Shopaholic Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Hei, vet noen hvorfor det ikke finnes rene nøytronkjerner? Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Vel, du har jo nøytronstjerner... Lenke til kommentar
Flin Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Hei, vet noen hvorfor det ikke finnes rene nøytronkjerner? Det har å gjøre med hvordan den kjernekraften fungerer. Så vidt jeg husker er alle rene nøytron tilstander ustabile. Husker dessverre ikke alle detaljene og jeg er for lat til å sjekke de ut nå. Hvor er -trygve når vi trenger han? Kanskje http://en.wikipedia.org/wiki/Strong_interaction#Behaviour_of_the_strong_force kan gi deg litt info. 1 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Jeg mener bestemt å huske at det finnes hypotetiske stabile "nøytronium", eller rene sammensetninger av nøytroner, selv om jeg ikke helt finner fram til kilder akkurat nå. For å få et greit overblikk av hva som generelt hindrer en slik sammensetning er stikkordet "beta-decay". Lenke til kommentar
startside Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Noen som har lyst å hjelpe denne halv nakken med å finne en formel som finner den konstante farten denne lasten beveger seg i ? har en oppgave der jeg skal finne tiden lasten bruker på strekningen men jeg regner med at jeg må finne farta først ? Takk =) Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Siden du har konstant fart vet du at: Definisjonen på effekt er: Definisjonen på arbeid: Kan du da finne en formel som lar deg finne farten når har en masse som skal løftes av oppgitt effekt? 1 Lenke til kommentar
startside Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 (endret) blir det t = W/p = 58860 J / 11772 N = 5 s? (WA = F × s = WA = 11772 N ∙ 5,00 m = 58860 N = 58860 J) Endret 12. desember 2014 av startside Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 (endret) Nja. Legg merke til hvordan man kan sette inn definisjonen for arbed inn i definisjonen for effekt. Kan du da finne farten? Edit: F=G i dette tilfellet. Endret 12. desember 2014 av BigJackW Lenke til kommentar
Spitfire396 Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Hvordan regner man ut den minste hastigheten et legeme må ha for å komme seg vekk fra en planet dersom man tar rotasjonen (om sin egen akse) i betraktning? Lenke til kommentar
Heisann12 Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Hvorfor har en kloss størst akselerasjon når fjærkraften F er størst? Lenke til kommentar
startside Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Nja. Legg merke til hvordan man kan sette inn definisjonen for arbed inn i definisjonen for effekt. Kan du da finne farten? Edit: F=G i dette tilfellet. hmm...går det ikke ann å finne tiden direkte med de opplysinger som foreligger? eller blir det svaret mitt feil? ble litt usikker når du skrev nja! hehe.. Lenke til kommentar
Ajax Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Hei Jeg sliter litt med denne oppgaven: To små kuler har like stor elektrisk ladning og henger i ro i tynne, lette snorer. Snorene er like lange. Avstanden mellom kulene er 0,20 m, hver kule har masse 8,0 g og vinkelen mellom snorene er 50,4 grader. Hvor stor ladning har hver kule? Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal starte å løse denne oppgaven. Jeg skal vel bruke formelen F= Kvadatrot (kQ1Q2/r). Problemet er bare at jeg ikke har alle tallene Problemet ditt er at du har missforstått hva fysikk handler om. Det handler ikke om å plugge tall inn i formler. Lag en tegning av kulene og tegn opp kreftene som virker på de. Du kan godt legge ut en tegning her så kan jeg sjekke om du har gjort det rett. PS: Jo, du har alle tallene. Les oppgaven en gang til. Du har noe informasjon om ladningene der. Har begynt å tegne på kreftene, men synes det er litt vanskelig. I Y retning er S+G=0 siden kulene henger i ro (N.1.L). I X retning er jeg litt mer usikker. For det virker kanskje noen krefter (F?) mellom kulene som gjør at de ikke kolliderer? Lenke til kommentar
Flin Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Det må virke noen krefter ja. Du har glemt en viktig en... Noe som har med ladning å gjøre.. Lenke til kommentar
Ajax Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Kan dette stemme? Jeg tenker at siden da har like stor elektrisk ladning, vil F1 og F2 virket i motsatt retning av hverandre Lenke til kommentar
Flin Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Det stemmer at de virker i motsatt retting ja, men ikke fordi de har like stor ladning, men fordi de ladningen til de to partiklene har samme fortegn. To posetive, eller negative, ladninger vil frastøte hverandre. Kraften får som F = - Q*Q/r**2. Tegningen din ser ut til å stemme. Nå må du tenke trigonometrisk. Lenke til kommentar
startside Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Har en oppgave jeg bare er skrå sikker på. det gjelder oppgave 3 e) er ikke sikker på om jeg har funnet det læreren er ute etter? på forhånd takk! dere er flinke =) Oppgave 3.docx Lenke til kommentar
Drømmeren Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 (endret) Hei, vet noen hvorfor det ikke finnes rene nøytronkjerner? Dersom det var en ren nøytonkjerne ville det skje en reaksjon som fikk et nøyton til å dele seg til et elektron og et proton (betastråling). Med andre ord vil den ikke lenger være ren. Når det oppstår protoner på denne måten vil de også hindre videre reaksjoner mellom nøytonene. På grunn av dette trengs det en balanse mellom nøytoner/protoner, kjernekraft/frastøtningskraft for at kjernen skal være stabil. Endret 22. desember 2014 av Drømmeren Lenke til kommentar
physics&math96 Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 (endret) Hei, jeg har jobbet med et uttrykk noen dager, uten å komme helt i mål. Eksempel på oppgave jeg ønsker uttrykk for er: En stålkule med masse 3 kg og farten 10m/s treffer en annen stålkule med masse 1 kg, som i utgangspunktet ligger i ro. Støtet er sentralt og elastisk. Finn farten til begge kulene etter støtet. Her skulle jeg gjerne hatt et uttrykk eller en annengradsligning, som er satt sammen av formel for bevaring av bevegelsesmengde: m1v1+m2v2=mu1+m2u Og ligning for bevaring av energi 1/2m1v^2,1+1/2m2v^2,2=1/2m1u^2,1+1/2m2u^2,2. En del knot for å komme frem til et uttrykk. Men om noen her tar utfordringen er jeg evig takknemlig. Kan du ikke bare løse den ved å lage et likningssett? Endret 29. desember 2014 av physics&math96 Lenke til kommentar
physics&math96 Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 Hei, jeg har jobbet med et uttrykk noen dager, uten å komme helt i mål. Eksempel på oppgave jeg ønsker uttrykk for er: En stålkule med masse 3 kg og farten 10m/s treffer en annen stålkule med masse 1 kg, som i utgangspunktet ligger i ro. Støtet er sentralt og elastisk. Finn farten til begge kulene etter støtet. Her skulle jeg gjerne hatt et uttrykk eller en annengradsligning, som er satt sammen av formel for bevaring av bevegelsesmengde: m1v1+m2v2=mu1+m2u Og ligning for bevaring av energi 1/2m1v^2,1+1/2m2v^2,2=1/2m1u^2,1+1/2m2u^2,2. En del knot for å komme frem til et uttrykk. Men om noen her tar utfordringen er jeg evig takknemlig. Kan du ikke bare løse den ved å lage et likningssett? Er ikke sikker på om dette hjelper, men har kanskje noe. 1v^2,1=m1u^2,1+m2u^2,2 (1) u1+v1=u2 (2) m2v^2,2 i ligning (1) og v2 i ligning (2) forsvinner siden den ene kula er i ro ved starten. Det er et eksempel i ergo 2 som forklarer det ganske bra, side 94-95. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Må skaffe en fysikk 1 bok nå til privatisteksamen. Ergo eller Rom stoff og tid? Har ikke hatt faget før eller lærer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå