Jotun Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 I boka viser dem masse bilder om hvordan fluksen endrer seg i sirkler etc. og sier retningen avhengi av økning eller minkning. Men... hehe.. jeg kan jo holde hånda på en sånn måte at strømmen går motsatt side av klokka etc.. noen som skjønner hvor jeg har rota meg litt bort ? Du bruker venstrehånda? Det har ikke du en dritt med å gjør. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Haha, la oss nå ikke håpe det slux. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 I boka viser dem masse bilder om hvordan fluksen endrer seg i sirkler etc. og sier retningen avhengi av økning eller minkning. Men... hehe.. jeg kan jo holde hånda på en sånn måte at strømmen går motsatt side av klokka etc.. noen som skjønner hvor jeg har rota meg litt bort ? Du bruker venstrehånda? Det har ikke du en dritt med å gjør. Hæ? Det er for så vidt riktig det han sier, men at det er vel høyrehånden en skal bruke når det er strøm i ledere, og venstrehånden når en snakker om enkle, negative ladninger, som elektroner. Her er det vel Lenz' regel om at et magnetfelt vil motvirke sin årsak en må se på. Den sammen med to eller tre høyrehånds- (og av og til venstrehånds-) regler, er veldig hjelpsom i slike oppgaver. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Du skal vel i utgangspunktet bruke høyrehånden også for elektroner, bare at når du har kommet frem til retningen til den magnetiske kraften (tommelen), så går den i motsatt retning av tommelen hvis det er negative ladninger det er snakk om. Mulig du bare kan bruke venstra og, har jeg ikke prøvd før. Men i alle fall: regner med Jotun prøvde å være humoristisk. Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Ta... at fluksen minker... og magnetfeltet peker oppover! Da tar jeg høyre hånd, bruker høyrehåndsregelen! Men jeg kan jo vri hånda mi rundt om kring! Kan vri den til å peke mot klokka, med klokka... Er induksjon ja! Noe av det mest forferdeligste jeg har vært borti i hele mitt liv! Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Magnetisk induksjon er jo genialt! Det er viktig at du spesifiserer hvilken høyrehåndsregel du bruker. Så vidt jeg husker var det vel 4 ulike anvendelser av den i vgs.-pensumet. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Det er bare å tenke litt på det. Tegn en tegning og så ser du hvordan det mp bli. Den hånda forvirrer bare. Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Pekefinger viser retning til leder! Tommel er Newton! Og resten av fingrene bøyd innover i hånda er magnetiskefeltstyrken... den bruker jeg... :/ Er så forvirra jeg Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) At magnetfeltet peker oppover er litt lite for lite info. Det at fluksen minker hjelper oss heller ikke nevneverdig. Kan du ikke komme med et mer konkret eksempel, gjerne med illustrerende tegning til? (Så blir det lettere å hjelpe deg). Og ja, det finnes flere høyrehåndsregler. Hver for sitt bruk. Endret 12. mai 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Du skal vel i utgangspunktet bruke høyrehånden også for elektroner, bare at når du har kommet frem til retningen til den magnetiske kraften (tommelen), så går den i motsatt retning av tommelen hvis det er negative ladninger det er snakk om. Mulig du bare kan bruke venstra og, har jeg ikke prøvd før. Men i alle fall: regner med Jotun prøvde å være humoristisk. Begge deler skal gi samme resultat, noe som er logisk. Det eneste som egentlig forandres med en høyrehåndssystem mot et venstrehåndssystem, er retningen på lederen (eller en av de to andre). Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Jeg skal ta bilde av den sia i morgen til dere. + at jeg skal finne hver fordømte håndregel i den boka! Hvis noen har boka så er det Ergo, fysikk 2! isbn 978-82-03-33715-4 side 190 Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 BTW: Hva bør jeg gjør for å prøve å løse en fysikk oppgave jeg sliter med uten å måtte skrive her hver kvarter? Hva gjør DU når du sliter? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Ser på eksempel i boka? Men akkurat det med induksjon er kanskje greit å få litt undervisning i for å komme inn i tankegangen. Jeg har Ergo-boken, så kan prøve å hjelpe deg senere i dag? Etter klokka 2. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Først så ser jeg på hva jeg vet. Så ser jeg på hva jeg vil vite. Så tenger jeg ofte en tegning eller en figur av en eller annen form. Så tenker jeg. Om jeg ikke får det til da titter jeg litt på teorien og noen eksempler. Så tenker jeg. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Min personlige favorittmetode: The Feynman Problem-Solving Algorithm: (1) write down the problem; (2) think very hard; (3) write down the answer. Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Kommet over et forholdsvis enkelt problem som jeg ikke klarer å løse. Skal finne spenningen i tauet ("tension in the cord"). Oppgaven har jeg ikke fasit på. Klossene veier enholdsvis 100kg (venstre) og 50kg (høyre), og planet heller 30˚ på venstre side og 53,3˚ på høyre side. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 (endret) Du startar med å teikne på krefter. Du bestemmer deg for å setje at akselerasjonen i ei retning er positiv. Eg vel at positiv akselerasjon går mot høgre. Kloss 1 (til venstre) får no: T - F1 = m1a Kloss 2 F2 - T = m2a. Det er logisk å konkludere med at snordraga på båe klossane er det same (sidan dei "drar i kvarandre"), som og vil gi same akselerasjon til systemet (reknar med at det er friksjonsfritt over trinsa). No er oppgåva å finne F1 og F2. Om du teiknar på krefter på klossane og dekomponerer (du har krafta frå tyngdeakselerasjonen, men treng komponenten som gir ei motkraft parallelt med skråplanet). Dette gir: F1 = m1 * g * sin(theta) F2 = m2 * g * sin(theta) Du set dette inn i dei to opphavelege likningane. Då vil du få to likningar med to ukjente (akselerasjon og snordrag). Løys ei likning for akselerasjonen og set inn i den andre likninga, så finn du snordraget T. Hyl ut om det er noko som er uklart, eller om eg har gjort feil Endret 16. mai 2009 av aspic Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Eg vel at positiv akselerasjon går mot høgre. Kloss 1 (til venstre) får no: T - F1 = m1a Kloss 2 F2 - T = m2a. Takk så mye. Det var akkurat denne delen jeg ikke helt hadde fått med meg. Lenke til kommentar
clfever Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Hei sann! Det er en oppgave i astrofysikk jeg ikke helt forstår på på grunn av fasitsvaret. Hvis en stjerne som er en hovedseriestjerne med en temperatur på 7250K, om lag hvor stor er da dens totale utstrålte effekt i forhold til den totale utstrålte effekten fra sola? Hjelp! Lenke til kommentar
Flin Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Du har en ganske enkel formel. U = kT^4 U = Utstrålt efekt. T = Tempratur. k = Boltzmanns konstant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå