Jilani97 Skrevet 2. desember 2014 Del Skrevet 2. desember 2014 Kan noen hjelpe meg med oppgave 3.26 i ERGO FYSIKK 1 side 123??? Lenke til kommentar
Flin Skrevet 2. desember 2014 Del Skrevet 2. desember 2014 Lol. Ta deg iallefall tid til å ta et crappy mobil bilde av oppgaven... 4 Lenke til kommentar
Øyvind23 Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Hei, har en oppgave som er sånn at to klosser ligger på et bord med en sammenpresset fjær spent mellom seg, så må jeg finne likningene for bevaring av energi og bevegelsesmengde for systemet med fjær og to klosser. Vet at bevegelsesmengden er bevart, men er det slik at arbeidet fjæren utfører på klossene er lik summen av den kinetiske energien til klossene etterpå? Isåfall, hvordan vil likningen se ut? Takk for svar, trenger det ganske raskt Lenke til kommentar
Aria Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Hei! Har noen oppgaver om atomfysikk som jeg sliter litt med. I en hydrogengass er alle atomene eksitert til energinivå n=4. - Hva skjer når gassen overlates til seg selv? - Hvor mange linjer vil emisjonsspekteret fra denne gassen inneholde? - Beregn bølgelengden til lyset som blir emittert når et H-atom går fra energinivå n=4 til n=3. Takker så mye på forhånd Lenke til kommentar
JFM Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 (endret) Noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg regner ut disse oppgavene: ------------------------------------------- ------------------------------------------- Endret 7. desember 2014 av JFM Lenke til kommentar
Ballefrans2 Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Hei, jeg har jobbet med et uttrykk noen dager, uten å komme helt i mål. Eksempel på oppgave jeg ønsker uttrykk for er: En stålkule med masse 3 kg og farten 10m/s treffer en annen stålkule med masse 1 kg, som i utgangspunktet ligger i ro. Støtet er sentralt og elastisk. Finn farten til begge kulene etter støtet. Her skulle jeg gjerne hatt et uttrykk eller en annengradsligning, som er satt sammen av formel for bevaring av bevegelsesmengde: m1v1+m2v2=mu1+m2u Og ligning for bevaring av energi 1/2m1v^2,1+1/2m2v^2,2=1/2m1u^2,1+1/2m2u^2,2. En del knot for å komme frem til et uttrykk. Men om noen her tar utfordringen er jeg evig takknemlig. Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Hei, jeg har jobbet med et uttrykk noen dager, uten å komme helt i mål. Eksempel på oppgave jeg ønsker uttrykk for er: En stålkule med masse 3 kg og farten 10m/s treffer en annen stålkule med masse 1 kg, som i utgangspunktet ligger i ro. Støtet er sentralt og elastisk. Finn farten til begge kulene etter støtet. Her skulle jeg gjerne hatt et uttrykk eller en annengradsligning, som er satt sammen av formel for bevaring av bevegelsesmengde: m1v1+m2v2=mu1+m2u Og ligning for bevaring av energi 1/2m1v^2,1+1/2m2v^2,2=1/2m1u^2,1+1/2m2u^2,2. En del knot for å komme frem til et uttrykk. Men om noen her tar utfordringen er jeg evig takknemlig. Kan du ikke bare løse den ved å lage et likningssett? Lenke til kommentar
lakrisky Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Hei! Jeg har tentamen i Fysikk 1 om et par dager, og jeg sliter virkelig.. Fysikk er tydeligvis ikke et fag for meg, og jeg føler at jeg ikke får til noe - uansett hvor mye jeg jobber. Jeg prioriterer andre fag (slik som matte, kjemi osv.) fremfor fysikk, og plutselig sitter jeg der dagen før tentamen uten å ha åpnet fysikkboken på en måned. MEN jeg ønsker jo selvfølgelig få det til, og jeg er livredd for å få dårlig karakter! Så, har dere noen tips til en fysikkelev i nød? Aner ikke hvordan jeg skal disponere tiden.. Har en tendens til å utdype meg i teoristoffet, og på prøven så skjønner jeg ikke noen av oppgavene, hmm.... Lenke til kommentar
lakrisky Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Regn oppgaver. Er det lurest å gå bak i oppgavesamlingen i boka (ERGO), eller bør jeg regne de som hører til kapitlene fremme? Eller blandede oppgaver? Uff, føler at jeg ikke mestrer eller rekker over noe. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Tenk på hva som er eksamens relevant. Hvis du sliter og ikke har så mye tid burde du bare prøve å fokusere på de viktige tingene. Det skjer ikke at du rekker å regne over alt og du klarer nok ikke topp karakterene. Prøv å skaff deg en grei oversikt over de store temaene i faget. Jeg husker ikke hva som er pensum, så akkurat der kan jeg ikke hjelpe deg. Lenke til kommentar
lakrisky Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Har et lite (og dumt) spørsmål... Om man har en veigraf, der farten er konstant (linjen går altså på skrå rett oppover), hvordan vil den tilsvarende fartsgrafen se ut? Akselrasjonen må jo da også nødvendigvis bli konstant, men betyr det at akselrasjonslinjen danner parallell med x-aksen? Eller vil den på en måte se ut slik som veigrafen? Uhm... Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Har et lite (og dumt) spørsmål... Om man har en veigraf, der farten er konstant (linjen går altså på skrå rett oppover), hvordan vil den tilsvarende fartsgrafen se ut? Akselrasjonen må jo da også nødvendigvis bli konstant, men betyr det at akselrasjonslinjen danner parallell med x-aksen? Eller vil den på en måte se ut slik som veigrafen? Uhm... Dersom veigrafen er lineær på skrått oppover, vil fartsgrafen være konstant - altså parallell med x-aksen fordi akselerasjonen er 0 Lenke til kommentar
realfagskid Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Har et spørsmål som haster litt! En kule A med masse 400g er hengt opp i en tilnærmet masseløs snor med lengde 1,5m. kula trekkes ut slik at snora blir horisontal og stram. Deretter slippes kula. På et stativ ligger kule B i ro. Kule B har masse 100g. Kule B ligger slik at kule A treffer kule B i et rett, sentralt støt når kule A er på sitt laveste punkt. Kule B ligger 1,5m over bakkenivå. Vi ser bort fra luftmotsatnd og all annen friksjon i denne oppgaven. a) Hvor stor fart har kule A rett før den treffer kule B? Kule B lander 4,80m fra stolpen. b) Vis at kule B hadde farten 8,7 m/s rett etter støtet med kule A. Greide å løse oppgave a, der jeg fikk farten 5,4 m/s. Men er det noen som kan hjelpe med oppgave b? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Kule B lander 4.80m fra stolpen, og den hadde en høyde på 1.5m. Klarer du å sette opp et uttrykk for strekning i både x og y-retning? På den tiden kulen har falt 1.5m med en akselerasjon lik g, så har den forflyttet seg 4.80m i x-retning med farten v. 1 Lenke til kommentar
Ajax Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 HeiJeg sliter litt med denne oppgaven:To små kuler har like stor elektrisk ladning og henger i ro i tynne, lette snorer. Snorene er like lange. Avstanden mellom kulene er 0,20 m, hver kule har masse 8,0 g og vinkelen mellom snorene er 50,4 grader. Hvor stor ladning har hver kule?Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal starte å løse denne oppgaven. Jeg skal vel bruke formelenF= Kvadatrot (kQ1Q2/r). Problemet er bare at jeg ikke har alle tallene Lenke til kommentar
Twix1010 Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 (endret) ------- Endret 11. desember 2014 av Twix1010 Lenke til kommentar
Flin Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Hei Jeg sliter litt med denne oppgaven: To små kuler har like stor elektrisk ladning og henger i ro i tynne, lette snorer. Snorene er like lange. Avstanden mellom kulene er 0,20 m, hver kule har masse 8,0 g og vinkelen mellom snorene er 50,4 grader. Hvor stor ladning har hver kule? Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal starte å løse denne oppgaven. Jeg skal vel bruke formelen F= Kvadatrot (kQ1Q2/r). Problemet er bare at jeg ikke har alle tallene Problemet ditt er at du har missforstått hva fysikk handler om. Det handler ikke om å plugge tall inn i formler. Lag en tegning av kulene og tegn opp kreftene som virker på de. Du kan godt legge ut en tegning her så kan jeg sjekke om du har gjort det rett. PS: Jo, du har alle tallene. Les oppgaven en gang til. Du har noe informasjon om ladningene der. Lenke til kommentar
realfagskid Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Kule B lander 4.80m fra stolpen, og den hadde en høyde på 1.5m. Klarer du å sette opp et uttrykk for strekning i både x og y-retning? På den tiden kulen har falt 1.5m med en akselerasjon lik g, så har den forflyttet seg 4.80m i x-retning med farten v. Åja, nå skjønte jeg det! Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Liwake Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 (endret) Hei Jeg ``sliter`` med å forstå sammenheng mellom posisjons, fart og akselerasjon. (Vei graf ?)Et konkret eksempel er dette; Jeg ser ikke sammenhengen mellom teksten og grafen. Det tar sikkert lang tid å forklare alt dette, så vis dere har en ``enkel`` eksempel eller video som forklarer dette så kan jeg prøve å ta det derfra.Det matematiske med å Derivere og Integrere sånne oppgaver er forstålig ( det baserer seg på tid), men det grafiske for jeg ikke til. På forhånd, takk Endret 11. desember 2014 av Liwake Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå