Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Skal svaret bli 5 meter per sekund, når oppgaven spør om en lengde, og ikke en hastighet? Ups, beklager. 50m er det riktige svaret... Lenke til kommentar
8520dcn Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Ikke sikkert hjernen min fungerer akkurat nå, men prøver meg likevel: v0 = 0 m/s, t1 = 5 s og t2 = 10 s. Dermed får vi to ligninger: , som gir løsning L = 50 m. Genialt! Det er det riktige svaret! Tusen takk! Lenke til kommentar
Enya Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Noen som kan hjelpe meg med denne mekanikk oppgaven fra høyskolen? Mekanikk.bmp Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) Fint hvis du først viser oss hva du har fått til selv. Uansett, prøver meg på løsning: Vi må ha kraftlikevekt i alle retninger: . , og . Resten klarer du selv, - to ligninger med to ukjente. Redigering: Endret til notasjon med subskript «A» og «B». Endret 15. september 2009 av Fredrikern Lenke til kommentar
Enya Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Tusen takk fredrikern : ) Hadde sett meg helt blind på oppgaven :/ Viste det måtte være en så enkel løsning ^^, *flaut* Lenke til kommentar
G Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) Uten å være skråsikker med mine 2FY og 3FY kunnskaper så tror jeg følgende trekant er sammenliknbar med eksempelet (oppgaven) din: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Freebodydiagram3_pn.svg Vi omgjør bittelitt på klossens egenskaper ved å tenke oss at klossen nå hviler på ett punkt istedetfor at det hviler på en flate. Kraften er lik den pilen du ser som peker loddrett ut av skråplanet. Det tror jeg må bli kraften i det punktet til kulen som tangerer med kraften COS vinkelen teta hvor vinkelen er 75 grader. Den andre kraften må du tenke deg at er lik friksjonen på klossen. Den vinkelen står jo 90 grader på den førstnevnte til klossen og de to kreftene lager til sammen Gravitasjonskraften (G). Så den andre kraften vi her snakker om må bli den som peker i motsatt retning av friksjonskraften (men de 2 er jo likevel like, så altså er den lik friksjonskraften). Nå snakker vi om kraften SIN vinkelen teta hvor vinkelen er 30 grader. Derfor tror jeg at svaret blir: Opplagerkraften til A = masse * g * cos 75 grader = 20 * 9,81 * desimaltall av (cos 75 grader) Opplagerkraften til B = masse * g * sin 30 grader = 20 * 9,81 * desimaltall av (sin 30 grader) Håper jeg ikke har blandet de 2 vinklene i regnestykket mitt (det er jo menneskelig å bomme litt på ting) Men de 2 vektorkreftene skal jo om du regner på det, gi Gravitasjonskraften, og om de ikke gjør det så er regnestykket mitt feil. Endret 15. september 2009 av G Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Det er vel noe diffust å kalle det friksjonskraft når vi har et stivt legeme i låst posisjon. Normalkraft er kanskje en bedre betegnelse. Lenke til kommentar
G Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) Jo, men det må ikke forveksles med normalkraften som er motstykke til Gravitasjonskraften (G) heller da. Kraftpilen er jo forbundet med friksjonen når en betrakter klossen på skråplanet, kun derfor jeg ga den navnet jeg gjorde. Krefter kan en jo gi hvilken bokstav en måtte ønske. Prøvde bare å beskrive det med ord, det som tegningen beskriver ennå bedre. Og sammenlikne skråplaneksemepelet med kuleeksempelet. EDIT: Jeg er bare glad for at jeg forstår hvordan en tolker kraftpilene. Det er jo en essensiell ting i det hele. Matematikken er jo kun nettopp matematikk. Og det kan du lære i matematikkfaget. EDIT 2: En må visst bruke vektoren til samme vinkel (f.eks. 75 grader ved å gjøre en cos 75 grader i andre potens pluss sin 75 grader i andre potens og ta kvadratroten av summen), i følge min bedre halvdel som er mye flinkere på matematikk. ..For å sjekke at disse utgjør Gravitasjonskraften som er omtrentlig 200 Newton i dette eksempelet. Endret 15. september 2009 av G Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Normalkraft er kraften som virker normalt på kontaktplanet. For eksempel kan normalkraften være «sentripetalkraften» og ikke ha noe å gjøre med tyngdekraft. Friksjon motvirker bevegelse, men det virker ikke friksjonskrefter idet vi antar at kulen er et stivt legeme. Lenke til kommentar
G Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) Jeg er ganske rusten på fysikkbegrep her ja, men som du sier så er normalkraften den motsatte retningen. Om du kikker på en gitt krafts retning så er normalkraften den motsatte retningen, og uavhengig av Gravitasjonskraften (om det ikke er den kraften du skulle kikke på da). Endret 15. september 2009 av G Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 kan noen forklare hvordan man omgjør denne formelene for relativistisk tid med hensyn på v? t=to/rot{1-(v/c)^2} Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 (endret) Er det slik formelen ser ut? Endret 16. september 2009 av Henrik C Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå