Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken bok har du?

Selv ville jeg fokusert på krumlinjet bevegelse, elektriske felter sammen med induksjon, og litt relativitet. Det ser ut til at det er det som går igjen på de fleste eksempeloppgavene vi har fått, samt tentamen.

Lenke til kommentar

En heis står fast 5 m over bunnen av sjakten. Inne i heisen står "Ola" som veier 100kg. Heiskabelen ryker og heisen faller de 5 metrene.

Hvor stor fart oppnår heisen/Ola før den når bunnen?

Hvor stor kraft treffer bunnen av sjakta?

Hvor stort trykk blir det på føttene til Ola?

Matte prøvemuntlig torsdag morgen ^^

Lenke til kommentar

Det der var jo mer fysikk enn matte. :)

Til å begynne med kan du i hvertfall regne ut farten i nedslaget (forutsatt at vi ikke regner med luftmotstand).

Farten kan du finne ved å bruke formelen mimetex.cgi?v^2=v_0^2+2as, som blir til mimetex.cgi?v=\sqrt{2as}, siden mimetex.cgi?v_o=0, ogs^2, og s=5m

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Til å begynne med kan du i hvertfall regne ut farten i nedslaget (forutsatt at vi ikke regner med luftmotstand).

Farten kan du finne ved å bruke formelen mimetex.cgi?v^2=v_0^2+2as, som blir til mimetex.cgi?v=\sqrt{2as}, siden mimetex.cgi?v_o=0, ogmimetex.cgi?v=\sqrt{2as}

2* a= ca. 10 * s= 5, = 100?

Roten av 100 er 10, farten i nedslaget blir 10 m/s eller ca. 36 km/t?

Eller er jeg helt på jordet nå?

Endret av olopolo
Lenke til kommentar

Requi: Hvis du vil ha gangetegn, kan du bruke "\cdot" inne i tex. Da får du mimetex.cgi?\cdot (for eksempel mimetex.cgi?v^2=v_0^2+2as, som blir til mimetex.cgi?v=\sqrt{2as}, siden mimetex.cgi?v_o=0, ogmimetex.cgi?v=\sqrt{2as}

2* a= ca. 10 * s= 5, = 100?

Roten av 100 er 10, farten i nedslaget blir 10 m/s eller ca. 36 km/t?

Eller er jeg helt på jordet nå?

Nei, det stemmer det. :) Tar en det på kalkulator, kommer man frem til ca. 9,9 m/s.

Men prøv deg fram på resten selv, poenget er at du skal lære noe, ikke få oss til å gjøre ferdig oppgaven, så du kan få en god karakter.^^

Endret av Zeke
Lenke til kommentar

Takk for hjelpa (:

Dette er langt over hva vi skal kunne, fikk bare lyst til å slenge det med. Det er tross alt snakk om 10. klasse matte, ikke VG3 fysikk ^^

Kommer garantert tilbake hit seinere, når jeg faktisk skal lære dette (:

Lenke til kommentar
Hei. Jeg har eksamen i fysikk på fredag.

Er det noen som har eksempeloppgaver fra Udir, tenker noe ala det mange hadde til kjemieksamen i går?

Hvor kan jeg evt. finne dette?

På udir>Eksamen>Eksempeloppgaver

Brukernavn og passord er begge Eksempel (med stor E)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...