Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har en oppgave her:

 

En ball ligger i ro. Den slippes løs nedover et skråplan med konstant akselrasjon. I løpet av de 5 første sekundene ruller ballen en avstand L. I løpet av de 5 neste sekundene ruller ballen 150m. Hvor lang er L?

 

Noen som kan vise hvordan dette regnes ut?

 

Dette kan man ikke finne ut uten å vite akselerasjon, eller?

Lenke til kommentar
Har en oppgave her:

 

En ball ligger i ro. Den slippes løs nedover et skråplan med konstant akselrasjon. I løpet av de 5 første sekundene ruller ballen en avstand L. I løpet av de 5 neste sekundene ruller ballen 150m. Hvor lang er L?

 

Noen som kan vise hvordan dette regnes ut?

 

Dette kan man ikke finne ut uten å vite akselerasjon, eller?

 

har ikke peiling, men med litt logikk:

 

siden akselrasjonen er kostant, og den aksellrerer da like mye de siste 5 sekundene (og frakes 150 m) må det da være mulig å sette dette inn i en ligning?

 

Har virkelig ikke peil, men det må da være noe sånt?

Lenke til kommentar
Har en oppgave her:

 

En ball ligger i ro. Den slippes løs nedover et skråplan med konstant akselrasjon. I løpet av de 5 første sekundene ruller ballen en avstand L. I løpet av de 5 neste sekundene ruller ballen 150m. Hvor lang er L?

 

Noen som kan vise hvordan dette regnes ut?

 

Dette kan man ikke finne ut uten å vite akselerasjon, eller?

 

har ikke peiling, men med litt logikk:

 

siden akselrasjonen er kostant, og den aksellrerer da like mye de siste 5 sekundene (og frakes 150 m) må det da være mulig å sette dette inn i en ligning?

 

Har virkelig ikke peil, men det må da være noe sånt?

Svaret skal visstnok bli 50m... Kanskje en må bruke graf? Ellers hadde jo en ligning vært veldig kjekt da...

Endret av 8520dcn
Lenke til kommentar

Fint hvis du først viser oss hva du har fått til selv. Uansett, prøver meg på løsning:

 

Vi må ha kraftlikevekt i alle retninger: chart?cht=tx&chl=\sum F_{\text{x}} = 0 \qquad \qquad , \qquad \qquad \sum F_{\text{y}} = 0 .

 

chart?cht=tx&chl=\sum F_{\text{x}} = F_{\text{A}} \cdot \sin (75^\circ) - F_{\text{B}} \cdot \cos (30^\circ) = 0 , og

 

chart?cht=tx&chl=\sum F_{\text{y}} = F_{\text{A}} \cdot \cos (75^\circ) - F_{\text{B}} \cdot \sin (30^\circ) - mg = 0 .

 

Resten klarer du selv, - to ligninger med to ukjente.

 

Redigering: Endret til notasjon med subskript «A» og «B».

Endret av Fredrikern
Lenke til kommentar

Uten å være skråsikker med mine 2FY og 3FY kunnskaper så tror jeg følgende trekant er sammenliknbar med eksempelet (oppgaven) din:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Freebodydiagram3_pn.svg

 

Vi omgjør bittelitt på klossens egenskaper ved å tenke oss at klossen nå hviler på ett punkt istedetfor at det hviler på en flate. Kraften er lik den pilen du ser som peker loddrett ut av skråplanet. Det tror jeg må bli kraften i det punktet til kulen som tangerer med kraften COS vinkelen teta hvor vinkelen er 75 grader.

 

Den andre kraften må du tenke deg at er lik friksjonen på klossen. Den vinkelen står jo 90 grader på den førstnevnte til klossen og de to kreftene lager til sammen Gravitasjonskraften (G).

 

Så den andre kraften vi her snakker om må bli den som peker i motsatt retning av friksjonskraften (men de 2 er jo likevel like, så altså er den lik friksjonskraften). Nå snakker vi om kraften SIN vinkelen teta hvor vinkelen er 30 grader.

 

Derfor tror jeg at svaret blir:

 

Opplagerkraften til A = masse * g * cos 75 grader

= 20 * 9,81 * desimaltall av (cos 75 grader)

 

Opplagerkraften til B = masse * g * sin 30 grader

= 20 * 9,81 * desimaltall av (sin 30 grader)

 

Håper jeg ikke har blandet de 2 vinklene i regnestykket mitt (det er jo menneskelig å bomme litt på ting)

 

Men de 2 vektorkreftene skal jo om du regner på det, gi Gravitasjonskraften, og om de ikke gjør det så er regnestykket mitt feil.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jo, men det må ikke forveksles med normalkraften som er motstykke til Gravitasjonskraften (G) heller da.

 

Kraftpilen er jo forbundet med friksjonen når en betrakter klossen på skråplanet, kun derfor jeg ga den navnet jeg gjorde. Krefter kan en jo gi hvilken bokstav en måtte ønske. Prøvde bare å beskrive det med ord, det som tegningen beskriver ennå bedre. Og sammenlikne skråplaneksemepelet med kuleeksempelet.

 

EDIT: Jeg er bare glad for at jeg forstår hvordan en tolker kraftpilene. Det er jo en essensiell ting i det hele. Matematikken er jo kun nettopp matematikk. Og det kan du lære i matematikkfaget.

 

EDIT 2: En må visst bruke vektoren til samme vinkel (f.eks. 75 grader ved å gjøre en cos 75 grader i andre potens pluss sin 75 grader i andre potens og ta kvadratroten av summen), i følge min bedre halvdel som er mye flinkere på matematikk. ..For å sjekke at disse utgjør Gravitasjonskraften som er omtrentlig 200 Newton i dette eksempelet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg er ganske rusten på fysikkbegrep her ja, men som du sier så er normalkraften den motsatte retningen. Om du kikker på en gitt krafts retning så er normalkraften den motsatte retningen, og uavhengig av Gravitasjonskraften (om det ikke er den kraften du skulle kikke på da).

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...