ole_marius Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 (endret) Mekanikk, men sikkert noen som er flinke i det også mekanikk.png Hva har du prøvd å gjøre? edit: Er dette for VGS eller ingeniør? Endret 8. april 2015 av ole_marius Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 (endret) Mekanikk, men sikkert noen som er flinke i det også mekanikk.png Hva har du prøvd å gjøre? edit: Er dette for VGS eller ingeniør? Ingeniør. Har prøvd å tatt likevektslikning i y-retning. Får da at Fay blir 100kN. (Går da ut fra at kreftene i tauet utligner seg selv, siden bommen står i ro/likevekt). Fax blir vel 0 da. Noe lengre enn det kommer jeg ikke. Endret 8. april 2015 av jdmik Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 (endret) Ingeniør. Har prøvd å tatt likevektslikning i y-retning. Får da at Fay blir 100kN. (Går da ut fra at kreftene i tauet utligner seg selv, siden bommen står i ro/likevekt). Fax blir vel 0 da. Noe lengre enn det kommer jeg ikke. Snordragets resultant skal motvirke rotasjon om A. Defor kan du ikke utligne det. Summen av moment er riktig fremgangsmetide. Dekomponert slik jeg har løst oppgaven din. Edit: Feil vinkel i B. Men dette har ikke noe betydning av utregning for å finne moment, bare vær bevist på det. Endret 8. april 2015 av ole_marius Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 8. april 2015 Del Skrevet 8. april 2015 Ingeniør. Har prøvd å tatt likevektslikning i y-retning. Får da at Fay blir 100kN. (Går da ut fra at kreftene i tauet utligner seg selv, siden bommen står i ro/likevekt). Fax blir vel 0 da. Noe lengre enn det kommer jeg ikke. Snordragets resultant skal motvirke rotasjon om A. Defor kan du ikke utligne det. Summen av moment er riktig fremgangsmetide. Dekomponert slik jeg har løst oppgaven din. Edit: Feil vinkel i B. Men dette har ikke noe betydning av utregning for å finne moment, bare vær bevist på det. 2015-04-08 21.09.12.jpg Okei! Supert, takk skal du ha. Hvordan er det feil vinkel i B? Tips til deloppgave b? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Lag trekanter og summer vinklene opp gjennom systemet. For oppgave b, se i NS-1993 for dimensjonering av stål på bibloteket deres. Eventuelt lærebøker dere bruker for dimensjoneringskriterier Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Lag trekanter og summer vinklene opp gjennom systemet. For oppgave b, se i NS-1993 for dimensjonering av stål på bibloteket deres. Eventuelt lærebøker dere bruker for dimensjoneringskriterier Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Jobber med en å lage en krets som skal bestå av kun to-inngangs NOR-porter. Funksjonen er på SOP-form - X = BD+A'BC'+A'CD. Videre leser jeg at man kan lage kretsen basert på NOR-porter om man tar utgangspunkt i den inverterte funksjonen. Hvorfor må man ta utgangspunkt i den inverterte formen av funksjonen? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Du må ikke det, men det gjør det betydelig enklere. Fra et Karnaugh-diagram får du (hvis jeg har gjort det rett) at X' = AD' + AB' + CD' + B'C'. Hver av produktene kan du skrive om til en NOR-operasjon, f.eks. er AD' = (A' + D)'. Lenke til kommentar
ChFN Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 (endret) Kunne noen hjulpet meg med oppg. 23c? Legger ved oppgavetekst og utregning Endret 12. april 2015 av Unitedmann_ Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Kunne noen hjulpet meg med oppg. 23c? Legger ved oppgavetekst og utregning Og da er du i mål. Lenke til kommentar
ChFN Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 (endret) Takk! Endret 12. april 2015 av Unitedmann_ Lenke til kommentar
JaySpearing Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Har heldagsprøve i morgen.. Noen som har eksamen fra 2013 og 2014 med løsningsforslag? Lenke til kommentar
ChFN Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 (endret) Hvordan gjør jeg denne oppgaven? Er helt blank! Edit: skjønner at jeg må bruke Lenz' regel, men hvordan gjør jeg det på en krets som ikke er en ledersløyfe? Endret 14. april 2015 av Unitedmann_ Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Satte opp to uttrykk for dekomponert snordrag og kom frem til følgende likninger: Etter litt fundering innså jeg at jeg kunne dele den ene likningen på den andre og få følgende uttrykk: Dette gir forøvrig riktig svar på oppgaven (4.1m/s), men det jeg ikke skjønner er hvorfor jeg kan dele den ene likningen på den andre slik. Noen som kan forklare det? Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Begge likningene gir deg et uttrykk for S. Åpenbart må du ha S = S, slik at du kan sette de to uttrykkene lik hverandre. 1 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Hvordan gjør jeg denne oppgaven? Er helt blank! Edit: skjønner at jeg må bruke Lenz' regel, men hvordan gjør jeg det på en krets som ikke er en ledersløyfe? Mulig at "rammen" rundt magnetfeltet skal være ledende, slik at det dannes en krets med staven Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Dette gir forøvrig riktig svar på oppgaven (4.1m/s), men det jeg ikke skjønner er hvorfor jeg kan dele den ene likningen på den andre slik. Noen som kan forklare det? Av samme grunn som at hvis du har 2x = 4, så kan du dele begge sider på 2 og få x = 2 (da deler du ligning 1 på "ligning 2" som er 2 = 2) 1 Lenke til kommentar
ChFN Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 (endret) Hvordan gjør jeg denne oppgaven? Er helt blank! Edit: skjønner at jeg må bruke Lenz' regel, men hvordan gjør jeg det på en krets som ikke er en ledersløyfe? Mulig at "rammen" rundt magnetfeltet skal være ledende, slik at det dannes en krets med staven tenkte også samme tanken, men da får jeg et nytt problem. Blir fluksen større eller mindre i de to tilfellene? E: Hvis vi ser på figur 1, blir fluksen større hvis vi ser den fra den venstre siden av lederstykket, og motsatt hvis vi ser den fra høyre side. Endret 14. april 2015 av Unitedmann_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå