Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Jeg har sett at fysikkboka (Young and Freedman) også bruker dette, men da med velocity og speed. Jeg er bare vant til å bruke de litt om hverandre, og det virket som om foreleseren vår i mek.fys blander de også. Hva er det som er mest vanlig?

 

Er det Arne Mikkelsen ved NTNU du henviser til? Forøvrig kjempeflink foreleser, og han er ganske påpasselig med språklig/naturvitenskapelig korrekthet. Betydningen jeg nevnte ovenfor, er den korrekte versjonen, men det er ofte latskap i dagligtale. Kanskje jeg stikker innom TFY4145 litt fremover, - kjekt med avslappende vedlikehold.

 

clfever: Ja, at en vektor er konstant impliserer null foranding i størrelse og retning. Absoluttverdi er lengden av vektoren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Subskriptet «0» i v0 var tiltenkt betydningen «startfart», - en vanlig praksis. 2-tallet er en potens. Altså står det (v0)2. Løsningen for t er dessuten en helt vanlig annengradsligning, som jeg forventer (?) du kan løse idet jeg tipper oppgaven kommer fra «Fysikk 1» på vgs.

Endret av Fredrikern
Lenke til kommentar

Håper noen her er gode i elektronikk.

 

Har en oppgave som jeg ikke klarer, vil tro det har noe med kirchoffs lover å gjøre.

 

Oppgaven:

 

Finn strømmene i1 og i2 i kretsen på bildet.

 

Skjønner liksom ikke hvordan jeg kan bestemme at den ene er 1.6A og den andre er 2.4A.

 

(Oppgave 2.19 i Electric Currents av Nilsson Riedel)

post-65342-1251922671_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Utledning av sentripetralakselerasjon;

 

chart?cht=tx&chl= \vec{a} = -w^2 * \vec{r}

Jeg vet at minustegnet forteller oss at akselerasjonen er rettet motsatt av radiusvektoren, altså mot sentrum.

Det jeg ikke helt skjønner, er hvorfor minustegnet plutselig forsvant. Kan en her forklare meg hvorfor?

 

chart?cht=tx&chl= \vec{a} = w^2 * \vec{r}

chart?cht=tx&chl= \vec{a} =  (\frac{v}{r})^2 * r

 

Takk.

Endret av clfever
Lenke til kommentar

En fallskjermhopper med massen 80 kg faller fritt i 6,0 sek, før han holder ut fallskjermen.

 

a) hva er farten da hvis vi ikke regner med luftmotstand.

svar på a) a=m/summen av K => 80 kg/0,79 kN = 101.26/6 sek * 3.6 = 60.7 m/s - svaret i fasiten er 59, mye mulig en avrundingsfeil.

 

Bb) i løpet av det 2 første sekundene etter utfoldningen blir farten redusert til 12 m/s.

Hvor stor kraft må fallskjermtauene dra med?

 

Jeg vet av summen av K = masse * akselerasjon, men etter det sier det helt stopp. Gi meg ett spark bak.

Lenke til kommentar

Sliter litt med en oppgave her;

 

En bil har kjørt seg fast på en dårlig vei. For å få bilen løs spenner sjåføren et sterkt tau mellom bilen og et tre. Han skyver på midtpunktet av tauet med en kraft på 750N, se figuren. Vinkelen mellom de to endene av tauet er da 172º. Regn ut snorkraften. (Dette blir også kraften som virker på bilen fra tauet)

20090907-e83da2iih7mmjm8h3yj26j3jwd.jpg

 

Vet jo at de to andre vinkelene er 4º hver, men så blir jeg stuck. Svaret skal være 5.38kN.

(Og ja, tegningen er litt unøyaktig, han skyver på midten, som sagt. Orket ikke å fyre opp Photoshop for en såpass enkel tegning)

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Tipper det er tatt fra Ergo-boken?

 

Uansett, slik jeg tenker kan man sette stykket opp i to trekanter. Hvis du har ERGO Fysikk 2, kan man bruke litt fra eksempel 8 på side 17.

 

Hvis vi deler oppgaven i to like trekanter med hver sin vinkel a som er 4 grader, kan vi se at mimetex.cgi?S_1=S_2

 

Vi vet ikke hva mimetex.cgi?S_{1y} og mimetex.cgi?S_{2y} er, men vi vet at mimetex.cgi?S_{1y}+S_{2y}=K, kraften han dytter med. Da kan vi sette chart?cht=tx&chl=K=S_1\cdot sin a+S_2\cdot sin a\Rightarrow K=2S\cdot sin a\Rightarrow S=\frac{K}{2\cdot sin a}, og da er oppgaven løst. :)

Endret av Zeke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...