Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden

Anbefalte innlegg

Ingen som kunne hjelpe :-(

Det eneste du trenger å vite er hvor mye kinetisk energi du minst trenger for å ikke "gå tom" før du har nådd toppen (når du beveger deg oppover blir kinetisk energi omgjort til potensiell energi). Klarer du å komme deg videre nå?

Ek= 0,5mv2

Ep=mgh=mg2r

N=mv2/r +mg

mg2r= 0,5mv2 --> mg4r=mv2 --> g4r=v2 --> v= sqrt(4gr)

N= mv2/r +mg = m(4g) + mg = 5G. Men hvorfor blir svaret 6G???

Og takk for hjelpen! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har heldagsprøve i fysikk 2 nå på mandag og lurte på om jeg kunne ha fått litt hjelp til hvilke formler jeg skal bruke/hvordan jeg kommer meg i gang med oppgave 6 b her på bildet?

prøvde å omforme M = 4pi2*r3/gamma*T2 til T = sqrt(4pi2*r3/M*gamma), men det ble helt feil svar.

gamma = gravitasjonskonstanten 6.67*10-11 Nm2/kg2

(jeg har fått til a, men sliter med b og dermed c)

JayuyIg.jpg

Endret av Superrman
Lenke til kommentar

Hei, har heldagsprøve i fysikk 2 nå på mandag og lurte på om jeg kunne ha fått litt hjelp til hvilke formler jeg skal bruke/hvordan jeg kommer meg i gang med oppgave 6 b her på bildet?

prøvde å omforme M = 4pi2*r3/gamma*T2 til T = sqrt(4pi2*r3/M*gamma), men det ble helt feil svar.

gamma = gravitasjonskonstanten 6.67*10-11 Nm2/kg2

(jeg har fått til a, men sliter med b og dermed c)

JayuyIg.jpg

Prøv å bruke at summen av krefter = mv2/r, der v2/2=2(pi)r/T. Også har du at summen av krefter =gammaM1*m2/r^2. Tror det skal funke da.

Lenke til kommentar

En jernkule har massen 2000kg og henger i en kjetting(masseløs) fra en kran. Avstanden fra opphengspunktet til senteret av kulen er 12m.
Kulen trefferer veggen og spretter tilbake. Hele støtet varer i 0,23s og det tar 0,15s fra kulen treffer veggen til kraften er på sitt maksimale, 150kN. Når kraften er på sitt største er kulen lengst inne i veggen.
a) Hva er farten kula spretter tilbake med?
b) Forklar at farten til kula på vei inn i veggen er gitt ved uttrykket: v(t)=-250*t^2+5,6

Har ikke peiling på hvordan jeg skal gå fram, noen som kan hjelpe?

edit: typo

Eventuelt en litt "enklere" en, om noen gidder å hjelpe meg med den.

"Et elektron kommer inn midt mellom platene i en platekondensator med horisontal fart 2,0*10^7,/s. Vi regner at feltet er homogent, og at feltstyrken er 20kV/m oppover. Lengden av platene er 5cm, og avstanden mellom dem er 2,5cm.
a) Spenningen mellom platene? Fant at den var 500V.
b) Akselerasjonen til elektronet i feltet. Fant at den var 3,51*10^15m/s^2.
Men c)...
Hvor langt fra O treffer elektronet skjermen S, som er 15cm unna platene?

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar

En jernkule har massen 2000kg og henger i en kjetting(masseløs) fra en kran. Avstanden fra opphengspunktet til senteret av kulen er 12m.

Kulen trefferer veggen og spretter tilbake. Hele støtet varer i 0,23s og det tar 0,15s fra kulen treffer veggen til kraften er på sitt maksimale, 150kN. Når kraften er på sitt største er kulen lengst inne i veggen.

a) Hva er farten kula spretter tilbake med?

b) Forklar at farten til kula på vei inn i veggen er gitt ved uttrykket: v(t)=-250*t^2+5,6

Har ikke peiling på hvordan jeg skal gå fram, noen som kan hjelpe?

edit: typo

Eventuelt en litt "enklere" en, om noen gidder å hjelpe meg med den.

"Et elektron kommer inn midt mellom platene i en platekondensator med horisontal fart 2,0*10^7,/s. Vi regner at feltet er homogent, og at feltstyrken er 20kV/m oppover. Lengden av platene er 5cm, og avstanden mellom dem er 2,5cm.

a) Spenningen mellom platene? Fant at den var 500V.

b) Akselerasjonen til elektronet i feltet. Fant at den var 3,51*10^15m/s^2.

Men c)...

Hvor langt fra O treffer elektronet skjermen S, som er 15cm unna platene?

Har klart elektronoppgaven og tror jeg har klart a) på den andre. b) er jeg fortsatt litt usikker på.

Vi har jo at ved v(0) så er farten 5.6, derfor skjærer grafen til funksjonen y-aksen i punktet (0,5.6).

Det er også en andregradsfunksjon, siden farten endrer retning. Hvor -250 kommer inn er der jeg står fast.

Lenke til kommentar

Se på dette. 

Vi har to motsatt rettede krefter som virker på en gjenstand. Vi kaller den ene H og den andre G. Hva er uttrykket for summen av kreftene er det 

Kraftsum = H + G

eller 

Kraftsum = H-G / G-H

?

Endret av 28teeth
Lenke til kommentar

H+G

Hvorfor ikke det andre? De er jo motsatt rettede krefter.

På hvilken måte er det logisk?

En kraftsum er jo summen av alle krefter som virker inn på en gjenstand. Det ligger i navnet, sum. Når du dividerer har vi at dividend/divisor=kvotient, som ikke er det samme som en sum. En sum får du når du legger sammen ledd.

Når du har to krefter som virker motsatt rettet på en gjenstand må du sette en retning som positiv kraftretning, og den andre som negativ. Eller, egentlig bruker vi vektorer når vi regner med krefter, så da er det bare å legge sammen vektorene, som da vil peke i en retning, retningen du får når du har lagt sammen alle kreftene er den retningen summen av kreftene "fungerer".

69ecb9d08de8d59fe5fadbd248eba394.png

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar

H+G

En kraftsum er jo summen av alle krefter som virker inn på en gjenstand. Det ligger i navnet, sum. Når du dividerer har vi at dividend/divisor=kvotient, som ikke er det samme som en sum. En sum får du når du legger sammen ledd.

Når du har to krefter som virker motsatt rettet på en gjenstand må du sette en retning som positiv kraftretning, og den andre som negativ. Eller, egentlig bruker vi vektorer når vi regner med krefter, så da er det bare å legge sammen vektorene, som da vil peke i en retning, retningen du får når du har lagt sammen alle kreftene er den retningen summen av kreftene "fungerer".

Det gir jo mening, så klart. Men fagboka i fysikk, mener det motsatte. Enten det eller er det jeg som tolker det feil. 

Se her: http://bildr.no/view/anc4TnFD 

Lenke til kommentar

H+G

Det gir jo mening, så klart. Men fagboka i fysikk, mener det motsatte. Enten det eller er det jeg som tolker det feil. 

Se her: http://bildr.no/view/anc4TnFD 

Linken fungerer ikke :L

Lenke til kommentar

Nå ha jeg funnet det ut!

H-G/G-H er riktige de og. Da har man retningen på plass, så når man setter inn tall trenger man ikke å ta hensyn til fortegn, som er avhengig av retningen til kreftene. H+G er riktig, men da må man huske å ta med fortegn når du setter inn tall ettersom utrykket ikke viser retningen til vektorene. 

Lenke til kommentar

H+G er "mer" riktig fordi den er mer generell. H-G eller G-H er bare et spesial tilfelle av H+G der tilfeldigvis H og G er motsatt rettet.

Edit: Forøvrig så ble jeg også fintet av notasjonen din H-G/G-H det er ikke inneforstått at du mener eller her ...

Endret av Kubjelle
Lenke til kommentar

H+G er "mer" riktig fordi den er mer generell. H-G eller G-H er bare et spesial tilfelle av H+G der tilfeldigvis H og G er motsatt rettet.

Edit: Forøvrig så ble jeg også fintet av notasjonen din H-G/G-H det er ikke inneforstått at du mener eller her ...

Aha. Nå ser jeg hva h*n egentlig mente.. lol. Jeg så på skråstreken som et deletegn, ikke som et "eller".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...