MT-Sci Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 (endret) Jeg har prøvd følgende Jeg fant først et uttrykk for kjelken fart på sletta ved hjelp av newtons andre lov og bevegelseslikning 4. Da kom jeg fram til dette uttrykket F = ma R/m = a muN/m = a mumg/m = a mug= a der a = v^2/2s v = sqt(2mugs) ¨men jeg får feil svar, eller er uttrykket min feil? 6.1. Fasiten er 6.6 N Endret 11. november 2014 av MT-Sci Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Jeg har prøvd følgende Jeg fant først et uttrykk for kjelken fart på sletta ved hjelp av newtons andre lov og bevegelseslikning 4. Da kom jeg fram til dette uttrykket F = ma R/m = a muN/m = a mumg/m = a mug= a der a = v^2/2s v = sqt(2mugs) ¨men jeg får feil svar, eller er uttrykket min feil? 6.1. Fasiten er 6.6 N Ehm, kraftsummen er jo gravitasjonskraften langs bakken minus friksjonskraften...Gx-R=ma. Får bruk for dette for å finne Gx og R. 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 Skal ta fysik som privatist neste semester. Burde jeg skaffe Ergo Fysikk eller Rom stoff og tid? Ellers noen tips? Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 Skal ta fysik som privatist neste semester. Burde jeg skaffe Ergo Fysikk eller Rom stoff og tid? Ellers noen tips? Jeg har kun erfaring med "Rom Stoff Tid" (forkurs), men var ganske fornøyd med denne. Ellers anbefaler jeg å supplere med forelesningsopptak fra MIT og Yale. Ligger en del gode forelesninger ute på YouTube. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 (endret) Du finner MIT sine video-leksjoner her. Min erfaring er at elever foretrekker Ergo-bøkenes læretekst og innholdsform, men at oppgavene har stort vanskelighetsgap mellom seg fra enklere til hardere oppgaver. I tillegg er nettressursen mindre, og eksempelløsningene er kortfattet. For selvlære vil jeg derfor anbefale Rom Stoff Tid, og heller bruke nettressursen aktivt. Endret 13. november 2014 av cuadro 2 Lenke til kommentar
Heisann12 Skrevet 15. november 2014 Del Skrevet 15. november 2014 Hei, kan noen hjelpe meg med denneNår to ladde partikler har avstånd 5,0 cm fra hverandre, er den elektriske kraften 1,8*10-6N på hver av dem. Hvor stor blir kraften når avstanden er økt til 8,0 cm? Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 (endret) Hei, kan noen hjelpe meg med denne Når to ladde partikler har avstånd 5,0 cm fra hverandre, er den elektriske kraften 1,8*10-6N på hver av dem. Hvor stor blir kraften når avstanden er økt til 8,0 cm? Som du vet, så er . Det vil da si at er en konstant fordi ladningene er konstante og Coulombs konstant er konstant. Vi kan egentlig kalle den . Den nye kraften blir derfor Endret 16. november 2014 av Alex T. 1 Lenke til kommentar
Heisann12 Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Kan noen hjelpe meg med denne? To små kuler har like stor elektrisk ladning og henger i ro i tynne, lette snorer. Snoreneer like lange og avstanden mellom kulene er 0,20 m, hver kule har masse 8,0 g og vinkelen mellom snorene er 50,4 grader. Hvor stor ladning har hver av kulene?For å finne ladning må jeg vil gjøre slik Q= Kvadatrot (F*r/k), problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal finne F. Kan noen hjelpe meg? Lenke til kommentar
norway12 Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Fysikk 1 hei, håper noen kan hjelpe meg med desse oppgåva, og tusen tusen takk om dere kan hjelpe meg dette oppgåva her:) det er ei viktig opppgåve en person skal utføre et pendelhopp fra en bro slik figuren viser. dersom vi ser bort fra friksjonen og luftmotstanden, kan vi bruke at den mekaniske energin bevart for å bestemme farten i ulike høyder. a) forklar hvorfor den mekaniske energien er bevart til tross for at det virker et snordrag på personen under hele bevegelsen. b) sett opp et uttrykk for farten i bunnen av pendelbevegelsen og forklar tydelig hvordan du velger nullnivå for potensiell energi. på fasiten til oppgåve b stor det v= 2gh, men jeg skjønner ikke det det er helt urealistisk å se bort fra friksjon og luftmotstand i et slikt hopp. vi filmer bevegelsen og ser at utslaget til motsatt side blir på 35º. personen har massen 70 kg, og tauet er 25 m langt. c) hvor stort arbeid utfører luftmotstanden fra starten og til personen snur første gang? på fasite står det 14 KJ Lenke til kommentar
MT-Sci Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 (endret) a) Ingen andre ytre krefter virker på snordraget, siden hvis ser bort fra luftmotstand. b) Bruk formelen Efør = Eetter. Ep0 = Ek fordi pendelen går fra potensiell til kinetisk energi Endret 19. november 2014 av MT-Sci Lenke til kommentar
realfagskid Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Hei! Trenger hjelp med en fysikkoppgave: På et friksjonsfritt horisontalt underlag holder vi to stavmagneter i en avstand fra hverandre. Den ene magneten har dobbelt så stor masse som den andre. Vi slipper magnetene. De glir rett mot hverandre og støter sammen uten å rotere. Magnetene fester seg til hverandre. Studer påstandene, og avgjør om de er sanne eller usanne. 1. Den magnetiske kraften er like stor på begge magnetene 2. Før kollisjonen har den minste magneten hele tida dobbelt så stor fart som den største. 3. All den kinetiske energien går over til andre energiformer ved støtet mellom magnetene. Tenker at 2. er sant, med tanke på p=mv. Men de andre to er jeg litt usikker på. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 (endret) Ok, dette kan høres dumt ut, men klarer virkelig ikke å forstå en ting. La oss si at en bil har startfart på 0 m/s /står stille. Så akselerer den jevnt med akselerasjonen a. Så for å finne farten etter tiden t der akselerasjonen er a, må jeg løse likningen over. Da kommer jeg til noe som jeg synes er rart. . Denne likningen er da selvfølgelig feil, da man kan se at likningen skal være: geometrisk pga. trekanten fartsfunksjonen lager. Hvor kommer 1/2 fra i likningen? Takk for svar! rett og slett Jeg er klar over at posten er over et år gammel, men av nysgjerrighet måtte jeg spørre. Jeg har forståelse for hvor 1/2 kommer fra, både vha. integrasjon og geometrisk bevis. Likevel, hvorfor fungerer ikke v=at, s=vt ==> s=at*t = at^2? Normalt skal dette være såpass enkel algebra at jeg sliter med å forstå hvordan s=vt og v=at er korrekt, samtidig som man ikke kan kombinere disse. Mitt kunnskapsnivå er forresten 2 år på siv.ing.-studie. Endret 23. november 2014 av Reeve Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Ok, dette kan høres dumt ut, men klarer virkelig ikke å forstå en ting. La oss si at en bil har startfart på 0 m/s /står stille. Så akselerer den jevnt med akselerasjonen a. Så for å finne farten etter tiden t der akselerasjonen er a, må jeg løse likningen over. Da kommer jeg til noe som jeg synes er rart. . Denne likningen er da selvfølgelig feil, da man kan se at likningen skal være: geometrisk pga. trekanten fartsfunksjonen lager. Hvor kommer 1/2 fra i likningen? Takk for svar! rett og slett Jeg er klar over at posten er over et år gammel, men av nysgjerrighet måtte jeg spørre. Jeg har forståelse for hvor 1/2 kommer fra, både vha. integrasjon og geometrisk bevis. Likevel, hvorfor fungerer ikke v=at, s=vt ==> s=at*t = at^2? Normalt skal dette være såpass enkel algebra at jeg sliter med å forstå hvordan s=vt og v=at er korrekt, samtidig som man ikke kan kombinere disse. Mitt kunnskapsnivå er forresten 2 år på siv.ing.-studie. v = at gjelder kun ved konstant akselerasjon, og s = vt gjelder kun ved konstant fart. Å ta utgangspunkt i disse for å vise de generelle formlene blir derfor feil, og det snur egentlig alt på hodet; at s = vt ved konstant fart utledes fra at , ikke motsatt. 1 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Aha, da gir det mening. Takk! Lenke til kommentar
christo123 Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Trenger hjelp med et spørsmål her! Litt usikker på om jeg har tenkt riktig: Loddene er festet i hver sin ende av en snor som ligger over en bevegelig masseløs trinse. Hvor stor kan kraften F være uten at det største loddet løfter seg fra bakken, og hvilke akselerasjon vil det minste loddet få da? Slik jeg har tenkt: Max F er lik normalkraften på det store loddet, dvs: Max F = 3,0 kg * 9,82 m/s^2 - 1,0 kg * 9,82 m/s^2 = 19,64N og a = 19,64N / 1,0 kg = 19,64 m/s^2 Blir dette riktig? Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 (endret) nvm Endret 26. november 2014 av Alex T. Lenke til kommentar
Hertug1. Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 S = 1/2 * F S(max) = m(stor) * g Dvs F(max) = 2*S(max) = 2*3,0kg*9,82m/s^2 = 58,92N a(liten) = ( S(max) - m(liten)*g ) / m(liten) = ( 3,0kg * 9,82m/s^2 - 1,0kg * 9,82m/s^2 ) / ( 1,0kg ) = 19,64 m/s^2 Ble noe rotete, men tror dette er riktig.. Lenke til kommentar
Inventory Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 Noen som er god på flervalg? Fysikk2. Oppgave1: Einsteins postulater for den spesielle relativitetsteorien innebærer blant annet at A. akselerasjonen er den same i alle referansesystemer. B. fysikkens lover ser like ut i alle referansesystemer. C. alle referansesystemer er treghetssystemer. D. lysfarten i vakuum er den samme i alle treghetssystemer. Oppgave2: To klosser som er koplet sammen med en lett snor, blir trukket bortover et friksjonsløst underlag av en kraft på 12N. Hva er snordraget i snora mellom klossene? Den bakerste klossen veier 2kg, mens den framste veier 4kg. A. 2,0NB. 4,0NC. 6,0ND. 8,0N Oppgave 3: En vogn beveger seg med farten v0 mot høyre. Oppå vogna ligger det en kloss med masse m. Vogna uten kloss har masse M. Vogna har en utløsermekanisme som skyter ut klossen slik at den får farten 2v0 mot høyre. I hvilket av tilfellene under vil vogna bevege seg mot venstre etter utskytningen? A. M = 1/2m B. M = m C. M = 2m D. M = 3m Oppgave4: En ball blir skate ut fra bakkenivå med startfarten v0 og en startvinkel større enn 0. Ballen lander en distanse R fra utgangspunktet. Ballen blir så skutt ut fra samme sted, med samme startvinkel, men denne gangen med startfarten v = 2v0. Denne ganger lander ballen i en avstand av A. Kvadratroten av 2 * R B. R/2 C. 2RD. 4R Oppgave5: Posisjonen til et legeme som beveger seg i planet er utrykt ved følgende paramterframstilling: x(t) = 2,0m/s * t + 0,4m y(t) = -0,35m/s2 * t2 + 3,0 m/s * t Her starter vi klokka ved tiden t = 0. Hva er startfarten v0 til legemet? A. V0 = 2,0 m/s B. V0 = 5,0 m/s C. V0 = -0,35 m/s D. V0 = 3,6 m/s Tusen takk for hjelpen! Trenger ikke utregning, bare alternativ :-) Lenke til kommentar
Flin Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 snip Hva har du kommet frem til selv? Lenke til kommentar
Vampyrinne Janne Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Jeg skal løse en fysikkoppgave med en ball nedover en bakke. Den slurer. Hva betyr det at den slurer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå