saladin waits for alice Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Strengteorien prøver vel å uniformere relativitetsteori med kvantemekanikk, «teorien om alt». ok, men viss jeg husker riktig så var det no sånt at denne teorien viste at Einstein tok feil? eller no sånt? Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Noen som har gjort oppgave r i eksempelopgaven 2 fra udi sine side? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Figur 2 er korrekt. Endret 3. juni 2009 av Fredrikern Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Noen som har gjort oppgave r i eksempelopgaven 2 fra udi sine side? Skal vi lage en tråd for svar på eksamensoppgaver, slik vi gjorde med kjemien? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Figur 3 virker mest aktuell (figur 4 har eksponentiell akselerasjon). Lyset har oppoverrettet akselerasjon i forhold en person i romskipet, dermed ser det ut som lyset går rett fram for observatør når romskipet har oppoverrettet akselerasjon. Hadde vært kjekt å vite hvordan de fikk til den avbøyningen. Redigering: Riktig figur nå Hvilken oppgave er det snakk om? Jeg ble litt nysgjerrig nå, og finner ikke fram. :/ I'm stuck in the web! EDIT: Jeg fant den nå. Riktig figur er forresten figur 2. Vi hadde den på vår tentamen, og det er i hvertfall riktig i følge fasit, og det er logisk. Lyset aksellererer selvsagt ikke, og går i en retning, mens romskipet aksellererer oppover, altså mens lysstrålen farer fra ene siden til andre i romskipet, har det aksellerert litegran, mens lysstrålen står "igjen" (siden den ikke aksellererer oppover). Derfor vil den se ut til at den blir avbøyd av aksellereasjonen oppover fra en inne i romskipet. Det er vel et eksempel EInstein har brukt for ekivalensprinsippet, altså at et tyngdefelt og et aksellererende felt er identiske (eller noe sånt, har ikke tid til å finne riktig formulering nå) EDIT: Roteforklaring, men lar den stå. Endret 3. juni 2009 av Zeke Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Men når den ser avbøyd nedover ut for en inne i romskipet, hvorfor ser det ut som en rett linje for en som ser strålen utenfra? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Fordi han som observerer utenfra ikke akselererer. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Huff, flause, haha. Dere har selvfølgelig rett. Får skylde på at jeg leste oppgaven for kjapt og er omtåkete etter litt for mye matrisekaos til eksamen i morgen. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Finnes det en lettfattelig måte å regne ut usikkerhet på? Hadde vel om det i fysikk VG2, men kan ikke huske å ha gjort det. Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 du tenker på del 1 oppgaven eller del 2? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Tja, begge egentlig. Kan vel være at vi får noen lette tall hvor vi skal regne usikkerhet på del 1 også muligens. Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 enig der, del 1 er lett, du klarer å tenke deg fram til det, det skal stå hvordan man regner med usikkerhet i ergo fysikk 3 hvite boka, del 2 syntes jeg var tullete, forsøk nr 8 på den ødela oppgaven for meg. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Åja du tenker på eksempeloppgavene du nå? Ahh, så over de nå nettopp. Tenkte vel egentlig litt mer generelt hvordan man regner ut usikkerhet (siden det tydeligvis er ganske viktig). Men om det står i den hvite Ergo-boken så skal jeg finne det ut selv. Takk skal du ha! Hvilket "forsøk 8" er det du snakker om foresten? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Finnes det en lettfattelig måte å regne ut usikkerhet på? Hadde vel om det i fysikk VG2, men kan ikke huske å ha gjort det. Det står ganske greit og tilstrekkelig utdypet på denne nettsiden. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Takk skal du ha! Noen som har gjort oppgave B-8.5 i Ergo-boken? Deloppgave c2. Jeg får radius lik 1,65 meter, og ikke 2,14m slik fasit sier. Har regnet den om og om igjen (relativistisk selvsagt). Og, hvordan gjør jeg 135 MeV (mega elektron-volt?) om til joule? Endret 4. juni 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) 135 MeV = (135 ∙ 106) ∙ (1,6 ∙ 10-19) J = 2,16 ∙ 10-11 J. 1 elektronvolt er energien et elektron tilegner seg ved akselerasjon gjennom et (elektrisk) potensial på ∆V = 1 V. Endret 4. juni 2009 av Fredrikern Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Takk skal du ha! Noen som har gjort oppgave B-8.5 i Ergo-boken? Deloppgave c2. Jeg får radius lik 1,65 meter, og ikke 2,14m slik fasit sier. Har regnet den om og om igjen (relativistisk selvsagt). Og, hvordan gjør jeg 135 MeV (mega elektron-volt?) om til joule? Presterte å trykke post før jeg var ferdig Setter inn løsningen i spoiler tag siden den ble så lang Endret 4. juni 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Hr. H Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Det er vist her all fysikken foregår, så jeg gjør et forsøk på å poste problemet mitt her også På hjemmesiden til Rom, Stoff, Tid; Fysikk2 blir følgende oppgave gitt: Tre vogner står i ro på et friksjonsfritt, rett underlag. Alle vognene har massen m. Den første settes i bevegelse med farten v mot den neste vognen. Etter kollisjon hektes de sammen og kolliderer til slutt med den siste vognen. Hvor mye mekanisk energi har gått tapt etter de to kollisjonene? Svaret skal bli 1/3mv^2. Er det noen som har gjort denne før og skjønner hvorfor det blir sånn? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Ohoy. Regnet ut farten relativistisk, og deretter puttet jeg automatisk farten inn i formenel uten å tenke på at det faktisk er p som står i teller og at jeg derfor må ha med Lorentz-faktoren. PS: den tex-skrivingen der må ha tatt litt tid ... Takk! Takk til deg også Fredrikern. Endret 4. juni 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
mgmt Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Spørsmål W i eksempeloppgave 2 Hvilken egenskap i vevstypene ligger til grunn for ultralyd?? a) at bein ikke slipper gjennom ultralyd b) at lydfarten er forskjellige i forskjellige vevstyper c) at ulike vevstyper har ulik magnetisme d) at ulike vevstyper har ulik mengde hydrogenkjerner Og når en astronaut som beveger seg med konstant fart kaster noe mot fartsretningen, øker den kinetiske energien mens bevegelsesmengden forblir den samme? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå