bergeberge Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 (endret) Tips til deloppgave C? Endret 16. mai 2018 av bergeberge Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 vx er konstant, i y-retning er akselerasjonen konstant (=tyngdeakselerasjonen) Lenke til kommentar
HJKL Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 (endret) Hei! Noen som kan hjelpe meg med denne? Har fasit, men skjønner ikke hvor likningene i fasiten kommer fra. Legger ved både oppgave og fasit. Endret 25. mai 2018 av HJKL Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 To kuler som er bundet sammen med en lett snor faller. Ene har massen m og andre 2m. Finn snordraget når de to kulene blir utsatt for like stor luftmotstand og farten er blitt konstant. fasit: (1/2)m*g Tror den er ganske grei men jeg er usikker på hvordan man setter det opp. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 (endret) Bare bruk på begge kulene. Siden snoren har ignorerbar masse har snordraget på begge kulene samme størrelse. Siden må summen av luftmotstanden på de to kulene være lik summen av tyngdekraften på de to kulene. Endret 18. juni 2018 av -trygve Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 Det har jeg gjort, jeg mangler den siste delen hvor man bruker nettopp det til å vise snordraget. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 Husk at begge kulene holder konstant fart. Det høres ut som om du har funnet ut hvor stor luftmotstanden er. Da kan du sette opp ligningen for en av kulene, f.eks. den øverste: Luftmotstand - snordrag - tyngdekraft = 0. (Hvis du velger den nederste bytter snordraget fortegn siden det da drar oppover). Husk at du her skal bruke luftmotstand og tyngdekraft på kun den kulen du ser på, ikke på summen av kulene slik du gjorde for å finne ut hvor stor luftmotstanden er. Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 Selve luftmotstanden skal ikke finnes. Man får kun oppgitt at luftmotstanden er like stor på begge kulene. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 Men du trenger den som et mellomsvar. 2*luftmotstand - tyngdekraft(kule 1) - tyngdekraft (kule 2) = 0 Merk at snorkreftene ikke er med når du behandler begge kulene som ett system. Dette er fordi snorkreftene da er indre krefter som kanselleres ut pga Newtons 3. lov. Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 Synes fremdeles ikke 0.5mg akkurat faller ut. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 (endret) Snordrag på minste kule: S_(1) Gravitasjonskrefter på systemet (G_(1) + G_(2)): mg + 2mg = 3mg. Luftmotstand på hver enkel kule i systemet (k): 2*k = -3mg => k = -1.5mg Krefter på minste kule, positiv retning nedover: G_(1) + k + S = 0 => mg - 1.5mg + S_(1) = 0 => S_(1) = -0.5mg Skjønner du nå? Endret 18. juni 2018 av cuadro 1 Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 19. juni 2018 Del Skrevet 19. juni 2018 (endret) Ja der er den. Takker! Syns ikke boken forklarte godt nok hvordan man setter opp denne oppgaven: En bil kjører en svingete vei. Fartsmåleren viser hele tiden 54km/h (15m/s). a) Finn fartsforandringen (delta v) absoluttverdi og retning når bilen kjører gjennom en 60 graders sving. b) samme spørsmål men 90 graders sving Endret 14. november 2018 av Omnia vincit amor Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 Skriv hastigheten både før og etter svingen som vektorer. Da finner du endringen som Beregningen blir enklest hvis du gjøre et fornuftig valg av koordinatsystem. Et enkelt valg er et koordinatsystem der starthastigheten går utelukkende i x-retning slik at og . Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 Skal |v_2| også være 15m/s? Da får jeg delta v_x blir -7.5m/s i a og -15m/s i b. Fasit er a) 15m/s og b) 21m/s Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 Husk at vektoren har to komponenter. Det er riktig at endringen i x-retning er -7.5, men det er også en endring i y-retning. Når du har både x og y-komponentene til en vektor, hvordan finner du størrelsen til vektoren? 1 Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 Husk at vektoren har to komponenter. Det er riktig at endringen i x-retning er -7.5, men det er også en endring i y-retning. Når du har både x og y-komponentene til en vektor, hvordan finner du størrelsen til vektoren? Da faller svaret ut. Lenke til kommentar
Hjeeeelp Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 Hei, Jeg har et spørsmål til fysikk 1, har bare hatt 1 time i fysikk, så er litt forvirret: Hvordan finner jeg strekning dersom jeg kjenner til fart og tid for en bevegelse. Jeg har fartsgraf med tiden (t) i x-aksen og fart (v) i y-aksen. Jeg trenger da å finne strekningen for hele bevegelsen. Lurer på om det er en formel for dette? Vet om formelen: s=vt, men den gjelder jo bare dersom det er konstant fart, og det har jeg ikke i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 Du må integrere funksjonen din. Arealet under kurven representerer distansen du har tilbakelagt. Lenke til kommentar
Hjeeeelp Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 Har ikke lært om integrasjon enda, finnes det noen andre metoder? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 Ja, du kan regne ut arealet under kurven på den måten du vil. Om det er en trekant/sirkel/rektangel osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå