Imaginary Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Jeg har sett at fysikkboka (Young and Freedman) også bruker dette, men da med velocity og speed. Jeg er bare vant til å bruke de litt om hverandre, og det virket som om foreleseren vår i mek.fys blander de også. Hva er det som er mest vanlig? Er det Arne Mikkelsen ved NTNU du henviser til? Forøvrig kjempeflink foreleser, og han er ganske påpasselig med språklig/naturvitenskapelig korrekthet. Betydningen jeg nevnte ovenfor, er den korrekte versjonen, men det er ofte latskap i dagligtale. Kanskje jeg stikker innom TFY4145 litt fremover, - kjekt med avslappende vedlikehold. clfever: Ja, at en vektor er konstant impliserer null foranding i størrelse og retning. Absoluttverdi er lengden av vektoren. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Odin står på toppen av et tårn og det er 300 meter til bakken. Han har to kuler A og B. A veier 30kg og B veier 10 kg. Anta at begge kulene er perfekt kuleformet og helt like untatt vekten. a) Når faller kulene like fort ? b) Når aksellererer kule B mer enn A ? c) Hva er den største avstanden mellom kulene ? Lenke til kommentar
clfever Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 For at et objekt skal kunne bevege seg i en sirkel må det virke en kraft mot sentrum. Denne kraften kalles sentripetralkraft. Det er ingen egen kraft, men er sum av andre krefter. Stemmer det at sentripetralkraften er summen av andre krefter? Lenke til kommentar
AndersAu Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Et tog med en fart på 30 m/s bremser og stopper toget på 50 meter, med en konstant akselerasjon på -0,60 m/s^2, hvor lang tid bruker toget på å bremse? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 (endret) Bevegelsesligningen gir: . Kun én verdi for t aktuell. Pass på når du setter inn at a er negativ. Endret 2. september 2009 av Fredrikern Lenke til kommentar
AndersAu Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 (endret) ok, men hva skal jeg gjøre med nullene under v og 2? skjønner ikke helt hva 0´en betyr Endret 2. september 2009 av AndersAu Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 (endret) Subskriptet «0» i v0 var tiltenkt betydningen «startfart», - en vanlig praksis. 2-tallet er en potens. Altså står det (v0)2. Løsningen for t er dessuten en helt vanlig annengradsligning, som jeg forventer (?) du kan løse idet jeg tipper oppgaven kommer fra «Fysikk 1» på vgs. Endret 2. september 2009 av Fredrikern Lenke til kommentar
AndersAu Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 ja, nå skjønner jeg:) Lenke til kommentar
AndersAu Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 så da blir det slik? jeg må ha gjort noe feil, jeg får ivertfall ikke 750 til svar Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Jeg får t ≈ 1.7 s ∨ t ≈ 98 s, der førstnevnte verdi må være den korrekte. Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Håper noen her er gode i elektronikk. Har en oppgave som jeg ikke klarer, vil tro det har noe med kirchoffs lover å gjøre. Oppgaven: Finn strømmene i1 og i2 i kretsen på bildet. Skjønner liksom ikke hvordan jeg kan bestemme at den ene er 1.6A og den andre er 2.4A. (Oppgave 2.19 i Electric Currents av Nilsson Riedel) Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 K1: I = I1 + I2 = 4 A. K2 (sløyfe til høyre, med klokka): -I2·(30Ω + 90Ω) + I1·80Ω = 0 ⇒ I1 = 1.5I2. ⇒ I = 1.5I2 + I2 = 2.5I2 ⇒ I2 = 1.6 A og I1 = 2.4 A. Lenke til kommentar
clfever Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 (endret) Utledning av sentripetralakselerasjon; Jeg vet at minustegnet forteller oss at akselerasjonen er rettet motsatt av radiusvektoren, altså mot sentrum. Det jeg ikke helt skjønner, er hvorfor minustegnet plutselig forsvant. Kan en her forklare meg hvorfor? Takk. Endret 6. september 2009 av clfever Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Hva er det du egentlig ønsker å vise? Du har forøvrig inkonsistens i ligningene: Vektor er ikke lik skalar. Benytt «\cdot» som multiplikasjonstegn. Lenke til kommentar
Tobias. Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 En fallskjermhopper med massen 80 kg faller fritt i 6,0 sek, før han holder ut fallskjermen. a) hva er farten da hvis vi ikke regner med luftmotstand. svar på a) a=m/summen av K => 80 kg/0,79 kN = 101.26/6 sek * 3.6 = 60.7 m/s - svaret i fasiten er 59, mye mulig en avrundingsfeil. Bb) i løpet av det 2 første sekundene etter utfoldningen blir farten redusert til 12 m/s. Hvor stor kraft må fallskjermtauene dra med? Jeg vet av summen av K = masse * akselerasjon, men etter det sier det helt stopp. Gi meg ett spark bak. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Regn ut hvor stor aksellereasjonen er. Du vet V0, V og tiden. Da kan du enkelt finne akselerasjonen i de to sekundene via en veiformel. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 (endret) Sliter litt med en oppgave her; En bil har kjørt seg fast på en dårlig vei. For å få bilen løs spenner sjåføren et sterkt tau mellom bilen og et tre. Han skyver på midtpunktet av tauet med en kraft på 750N, se figuren. Vinkelen mellom de to endene av tauet er da 172º. Regn ut snorkraften. (Dette blir også kraften som virker på bilen fra tauet) Vet jo at de to andre vinkelene er 4º hver, men så blir jeg stuck. Svaret skal være 5.38kN. (Og ja, tegningen er litt unøyaktig, han skyver på midten, som sagt. Orket ikke å fyre opp Photoshop for en såpass enkel tegning) Endret 7. september 2009 av Henrik C Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 (endret) Tipper det er tatt fra Ergo-boken? Uansett, slik jeg tenker kan man sette stykket opp i to trekanter. Hvis du har ERGO Fysikk 2, kan man bruke litt fra eksempel 8 på side 17. Hvis vi deler oppgaven i to like trekanter med hver sin vinkel a som er 4 grader, kan vi se at Vi vet ikke hva og er, men vi vet at , kraften han dytter med. Da kan vi sette , og da er oppgaven løst. Endret 7. september 2009 av Zeke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå