TRCD Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 (endret) 4,121A oppgaven, skal man ikke bare sette inn for t i x og y for å finne kordinatene, for så å bruke lengden av en vektor? Gjorde dette og får nesten riktig. X verdien min stemmer og blir 1, mens y verdien blir 2,2 når jeg selv får 1,8. Ser hvertfall at man får 2,2 dersom man bytter ut minusen i y med pluss Endret 13. september 2016 av TRCD Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 4,121A oppgaven, skal man ikke bare sette inn for t i x og y for å finne kordinatene, for så å bruke lengden av en vektor? Gjorde dette og får nesten riktig. X verdien min stemmer og blir 1, mens y verdien blir 2,2 når jeg selv får 1,8. Ser hvertfall at man får 2,2 dersom man bytter ut minusen i y med pluss image.jpg hvor får du 2,2 fra? Rent matematisk sett er 1,8 riktig i alle fall. Lenke til kommentar
TRCD Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 4,121A oppgaven, skal man ikke bare sette inn for t i x og y for å finne kordinatene, for så å bruke lengden av en vektor? Gjorde dette og får nesten riktig. X verdien min stemmer og blir 1, mens y verdien blir 2,2 når jeg selv får 1,8. Ser hvertfall at man får 2,2 dersom man bytter ut minusen i y med plussimage.jpg hvor får du 2,2 fra? Rent matematisk sett er 1,8 riktig i alle fall. Hvis du gjør om (1,0m/s *t - 0,025 m/s^3 * t^3) til (1,0m/s *t + 0,025 m/s^3 * t^3) for så sette inn t=2 , vil du få at y=2,2. Vet ikke om det er skrivefeil, men også i oppgave c, når du skal derivere utrykket, har de skrevet minus istedenfor pluss. Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 4,121A oppgaven, skal man ikke bare sette inn for t i x og y for å finne kordinatene, for så å bruke lengden av en vektor? Gjorde dette og får nesten riktig. X verdien min stemmer og blir 1, mens y verdien blir 2,2 når jeg selv får 1,8. Ser hvertfall at man får 2,2 dersom man bytter ut minusen i y med plussimage.jpg hvor får du 2,2 fra? Rent matematisk sett er 1,8 riktig i alle fall. Hvis du gjør om (1,0m/s *t - 0,025 m/s^3 * t^3) til (1,0m/s *t + 0,025 m/s^3 * t^3) for så sette inn t=2 , vil du få at y=2,2.Vet ikke om det er skrivefeil, men også i oppgave c, når du skal derivere utrykket, har de skrevet minus istedenfor pluss. Hadde tippet på en typo enten i oppgave eller fasit. Lenke til kommentar
TRCD Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 4,133 sitter jeg helt fast, men på 4,134 har jeg fått til alle utenom c. Prøver å bruke at x= v0x*t+1/2*ax*t^2. Men får feil... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 4.133, på toppen av banen har du null hastighet vertikalt. Dvs at all hastigheten er horsontal. Når den kinteiske energien er 60% og kintesik energi er proposjonal med hastigheten^2, så kan du ta rota av 0.6, og du vil ha finne hvor stor "del av hastigheten"" som er horisontal. AtW Lenke til kommentar
TRCD Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 4.133, på toppen av banen har du null hastighet vertikalt. Dvs at all hastigheten er horsontal. Når den kinteiske energien er 60% og kintesik energi er proposjonal med hastigheten^2, så kan du ta rota av 0.6, og du vil ha finne hvor stor "del av hastigheten"" som er horisontal. AtW Ok, da blir V0x=Vx= 0,7745 m/s Men for å finne vinkelen trenger jeg V0 eller V0y. Skjønner ikke helt hvordan man skal finne dette når man ikke har verken tid eller strekning Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 4.133, på toppen av banen har du null hastighet vertikalt. Dvs at all hastigheten er horsontal. Når den kinteiske energien er 60% og kintesik energi er proposjonal med hastigheten^2, så kan du ta rota av 0.6, og du vil ha finne hvor stor "del av hastigheten"" som er horisontal. AtW Ok, da blir V0x=Vx= 0,7745 m/s Men for å finne vinkelen trenger jeg V0 eller V0y. Skjønner ikke helt hvordan man skal finne dette når man ikke har verken tid eller strekning Nei, Vox er ikke 0.7745 m/s.Det forutsetter at utgagnshastigeten er 1 m/s. Men forholdet mellom de to hastighetene er 0,77 /0,23 og det gir deg vinkelen. AtW 1 Lenke til kommentar
Sorrym8t Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 Jeg trenger virkelig hjelp til en oppgave som jeg sliter med, se bildet. Jeg har dekomponert den ene punktlasten på 20 kN. Får da Bx = 3,1 kN og Bz som -19,7kN. Først og fremst vet jeg ikke om jeg har tenkt riktig, For det andre vet jeg ikke hvordan jeg skal gå videre. Noen som har noe forslag, please? Lenke til kommentar
28teeth Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 (endret) Denne oppgaven frustrerer meg veldig. En skøyteløper går gjennom en halvsirkelformet sving som er 92,7 meter lang. Skøyeløperen bruker 10,1 m sekunder gjennom svingen. Finn den gjennomsnittelige banefarten gjennom svingen. På skolen sa læreren at gjennomsnittsfart er lik forflytning/tid. Dermed tok jeg diameteren til halvsirkelen som forflytning delt på tiden 10,1m. Jeg fikk 2,9m/s. Boka sier 9,18m/s, og har tydeligvis tatt lengden på svingen og delt med tid. Hvordan skal man egentlig finne gjennomsnittsfarten og hvorfor? edit: https://snl.no/gjennomsnittsfart snl sier at det er strekningen som tilbakelegges delt på tid. Mens skolen sier det er forflytningen. Endret 18. september 2016 av 28teeth Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Denne oppgaven frustrerer meg veldig. En skøyteløper går gjennom en halvsirkelformet sving som er 92,7 meter lang. Skøyeløperen bruker 10,1 m sekunder gjennom svingen. Finn den gjennomsnittelige banefarten gjennom svingen. På skolen sa læreren at gjennomsnittsfart er lik forflytning/tid. Dermed tok jeg diameteren til halvsirkelen som forflytning delt på tiden 10,1m. Jeg fikk 2,9m/s. Boka sier 9,18m/s, og har tydeligvis tatt lengden på svingen og delt med tid. Hvordan skal man egentlig finne gjennomsnittsfarten og hvorfor? edit: https://snl.no/gjennomsnittsfart snl sier at det er strekningen som tilbakelegges delt på tid. Mens skolen sier det er forflytningen. Fart og hastighet er jo ikke det samme i fysikken. Fart er skalaren i (eller absoluttverdien til) hastighetsvektoren og tar da ikke hensyn til retningen. Gjennomsnittsfart er tilbakelagt strekning (eng.: path, distance) per tid. Gjennomsnittshastighet er forflytning eller forskyvning per tid (eng.: displacement, rett linje mellom startpunkt og sluttpunkt). Hvis en skøyteløper går en hel runde vil gjennomsnittsfarten være banelengden delt på tiden. Gjennomsnittshastigheten er null fordi han kommer tilbake til utgangspunktet og har da forflytning/forskyvning lik null. Begrepsbruken og definisjoner kan nok variere, så det er viktig å få klartgjort hva det spørres etter. På engelsk er det iallfall krystallklart, men jeg vet ikke om vi har noe godt og konsekvent begrepsapparat for dette på norsk, f.eks.: fart = strekning/tid hastighet = forskyvning/tid Oppgaven spør etter gjennomsnittsfart, faktisk veldig eksplisitt (gjennomsnittlig banefart gjennom svingen), så da må du ta hensyn til hele den tilbakelagte strekningen, uavhengig av retningen. Hvis du fremdeles har mulighet til å spørre læreren du nevner, bør du gjøre dette. Kanskje er ikke vedkommende klar over forskjellen selv. Når det er mulighet for å få oppgaver som krever at man kan skille mellom disse, må også læreren sørge for å tydeliggjøre forskjellen. 1 Lenke til kommentar
28teeth Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 (endret) Fart og hastighet er jo ikke det samme i fysikken. Fart er skalaren i (eller absoluttverdien til) hastighetsvektoren og tar da ikke hensyn til retningen. Gjennomsnittsfart er tilbakelagt strekning (eng.: path, distance) per tid. Gjennomsnittshastighet er forflytning eller forskyvning per tid (eng.: displacement, rett linje mellom startpunkt og sluttpunkt). Hvis en skøyteløper går en hel runde vil gjennomsnittsfarten være banelengden delt på tiden. Gjennomsnittshastigheten er null fordi han kommer tilbake til utgangspunktet og har da forflytning/forskyvning lik null. Begrepsbruken og definisjoner kan nok variere, så det er viktig å få klartgjort hva det spørres etter. På engelsk er det iallfall krystallklart, men jeg vet ikke om vi har noe godt og konsekvent begrepsapparat for dette på norsk, f.eks.: fart = strekning/tid hastighet = forskyvning/tid Oppgaven spør etter gjennomsnittsfart, faktisk veldig eksplisitt (gjennomsnittlig banefart gjennom svingen), så da må du ta hensyn til hele den tilbakelagte strekningen, uavhengig av retningen. Hvis du fremdeles har mulighet til å spørre læreren du nevner, bør du gjøre dette. Kanskje er ikke vedkommende klar over forskjellen selv. Når det er mulighet for å få oppgaver som krever at man kan skille mellom disse, må også læreren sørge for å tydeliggjøre forskjellen. Det er sant. Du skrev innlegg om dette på side 262 i denne tråden. Hva er banefart? edit: slettet unødvendig sitering Endret 18. september 2016 av 28teeth Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 (endret) Det er sant. Du skrev innlegg om dette på side 262 i denne tråden. Hva er banefart? Ja, det gjorde jeg vel. Forskyvning tar ikke hensyn til objektets ulike posisjoner ved andre tider enn start og slutt (selv om disse kan være vilkårlig satt innenfor hele tidsintervallet). Derfor så snart det er snakk om bane, må det handle om fart (fra strekning), ikke hastighet (fra forskyvning). Bane tenker jeg da på som summen av objektets posisjoner til alle tider. Banefart er kanskje litt smør på flesk, men hjelper likevel med å klargjøre desto mer. Nøkkelordene fart, bane og gjennom svingen, vil jeg si er alle indikative for spørsmål om strekning, ikke forskyvning. Er dette videregående? Da kan det jo være litt ymse med lærerkunnskapen. Endret 18. september 2016 av Imsvale 1 Lenke til kommentar
TRCD Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 5,104a Noen som har noe tips til denne oppgaven? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Kraftsummen vertikal (90 grader på linja) må være null, finn y-komponentene av de to mennenes skyving, legg de sammen, og gutten må skyve motsatt av den kraftsummen. AtW Lenke til kommentar
TRCD Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Kraftsummen vertikal (90 grader på linja) må være null, finn y-komponentene av de to mennenes skyving, legg de sammen, og gutten må skyve motsatt av den kraftsummen. AtW Da får jeg at y= 86,6 og y=40. Svaret skal bli 47 N normalt på l Lenke til kommentar
28teeth Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 (endret) Det er sant. Du skrev innlegg om dette på side 262 i denne tråden. Hva er banefart? Ja, det gjorde jeg vel. Forskyvning tar ikke hensyn til objektets ulike posisjoner ved andre tider enn start og slutt (selv om disse kan være vilkårlig satt innenfor hele tidsintervallet). Derfor så snart det er snakk om bane, må det handle om fart (fra strekning), ikke hastighet (fra forskyvning). Bane tenker jeg da på som summen av objektets posisjoner til alle tider. Banefart er kanskje litt smør på flesk, men hjelper likevel med å klargjøre desto mer. Nøkkelordene fart, bane og gjennom svingen, vil jeg si er alle indikative for spørsmål om strekning, ikke forskyvning. Er dette videregående? Da kan det jo være litt ymse med lærerkunnskapen. Dette er videregående ja. Skulle ønske boka var mer presis. I formelen Kinetisk energi=1/2mv^2 er v banefart eller hastighet? Og v som vi finner i alle bevegelsesformlene for konstant akselerasjon er det banefart eller hastighet? Jeg får flere spørsmål og blir dessverre mer usikker for hver fysikkoppgave jeg kommer bort i. :/ Endret 19. september 2016 av 28teeth Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Dette er videregående ja. Skulle ønske boka var mer presis. I formelen Kinetisk energi=1/2mv^2 er v banefart eller hastighet? Og v som vi finner i alle bevegelsesformlene for konstant akselerasjon er det banefart eller hastighet? Jeg får flere spørsmål og blir dessverre mer usikker for hver fysikkoppgave jeg kommer bort i. :/ Har du klart for deg forskjellen på skalar og vektor? Brukes begrepene fart og hastighet om hverandre i boka? Kinetisk energi er en skalar, og da kan du ikke bruke en vektor i utregningen. https://no.wikipedia.org/wiki/Fart 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Kraftsummen vertikal (90 grader på linja) må være null, finn y-komponentene av de to mennenes skyving, legg de sammen, og gutten må skyve motsatt av den kraftsummen. AtW Da får jeg at y= 86,6 og y=40. Svaret skal bli 47 N normalt på l image.jpg Ja, og hva er 87-40? AtW 1 Lenke til kommentar
28teeth Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Dette er videregående ja. Skulle ønske boka var mer presis. I formelen Kinetisk energi=1/2mv^2 er v banefart eller hastighet? Og v som vi finner i alle bevegelsesformlene for konstant akselerasjon er det banefart eller hastighet? Jeg får flere spørsmål og blir dessverre mer usikker for hver fysikkoppgave jeg kommer bort i. :/ Har du klart for deg forskjellen på skalar og vektor? Brukes begrepene fart og hastighet om hverandre i boka? Kinetisk energi er en skalar, og da kan du ikke bruke en vektor i utregningen. https://no.wikipedia.org/wiki/Fart Hastighet brukes ikke i boka. Nå, som jeg ser nøye etter, legger jeg merke til at det er kun banefart og fart de bruker i boka. Det er nok bare jeg som blander begrepene, selv om boka kunne vært litt mer tydeligere da vi så mest på fart som skalar i fjor. Jeg skal nok få bedre grep på dem snart. Takker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå