Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden

Anbefalte innlegg

Elektriske felt kan endre både fart og retning. Magnetiske felt kan ikke endre partikkelfart, kun bevegelsesretning. Dette ser man også av uttrykket for Lorentzkraften:

c529f9170d7d392bb8715bba0cae23c1.png

Dette viser at kraften alltid er ortogonal på hastigheten. Derfor kan ikke den magnetiske kraften gjøre noe arbeid på partikkelen.

Endret av Fredrikern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okioki. :)

Ny oppgave:

En rett strømleder PQ er hengt opp i to lette ledere som vi kan se bort fra massen av. Strømlederen kan svinge i et homogent magnetfelt slik figuren viser. Vi lar det gå strøm gjennom lederen, og vinkelutslaget er 20 grader. Avgjør om påstandene nedenfor er sanne eller usanne.

1) Strømretningen i den rette lederen er fra P til Q.

2) Den magnetiske kraften på lederen er mindre enn tyngden.

3) Hvis vi øker strømmen gjennom lederen til det dobbelte, vil vinkelutslaget også øke til det dobbelte.

Forsøk på svar:

1) Klarer ikke å huske en høyrehåndsregel som kan hjelpe meg her.

2)

3)

post-35504-1243374145_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Her har du nok ikke oppgitt tilstrekkelig informasjon til at vi kan løse oppgaven.

Om man har en parallellkobling, og man setter inn en ny grein i denne parallellkoblingen, vil da en lyspære lyse sterkere/svakere/som før? ... Og hvorfor.

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hvor lyspæren er koblet til. Jeg antar du mener at den er koblet til i én av greinene i parallellkoblingen. Er det tilknyttet et motstandselement i den nye greinen? Hvis ikke vil det oppstå kortslutning. Er det derimot koblet inn en motstand (ledningen antas å være praktisk resistansfri), vil den «stjele» strøm, men det betyr ikke at spenningen går ned. Lyspæren vil derfor lyse like sterkt som før.

- I parallellkoblinger av motstander er spenningsforskjellen over hver motstand lik, mens strømmen fordeles gjennom motstandene i tråd med Ohms lov.

- I seriekoblinger av motstander er strømmen gjennom motstandene lik (hvis ikke ville det jo blitt opphopning av ladning), men spenningsforskjellen varierer.

Requi: Jeg anbefaler deg å legge ved hele oppgaven neste gang, da blir det lettere å svare.

Endret av Fredrikern
Lenke til kommentar

Fredrikern: Ja, er helt enig. Det eneste teite med dette var at jeg ikke hadde opplysningene over hvor lyspæren var. Noen som hadde glemt å tegne det inn i koblingsskjemaet.

Oppgaven lyder slik: (oppgave-teksten mangler).

a) Tegn koblingsskjema (se bilde?)

b) Finn totalresistansen i paralellkoblingen

c) Finn motstanden R i lyspæra.

d) Finn effekten i pæra

e) Vis på koblingsskjemaet hvordan du vil sette inn aktuelle måleinstrumenter for å bestemme lyspæras effekt ved måling.

f) Vi setter en ny grein i parallellkoblingen. Vil pæra lyse sterkere/svakere/som før?

g) I greina med de to seriekoblede motstandene kobles det en til i serie. Hvordan endres lysstyrken i pæra?

Koblingsskjemaet ser slik ut (tror jeg, ut ifra en kladd, men lyspæra er da ikke tegnet inn. Derfor kan den være på disse mulige plassene).

post-135592-1243696316_thumb.jpg

Mulig å si hvordan lyspæren vil reagere på de forskjellige plassene? ...

På 1 og 2, vil lyspæren lyse normalt (like sterkt) pga. Kirchoffs 1. lov (tror jeg).

Men på 3 til 7? ...

b) Totalresistansen i parallellkoblingen blir ((1/15)+(1/30))^-1 = 10 ohm (?).

Men, når man regner ut R=U/I i hele kretsen, får man R=24. Hva er dette?

Endret av Requi
Lenke til kommentar

Omstendig satt opp!

b) Du har regnet ut resistansen i parallelkoblingen (når det ikke er noen lyspære) helt riktig. Siden totalmotstanden i kretsen ikke stemmer overens med det du fant for parallellkoblingen, er det eneste jeg kan tenke meg at verdien for totalresistansen også inkluderer lyspæren.

Nå har du 7 mulige resistanser for lyspæren avhengig av hvordan den blir plassert (setter opp og lar deg løse for den ukjente selv):

Punkt 1 og 2 vil være det samme som en seriekobling av lyspæren og paralellkoblingen, altså

chart?cht=tx&chl=R_{total} = R_{lyspaere} + R_{parallell}

Punkt 3, 4 og 5 vil være en seriekobling av den øverste greinen av parallellkoblingen:

chart?cht=tx&chl=R_{total} = \left(\left(\frac{1}{(R_1 + R_2 + R_{lyspaere}}\right) + \left(\frac{1}{R_3}\right)\right)^{-1}

Punkt 6 og 7 er også seriekoblinger, men nå med den nederste greinen av parallellkoblingen:

chart?cht=tx&chl=R_{total} = \left(\left(\frac{1}{(R_3 + R_{lyspaere}}\right) + \left(\frac{1}{R_1 + R_2}\right)\right)^{-1}

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...