Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Holder på med en oppgave som handler om bevegelsesmengde og bevaring av energi. Har kommet fram til et uttryk for bevegelsesmengde og kinetisk energi. Skal kombinere disse to for å få uttrykket nederst, men jeg klarer ikke helt å se hvordan man gjør dette. 

 

attachicon.gif14159768_10202024448290960_1914746921_n.jpg

 

 

(1) chart?cht=tx&chl=v_{a0} + v_{b0}=v_b + v_a

 

(2) p><p>(v_{a0} + v_{b0})(v_{a0} - v_{b0})=(v_b - v_{a})(v_b + v_a)

 

Setter inn (1) i (2):

 

chart?cht=tx&chl=(v_{b} + v_{a})(v_{a0} - v_{b0})=(v_b - v_{a})(v_b + v_a) Kan forkorte vekk chart?cht=tx&chl=(v_b + v_a)

chart?cht=tx&chl=(v_{a0} - v_{b0})=(v_b - v_{a}) Flytter over ledd

chart?cht=tx&chl=(v_{a} + v_{a0}=v_b + v_{b0} 

 

Q.E.D =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruk formelen chart?cht=tx&chl=v^2 = v_0^2 + 2as, og løs først for a med verdiene du får oppgit, og deretter sett inn 40 meter istedet for 80 meter, samt verdien for a du fant i forrige trinn.

 

Et annet alternativ er å regne med to verdier av s. Kan vise deg her:

 

s_1 = 80 m

s_2 = 40 m

v_0 = 10 m/s

v_1 = 18 m/s

v_2 = ukjent

 

p><p>a =\frac {v_1^2-v^2_0}{2s_1} Kaller dette for likning 1.

[/tex]

 

chart?cht=tx&chl=v^2_2 = v_0^2 + 2as_2 Setter inn likning 1 for a.

chart?cht=tx&chl=v^2_2 = v_0^2 + 2*(\frac {v_0^2-v^2_1}{2s_1})*s_2

chart?cht=tx&chl=v_2 = \sqrt{v_0^2 + 2*(\frac {v_1^2-v^2_0}{2s_1})*s_2}

 

 

På tide å sette inn verdier:

 

chart?cht=tx&chl=v_2 = \sqrt{10^2 + 2*(\frac {18^2-10^2}{2*80})*40}

s

 

 

Lenke til kommentar

Har litt problemer med to oppgaver så hadde satt stor pris på hjelp. 

 

Første oppgave: 

 

d889eda3c065436597f35adc43e0a6d5.png

 

Sliter litt med b-oppgaven ettersom at farten aldri er konstant og det er derfor vanskelig å finne arealet mellom grafen og x-aksen. Samtidig er ikke akselerasjonen konstant.

 

 

Andre oppgave:

 

79dd97382cf14baca934c042b83a8017.png

 

Er litt usikker på hvordan oppgaven skal løses ettersom at man må derivere e^(0.25x) for å finne funksjonen til akselerasjon (?)

Lenke til kommentar

Dersom en bil og en mann slippes av et fly samtidig, hvem vil nå bakken først?

 

Lurer også på om det er noen som vet om fysikkoppgaver på nett med løsningsforslag som omhandler Newtons 1,2 og 3 lov?

 

Det vil nok variere endel, etter hvordan bilen og mennesket orienterer seg, men jeg sånn generelt (som ikke alltid vil stemme), så vil nok mennesket nå bakken først. (forutsetter at bilen ikke har nesa først)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

Dersom en bil og en mann slippes av et fly samtidig, hvem vil nå bakken først?

 

Lurer også på om det er noen som vet om fysikkoppgaver på nett med løsningsforslag som omhandler Newtons 1,2 og 3 lov?

 

Det vil nok variere endel, etter hvordan bilen og mennesket orienterer seg, men jeg sånn generelt (som ikke alltid vil stemme), så vil nok mennesket nå bakken først. (forutsetter at bilen ikke har nesa først)

 

AtW

 

Og dette er fordi bilen får større luftmotstand?

Lenke til kommentar

 

 

Dersom en bil og en mann slippes av et fly samtidig, hvem vil nå bakken først?

 

Lurer også på om det er noen som vet om fysikkoppgaver på nett med løsningsforslag som omhandler Newtons 1,2 og 3 lov?

 

Det vil nok variere endel, etter hvordan bilen og mennesket orienterer seg, men jeg sånn generelt (som ikke alltid vil stemme), så vil nok mennesket nå bakken først. (forutsetter at bilen ikke har nesa først)

 

AtW

 

Og dette er fordi bilen får større luftmotstand?

 

 

Ja, en bil med undersiden ned har ganske høy luftmotstand, og ikke ekstremt høy masse (de har lavere massetetthet enn oss, så de er avhengig av en realtivt sett mer aerodynamisk utforming enn oss), har man fronten ned så er de jo designet for å ha lav luftmotstand, så der vil nok hastigheten være høyere enn et flattliggende menneske.

 

AtW

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med 3,137

 

attachicon.gif14171832_10202028864041351_51469865_n.jpg

 

a) Husk at endringen i potensiell energi i tyngedefeltet ikke er avhengig av veien. Om du tar trappen eller heisen til taket på en bygning, har du samme potensielle energi dersom du skulle hoppe utfor! så her er E=mgh som vanlig.

 

b) Hvilken kraft må til for å utføre løftet?W=Fs. Du kjenner s=4m og du må motvirke det G komponentet som virker paralellt med skråplanet.

 

c) Efør = Eetter

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har spørsmål om (elastisk) potensiell energi. 

 

Potensiell energi i tyngdefeltet

 

Hvis jeg løfter en sekk med konstant fart fra h0 til h, har jeg gjort et arbeid lik den potensielle energien til sekken: mg(h-h0). 

Dersom jeg løfter sekken med en kraft større enn G fra h0 til h, vil ikke arbeidet på sekken være lik den potensielle energien til sekken: mg(h-h0). 

 

I begge tilfellene over er den potensielle energien til sekken uavhengig av arbeidet jeg gjør på sekken, men er lik arbeidet tyngdekraften vil gjøre på sekken fra h til h0. 

 

Elastisk potensiell energi

 

Hvis jeg dytter inn/forlenger et fjær på 5 cm så er arbeidet jeg gjør på fjæra i de 5 centimeterne uavhengig av den potensielle energien til fjæra etter 5 cm? 

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Har store problemer med å forstå hvordan atomer binder seg sammen. Plutslig er den en dobbel-binding, og andre ganger er det en enkel binding med atomer til overs!! Andre ganger skal atomer med 7+6+6+6 bindes sammen, får heller ikke dette til å stemme.. Prøvde å ta noen google og youtube søk, men fant ingenting som hjalp meg å forstå hvordan det henger sammen.

 

 

 

Er det noen her som kan vise til en nettside som forklarer det på en god måte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...