Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

4,121A oppgaven, skal man ikke bare sette inn for t i x og y for å finne kordinatene, for så å bruke lengden av en vektor? Gjorde dette og får nesten riktig. X verdien min stemmer og blir 1, mens y verdien blir 2,2 når jeg selv får 1,8. Ser hvertfall at man får 2,2 dersom man bytter ut minusen i y med pluss

post-387276-0-80998800-1473762760_thumb.jpg

Endret av TRCD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4,121A oppgaven, skal man ikke bare sette inn for t i x og y for å finne kordinatene, for så å bruke lengden av en vektor? Gjorde dette og får nesten riktig. X verdien min stemmer og blir 1, mens y verdien blir 2,2 når jeg selv får 1,8. Ser hvertfall at man får 2,2 dersom man bytter ut minusen i y med pluss

attachicon.gifimage.jpg

 

hvor får du 2,2 fra? Rent matematisk sett er 1,8 riktig i alle fall.

Lenke til kommentar

 

4,121A oppgaven, skal man ikke bare sette inn for t i x og y for å finne kordinatene, for så å bruke lengden av en vektor? Gjorde dette og får nesten riktig. X verdien min stemmer og blir 1, mens y verdien blir 2,2 når jeg selv får 1,8. Ser hvertfall at man får 2,2 dersom man bytter ut minusen i y med plussattachicon.gifimage.jpg

 

 

hvor får du 2,2 fra? Rent matematisk sett er 1,8 riktig i alle fall.

Hvis du gjør om (1,0m/s *t - 0,025 m/s^3 * t^3) til (1,0m/s *t + 0,025 m/s^3 * t^3) for så sette inn t=2 , vil du få at y=2,2.

Vet ikke om det er skrivefeil, men også i oppgave c, når du skal derivere utrykket, har de skrevet minus istedenfor pluss.

post-387276-0-40073800-1473769978_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

 

4,121A oppgaven, skal man ikke bare sette inn for t i x og y for å finne kordinatene, for så å bruke lengden av en vektor? Gjorde dette og får nesten riktig. X verdien min stemmer og blir 1, mens y verdien blir 2,2 når jeg selv får 1,8. Ser hvertfall at man får 2,2 dersom man bytter ut minusen i y med plussattachicon.gifimage.jpg

 

hvor får du 2,2 fra? Rent matematisk sett er 1,8 riktig i alle fall.

Hvis du gjør om (1,0m/s *t - 0,025 m/s^3 * t^3) til (1,0m/s *t + 0,025 m/s^3 * t^3) for så sette inn t=2 , vil du få at y=2,2.

Vet ikke om det er skrivefeil, men også i oppgave c, når du skal derivere utrykket, har de skrevet minus istedenfor pluss.

 

 

Hadde tippet på en typo enten i oppgave eller fasit.

Lenke til kommentar

4.133, på toppen av banen har du null hastighet vertikalt. Dvs at all hastigheten er horsontal. Når den kinteiske energien er 60% og kintesik energi er proposjonal med hastigheten^2, så kan du ta rota av 0.6, og du vil ha finne hvor stor "del av hastigheten"" som er horisontal.

 

AtW

Ok, da blir V0x=Vx= 0,7745 m/s

Men for å finne vinkelen trenger jeg V0 eller V0y. Skjønner ikke helt hvordan man skal finne dette når man ikke har verken tid eller strekning

Lenke til kommentar

 

4.133, på toppen av banen har du null hastighet vertikalt. Dvs at all hastigheten er horsontal. Når den kinteiske energien er 60% og kintesik energi er proposjonal med hastigheten^2, så kan du ta rota av 0.6, og du vil ha finne hvor stor "del av hastigheten"" som er horisontal.

 

AtW

Ok, da blir V0x=Vx= 0,7745 m/s

Men for å finne vinkelen trenger jeg V0 eller V0y. Skjønner ikke helt hvordan man skal finne dette når man ikke har verken tid eller strekning

 

 

Nei, Vox er ikke 0.7745 m/s.Det forutsetter at utgagnshastigeten er 1 m/s. Men forholdet mellom de to hastighetene er 0,77 /0,23 og det gir deg vinkelen.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trenger virkelig hjelp til en oppgave som jeg sliter med, se bildet.

 

Jeg har dekomponert den ene punktlasten på 20 kN. Får da Bx = 3,1 kN og Bz som -19,7kN.

Først og fremst vet jeg ikke om jeg har tenkt riktig, For det andre vet jeg ikke hvordan jeg skal gå videre. Noen som har noe forslag, please? :)

 

post-364615-0-66764900-1473964947_thumb.png

Lenke til kommentar

Denne oppgaven frustrerer meg veldig. 

 

En skøyteløper går gjennom en halvsirkelformet sving som er 92,7 meter lang. Skøyeløperen bruker 10,1 m sekunder gjennom svingen. Finn den gjennomsnittelige banefarten gjennom svingen. 

 

På skolen sa læreren at gjennomsnittsfart er lik forflytning/tid. Dermed tok jeg diameteren til halvsirkelen som forflytning delt på tiden 10,1m. Jeg fikk 2,9m/s. 

 

Boka sier 9,18m/s, og har tydeligvis tatt lengden på svingen og delt med tid. 

 

Hvordan skal man egentlig finne gjennomsnittsfarten og hvorfor?

 

edit:

 

https://snl.no/gjennomsnittsfart 

snl sier at det er strekningen som tilbakelegges delt på tid. Mens skolen sier det er forflytningen. 

Endret av 28teeth
Lenke til kommentar

Denne oppgaven frustrerer meg veldig. 

 

En skøyteløper går gjennom en halvsirkelformet sving som er 92,7 meter lang. Skøyeløperen bruker 10,1 m sekunder gjennom svingen. Finn den gjennomsnittelige banefarten gjennom svingen. 

 

På skolen sa læreren at gjennomsnittsfart er lik forflytning/tid. Dermed tok jeg diameteren til halvsirkelen som forflytning delt på tiden 10,1m. Jeg fikk 2,9m/s. 

 

Boka sier 9,18m/s, og har tydeligvis tatt lengden på svingen og delt med tid. 

 

Hvordan skal man egentlig finne gjennomsnittsfarten og hvorfor?

 

edit:

 

https://snl.no/gjennomsnittsfart 

snl sier at det er strekningen som tilbakelegges delt på tid. Mens skolen sier det er forflytningen. 

 

Fart og hastighet er jo ikke det samme i fysikken. Fart er skalaren i (eller absoluttverdien til) hastighetsvektoren og tar da ikke hensyn til retningen.

 

Gjennomsnittsfart er tilbakelagt strekning (eng.: path, distance) per tid. Gjennomsnittshastighet er forflytning eller forskyvning per tid (eng.: displacement, rett linje mellom startpunkt og sluttpunkt). 

 

Hvis en skøyteløper går en hel runde vil gjennomsnittsfarten være banelengden delt på tiden. Gjennomsnittshastigheten er null fordi han kommer tilbake til utgangspunktet og har da forflytning/forskyvning lik null.

 

Begrepsbruken og definisjoner kan nok variere, så det er viktig å få klartgjort hva det spørres etter. På engelsk er det iallfall krystallklart, men jeg vet ikke om vi har noe godt og konsekvent begrepsapparat for dette på norsk, f.eks.:

 

fart = strekning/tid

hastighet = forskyvning/tid

 

Oppgaven spør etter gjennomsnittsfart, faktisk veldig eksplisitt (gjennomsnittlig banefart gjennom svingen), så da må du ta hensyn til hele den tilbakelagte strekningen, uavhengig av retningen. Hvis du fremdeles har mulighet til å spørre læreren du nevner, bør du gjøre dette. Kanskje er ikke vedkommende klar over forskjellen selv. Når det er mulighet for å få oppgaver som krever at man kan skille mellom disse, må også læreren sørge for å tydeliggjøre forskjellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Fart og hastighet er jo ikke det samme i fysikken. Fart er skalaren i (eller absoluttverdien til) hastighetsvektoren og tar da ikke hensyn til retningen.

 

Gjennomsnittsfart er tilbakelagt strekning (eng.: path, distance) per tid. Gjennomsnittshastighet er forflytning eller forskyvning per tid (eng.: displacement, rett linje mellom startpunkt og sluttpunkt). 

 

Hvis en skøyteløper går en hel runde vil gjennomsnittsfarten være banelengden delt på tiden. Gjennomsnittshastigheten er null fordi han kommer tilbake til utgangspunktet og har da forflytning/forskyvning lik null.

 

Begrepsbruken og definisjoner kan nok variere, så det er viktig å få klartgjort hva det spørres etter. På engelsk er det iallfall krystallklart, men jeg vet ikke om vi har noe godt og konsekvent begrepsapparat for dette på norsk, f.eks.:

 

fart = strekning/tid

hastighet = forskyvning/tid

 

Oppgaven spør etter gjennomsnittsfart, faktisk veldig eksplisitt (gjennomsnittlig banefart gjennom svingen), så da må du ta hensyn til hele den tilbakelagte strekningen, uavhengig av retningen. Hvis du fremdeles har mulighet til å spørre læreren du nevner, bør du gjøre dette. Kanskje er ikke vedkommende klar over forskjellen selv. Når det er mulighet for å få oppgaver som krever at man kan skille mellom disse, må også læreren sørge for å tydeliggjøre forskjellen.

 

 

 

Det er sant. Du skrev innlegg om dette på side 262 i denne tråden. 

 

Hva er banefart? 

 

edit: slettet unødvendig sitering

Endret av 28teeth
Lenke til kommentar

Det er sant. Du skrev innlegg om dette på side 262 i denne tråden. 

 

Hva er banefart? 

 

Ja, det gjorde jeg vel. :)

 

Forskyvning tar ikke hensyn til objektets ulike posisjoner ved andre tider enn start og slutt (selv om disse kan være vilkårlig satt innenfor hele tidsintervallet). Derfor så snart det er snakk om bane, må det handle om fart (fra strekning), ikke hastighet (fra forskyvning). Bane tenker jeg da på som summen av objektets posisjoner til alle tider.

 

Banefart er kanskje litt smør på flesk, men hjelper likevel med å klargjøre desto mer. Nøkkelordene fart, bane og gjennom svingen, vil jeg si er alle indikative for spørsmål om strekning, ikke forskyvning.

 

Er dette videregående? Da kan det jo være litt ymse med lærerkunnskapen.

Endret av Imsvale
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kraftsummen vertikal (90 grader på linja) må være null, finn y-komponentene av de to mennenes skyving, legg de sammen, og gutten må skyve motsatt av den kraftsummen.

 

AtW

Da får jeg at y= 86,6 og y=40. Svaret skal bli 47 N normalt på l

post-387276-0-95682900-1474283517_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

Det er sant. Du skrev innlegg om dette på side 262 i denne tråden. 

 

Hva er banefart? 

 

Ja, det gjorde jeg vel. :)

 

Forskyvning tar ikke hensyn til objektets ulike posisjoner ved andre tider enn start og slutt (selv om disse kan være vilkårlig satt innenfor hele tidsintervallet). Derfor så snart det er snakk om bane, må det handle om fart (fra strekning), ikke hastighet (fra forskyvning). Bane tenker jeg da på som summen av objektets posisjoner til alle tider.

 

Banefart er kanskje litt smør på flesk, men hjelper likevel med å klargjøre desto mer. Nøkkelordene fart, bane og gjennom svingen, vil jeg si er alle indikative for spørsmål om strekning, ikke forskyvning.

 

Er dette videregående? Da kan det jo være litt ymse med lærerkunnskapen.

 

 

 

Dette er videregående ja. ;)  Skulle ønske boka var mer presis. 

 

I formelen Kinetisk energi=1/2mv^2  er v banefart eller hastighet? Og v som vi finner i alle bevegelsesformlene for konstant akselerasjon er det banefart eller hastighet? 

 

Jeg får flere spørsmål og blir dessverre mer usikker for hver fysikkoppgave jeg kommer bort i. :/

Endret av 28teeth
Lenke til kommentar

Dette er videregående ja. ;)  Skulle ønske boka var mer presis. 

 

I formelen Kinetisk energi=1/2mv^2  er v banefart eller hastighet? Og v som vi finner i alle bevegelsesformlene for konstant akselerasjon er det banefart eller hastighet? 

 

Jeg får flere spørsmål og blir dessverre mer usikker for hver fysikkoppgave jeg kommer bort i. :/

 

Har du klart for deg forskjellen på skalar og vektor? Brukes begrepene fart og hastighet om hverandre i boka?

 

Kinetisk energi er en skalar, og da kan du ikke bruke en vektor i utregningen.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Fart

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er videregående ja. ;)  Skulle ønske boka var mer presis. 

 

I formelen Kinetisk energi=1/2mv^2  er v banefart eller hastighet? Og v som vi finner i alle bevegelsesformlene for konstant akselerasjon er det banefart eller hastighet? 

 

Jeg får flere spørsmål og blir dessverre mer usikker for hver fysikkoppgave jeg kommer bort i. :/

 

Har du klart for deg forskjellen på skalar og vektor? Brukes begrepene fart og hastighet om hverandre i boka?

 

Kinetisk energi er en skalar, og da kan du ikke bruke en vektor i utregningen.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Fart

 

 

 

Hastighet brukes ikke i boka. Nå, som jeg ser nøye etter, legger jeg merke til at det er kun banefart og fart de bruker i boka. Det er nok bare jeg som blander begrepene, selv om boka kunne vært litt mer tydeligere da vi så mest på fart som skalar i fjor. Jeg skal nok få bedre grep på dem snart. ;) 

 

Takker :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...