Erlend85 Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Jeg føler jeg ikke helt skjønner newtons 2. lov jeg... liksom... den og bevegelsesmengde.. finnes det noe stoff om det? Sånn... ja... hjelp om det ? Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Du har en ganske enkel formel. U = kT^4 U = Utstrålt efekt. T = Tempratur. k = Boltzmanns konstant. Nop, M = kT^4 Altså M = utstrålingstetthet. For å få utstrålt effekt må du gange med legemets areal (4*pi*r^2) Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Jeg føler jeg ikke helt skjønner newtons 2. lov jeg... liksom... den og bevegelsesmengde.. finnes det noe stoff om det? Sånn... ja... hjelp om det ? Glem det.. jeg trooor jeg fikk napp på noe... Lenke til kommentar
aspic Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Ser du fekk "dreisen" på det no? Men om det er ting du ikkje forstår kom heller med konkrete spørsmål så blir det så mykje enklare for oss å forklare Lenke til kommentar
clfever Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) Hei sann! Det jeg lurer på er hvorfor enheten er på vensteaksen på Hertzsprung-Russel-diagram istendfor W? Endret 17. mai 2009 av YNWA8 Lenke til kommentar
clfever Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Den røde kjempestjernen Betelgeuse har en utstrålt effekt som er om lag 70 000L_sol, og overflatetemperaturen er ca 3600K. Videre er L_sol = 3,9*10^26W. Finn radien til Betelgeuse. Uttrykk svaret i meter, i solradier, og i den astronomiske enheten AU. Jeg skjønner ikke enheten L_sol og hvordan man går fram for å løse oppgaven. Hjelp?! Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Er ikke L_sol bare lysstyrken til sola? Lenke til kommentar
clfever Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Det jeg egentlig lurer på er forskjellen mellom lysstyrke og utstrålt effekt. Hvilken enhet har lysstyrken? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Enheten for lysstyrke er candela, forkortet cd. Men kan ikke huske at vi lærte om det i fysikk 1? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Enheten for lysstyrke er vel W/m2? Det brukte vi i FY1 i hvertfall. Og det er ikke bare å si candela. Candela er egentlig candela per areal, men jeg husker ikke hva som er standard her, men jeg vil tippe candela per m2 Lenke til kommentar
clfever Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Jeg tror også at lysstyrke og uttrålt effekt bruker den samme enheten. Watt per kvadratmeter; w/m^2 Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Og det er ikke bare å si candela. Candela er egentlig candela per areal, men jeg husker ikke hva som er standard her, men jeg vil tippe candela per m2 Er du sikker på at du mener at candela egentlig er candela per areal? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Nei, ikke helt sikker, men sjekket litt nå, og det er visst en litt rar definisjon. Det er en viss lysmengde per steradian eller noe slikt. Les mer på http://en.wikipedia.org/wiki/Candela Watt/m2 er uansett en lettere enhet å bruke syntes jeg. Lenke til kommentar
andeik Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Har følgende oppgave: På solas overflate har gassmolekylene en gjennomsnittlig kniestisk energi på 1,2*10^-19 J. Regn ut temperaturen på solas overflate. Her står jeg fast!! Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Jeg antar du kan bruke følgende ligning for gassmolekylenes kinetiske energi: Ek = (3/2)kBT , der kB er Boltzmanns konstant og T er absolutt temperatur. Lenke til kommentar
clfever Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Jo, det jeg lurer på er oppgaveformuleringen; b) formuler Hubbles lov og bruk denne loven til å finne avstanden til en galakse som fjerner seg fra oss med farten 4000 km/s Den har jeg klart c) Hvor mange år siden er det at lyset forlot galaksen på vei til oss? Burde det ikke stått på vei fra oss, ettersom det er rødforskyvningen oppgaven dreier seg om? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Nei, lyset er på vei mot oss. Rødforskyvningen kommer av at galaksen beveger seg fra oss, når den sender lyset til oss. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Jo, det jeg lurer på er oppgaveformuleringen;b) formuler Hubbles lov og bruk denne loven til å finne avstanden til en galakse som fjerner seg fra oss med farten 4000 km/s Den har jeg klart c) Hvor mange år siden er det at lyset forlot galaksen på vei til oss? Burde det ikke stått på vei fra oss, ettersom det er rødforskyvningen oppgaven dreier seg om? Lyset kommer fortsatt mot oss Ihvertfall tolker jeg det slik at det er lyset og ikke galaksen det er snakk om. Lenke til kommentar
andeik Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Jeg forstår ikke formlene i boken. Jeg forsøker å regne ut oppgave C. Jeg bruker P=P0+PGH-formelen. Men når jeg trykker inn 101300+1030*9.81*10 (for 10 meter) får jeg 2,2 ATM. Det stemmer jo ikke! Hva gjør jeg galt? Lenke til kommentar
mrala Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Jeg sliter også med Termofysikk. Jeg synes alle forkortelsene er utrolig forvirrende. F.eks. hva er forskjellen på F0 og F? P0 og P? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå