Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Vet ikke om dette er riktig tråd å spørre, men prøver alikavel. Noen som vet om økt CO2-konsentrasjon i lufta vil påvirke legemer som faller i en rettlinjet og translatorisk bevegelse? Tenker da på om falltiden blir større/mindre. Se for dokker at vi har et isolert rom med vanlig konsentrasjon av CO2. Deretter øker vi konsentrasjon betraktelig ved hjelp av feks CO2-patroner. Vil falltiden da bli større/mindre dersom vi slipper en liten fallskjerm fra eksempelvis 5 meter over bakken, imotsetning til når vi slipper den i vanlig konsentrasjon av CO2? Rart spørsmål, men vil komme til stor hjelp dersom noen sitter på svaret og kunnskapen. Takk på forhånd?

Lenke til kommentar

oppgave 5 fra fysikk 2 eksamen våren 2014, og løsningen er fra Ergo 2. 

 

Klarte ikke å løse oppgave 5e) og skjønte heller ikke løsningen. 

 

post-388593-0-14133500-1491643482_thumb.jpg

 

post-388593-0-95350300-1491643501_thumb.jpg

 

Har noen spørsmål

1) Løsningen forklarer at det elektriske feltet langs linja n er horisontal, men den forklarer ikke (matematisk) hvorfor det er slik. Hvorfor er det slik?

 

På løsningen har jeg satt røde streker under det jeg ikke forsto. Fra A til O "har partikkelen positiv og minkende akselerasjon".

Hvorfor minker den? (er det fordi vinkelen mellom kreftene - elektriske krefter fra D og B - blir større og kraftsummen blir dermed mindre?)

 

Men "deretter får partikkelen negativ akselerasjon, som først øker og deretter avtar i absoluttverdi fram til C" i følge fasiten.

Jeg trodde summen av kreftene mot venstre skulle øke fordi vinkelen mellom kraftvektorene blir mindre, og dermed vil akselerasjonen mot venstre også øke og bremse ned partikkelen slik at farten i C blir lik A (ettersom mekanisk energi er bevart)? 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Måleteknikk på ntnu fysikk. Jeg har det til høsten. Nå har jeg introduksjon til vitenskapelige beregninger. Her er det sånn at når det er prosjekt så er det ordinær undervisning og øvinger de ukene, alle timene brukes til prosjekt. Blir det noe sånt på prosjektlaben på måleteknikk til høsten? Noen som har svar på det?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Hei! hvordan regner man ut dette?

 

A sample of ideal gas has a volume of 1.50 x 10-4 m3 at a temperature of 22°C and a pressure of 1.20 x 105 Pa. If the volume of the gas remains constant, calculate the temperature (in Kelvin not °C) at which the pressure of the gas is 2.00 x 105 Pa.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Når et romskip kommer i gravitasjonsfritt rom, lager mannskapet seg et kunstig tyngdefelt ved å la rakettmotoren gi romskipet en konstant translatorisk akselerasjon a. Hvilken sammenheng er det mellom a og den kunstige tyngdekraften til 100 g-loddet?

 

Bakgrunnsinfo:

* I et romskip henger en fjærvekt som måler romskipets akselerasjon

* Fjærvektas vekt er 100 g

* Like etter start viser fjærvekta 6,9 N

* Akselerasjonen til romskipet like etter start er 59 m/s^2

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

står fast på siste oppgave.


a) En bil kjører nedover en lang bakke. Motoren er utkoblet, og farten er konstant. Bakken har et fall på 1,00 m for hver 25,0 kjørt vei. Bilen har massen 1020 kg. Regn ut den samlede friksjonen på bilen.


 


b) En syklist reduserer farten fra  4,5 m/s til 2,5 m/s oppover en 16 m lang bakke som har helningsvinkel 4,3°. Syklisten og sykkelen har en samlet masse på 81,5 kg. Samlet motstand mot bevegelsen er 11 N. Regn ut trekkrafta framover på sykkelen


 


c) Ei lita kule settes i bevegelse med startfart 1,0 m/s i ei vannrett, sirkelformet renne med radius 19 cm. Friksjonen på kula er hele tida 0,50 % av tyngden. Hvor mange runder triller kula før den stopper?


 


kan noen hjelpe her?


Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven?

 

 

I attraksjonen SpaceShot på Tusenfryd, festes du til et sete før du skytes rett opp til en maksimal høyde på 55 meter. I løpet av turen opplever man først konstant akselerasjon til man når maksimal hastighet, Vmax =75 km/h. Deretter virker kun tyngdekraften. Finn gjennomsnittsakselerasjonen fra start til maksimal fart.

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven?

 

I attraksjonen SpaceShot på Tusenfryd, festes du til et sete før du skytes rett opp til en maksimal høyde på 55 meter. I løpet av turen opplever man først konstant akselerasjon til man når maksimal hastighet, Vmax =75 km/h. Deretter virker kun tyngdekraften. Finn gjennomsnittsakselerasjonen fra start til maksimal fart.

Her kan du bruke den tidlause formelen.

Vi deler først strekninga i to delar.

s1 + s2 = 55 m.

s2 = vmax^2/2g = (75/3.6)^2/(2*9.81) m = 22.1 m.

s1 = 55m - 22.1 m = 32.9 m

a = vmax^2/2s1 = (75/3.6)^2/(2*32.9) m/s^2 = 6.6 m/s^2.

Lenke til kommentar

Jeg postet et spørsmål om CO2 og vanndamp i egen tråd, men der har ingen svart meg.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1784619&hl=

 

Det jeg lurer på er hvorfor temperaturen i atmosfæren og på jorda angivelig skal øke når mengden CO2 øker i atmosfæren. Ifølge et enkelt fysikk-eksperiment gjennomgått her: http://sciencefrauds.blogspot.no/2017/03/co2-is-innocent.html

 

ender systemet i balanse etter at CO2 har blitt introdusert, med mindre vanndamp enn tidligere. Siden vanndamp har 7 ganger større opptak av varme enn CO2 burde temperaturen synke når andelen vanndamp synker til fordel for CO2 som tar opp mindre varme. Men dagens narrativ er at økt konsentrasjon av CO2 øker temperaturen.

 

Fysikkeksperimentet ender med ingen endring eller senkning av temperatur når man øker innholdet CO2, akkurat som teorien skulle tilsi.

 

Hvorfor snakker noen om global oppvarming som følge av CO2, når det både teoretisk og praktisk angivelig foregår temperatur-reduksjon som følge av CO2-økning i lufta? Burde ikke politikerne våre innføre en global skatt som tar sikte på å holde varmen oppe, så det ikke blir for kaldt på jorda?

 

Hvis eksperimentet fungerer, beviser det at CO2 kjøler ned eller kan man rasjonelt hevde at dette bare fungerer i liten skala og at alt snus på hodet i stor skala - selvsagt uten å påvise det:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har noen svar på disse oppgavene med forklaring så jeg kan lære og forstå de? Er helt ny på Fysikk.

 

a) Hva er energien til et foton gult lys med bølgelengden 590 nm? 
b) Hva er energien til et foton i varmestråling med bølgelengden 0,59 mm? 
c) Hva er energien til et røntgenfoton når røntgenstråler har bølgelengden 0,59 nm?
Endret av Sanvi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Summen i x-retning skal være 0N, og summen i y-retning skal være -50N (med positiv retning nedover). Du trenger kun å benytte vanlig trigonometri.

 

Jeg forutsetter at tegningen er av en ball/sirkel som står stille på de to flatene.

Takk for svar. Det jeg sliter med er å finne uttrykk for de forskjellige kreftene i ligningene for x- og y-retning. Jeg regner meg vanligvis som stødig i trigonometri, men jeg klarer rett og slett ikke å ende opp med fasitsvarene her. Mulig det er kraftig jernteppe på gang, kan du peke meg i riktig retning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...