Multiverktøy Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 (endret) kan noen hjelpe en alltid like uforstående fysikkelev? Endret 27. januar 2014 av MaseKoppen Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Hei! Dersom du forklarer litt hvor du sitter fast, så blir det med en gang mye enklere å hjelpe. Sånn generelt, så går oppgaven ut på å benytte formelen for lysmaksimum. Kjenner du til denne? 1 Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 nei ? Den er vel kjent etter å ha lest gjennom kapittelet? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Hei. Jeg har lekt meg litt med å få heat equation inn i python. Bruker metoden hvor man oppretter ett linært likningssett og løser denne. Ved punktet 33 i en 5x5 plate blir likningen for temperaturen i det punktet T(y,x) = T(3,3)= T23 + T34 + T43 + T32 - 4T33 + initial_temp_T33 = 0 Dette funker helt fint og gir riktig løsninger. Men når jeg prøver å la tiden "gå" for systemet, øker temperaturen noe helt sykt. En temp på 10*, vil få systemet til å gå over 200* Iløpet av 20 runder. Jeg ønsker å se at temperaturen fordeler seg utover hele platen. Nå vet jeg såvidt hvordan heat equation funker, så ønsker noen tips Hadde vore fint om du viste koden du har allereie. Lenke til kommentar
griped Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 (endret) Hei, Kan noen hjelpe meg med å regne ut hvordan en varmeveksler kan bli mest mulig effektiv? Har studert mye om emnet, leste om newtons lov om kjøling og masse annet. Men jeg kan ikke helt finne ut av det. Det gjelder til et ølbryggeri. Jeg skal varme opp en kjele ved bruk av ved. så skal jeg sirkulere dette varme vannet igjennom en kobberspiral for å varme opp, la oss si 150L vørter. Hvis jeg bruker 4stk 12,5m lange kobberrør ytterdiameter på 12mm, kveilet til en spiral. dvs 4 inntak og 4 uttak. Min logiske tenkning sier jo at det er bedre med 4 av disse en 1 på 50m. Pumpen jeg skal bruke kan pumpe 50l i minuttet. innerdiameter på kobberrørene er 10mm Hvert av rørene rommer omtrent en liter. Kan vi ikke si at vørteren er 10grader Hvis jeg pumper vann som er 100grader igjennom disse rørene med en flow på 50l/min, hvor mange kilowatt varme vil overføres til vørteren, ca? La oss si at ovnen klarer å produsere 10kw og 80% av dette går over i vannet i kokekaret. dvs 8kw. Det er 60L vann i vannkappen på ovnen. Hva er den ideelle lengden på kobberrørene, eventuelt antall for å overføre denne varmen til vørteren best mulig og hvor lang tid vil det ta omtrent? Ledeevnen til vann er 0.58W/(m.K) kobber er 400 http://www.engineeringtoolbox.com/thermal-conductivity-d_429.html vannets varmekapasitet er 4,187 [kJ/kg*C] Hadde vært fint om noen tok utfordringen! Gjerne med utregning og forklaring, da ville jeg blitt veldig takknemlig! Endret 28. januar 2014 av griped Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Man må se differensielt på varme ledet gjennom rørveggen, sammen med varmetransport i selve røret. Husker ikke akkurat nå men jeg skal se på det. Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 nei ? Den er vel kjent etter å ha lest gjennom kapittelet? har løst alle oppgavene nå Lenke til kommentar
stizzen Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Trenger litt hjelp her, 3 år siden sist jeg hadde fysikk, så må prøve å få hjernen i gang Har en oppgave: "En ishockeypuck kan gli på en stor, islagt innsjø. Friksjonskoeffisienten mellom pucken og isen er på 0,08. Hvor lang tid tar det før pucken har stanset helt dersom starthastigheten er 4,2 m/s?" Jeg tenker først da at jeg må finne akselerasjonen til pucken: Så har jeg at Problemet mitt er at jeg ikke har fått oppgitt noe masse, så da kan jeg jo ikke finne R. Noen innspill? Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 (endret) Trenger litt hjelp her, 3 år siden sist jeg hadde fysikk, så må prøve å få hjernen i gang Har en oppgave: "En ishockeypuck kan gli på en stor, islagt innsjø. Friksjonskoeffisienten mellom pucken og isen er på 0,08. Hvor lang tid tar det før pucken har stanset helt dersom starthastigheten er 4,2 m/s?" Jeg tenker først da at jeg må finne akselerasjonen til pucken: Så har jeg at Problemet mitt er at jeg ikke har fått oppgitt noe masse, så da kan jeg jo ikke finne R. Noen innspill? Det har jeg Og en ting til; kraftsummen på pucken er ikke G-R, de virker ikke i samme retning. Kraftsummen vertikalt er egentlig 0, mens kraftsummen horisontalt er R bakover. Endret 29. januar 2014 av Mathkiller Lenke til kommentar
CoffinKriz Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Hei. Jeg har lekt meg litt med å få heat equation inn i python. Bruker metoden hvor man oppretter ett linært likningssett og løser denne. Ved punktet 33 i en 5x5 plate blir likningen for temperaturen i det punktet T(y,x) = T(3,3)= T23 + T34 + T43 + T32 - 4T33 + initial_temp_T33 = 0 Dette funker helt fint og gir riktig løsninger. Men når jeg prøver å la tiden "gå" for systemet, øker temperaturen noe helt sykt. En temp på 10*, vil få systemet til å gå over 200* Iløpet av 20 runder. Jeg ønsker å se at temperaturen fordeler seg utover hele platen. Nå vet jeg såvidt hvordan heat equation funker, så ønsker noen tips Hadde vore fint om du viste koden du har allereie. Det blir veldig rotete å kopiere koden rett fra Python. Bruker pythonista. Gjør et forsøk på å definere hvor de viktige punktene er. # -*- coding: utf-8 -*- import copy import math import Image import photos import clipboard import canvas drive=0 kolonne =0 line=0 matrise=0 teller=0 telleri=0 fuck=10 ms = fuck*fuck x=0 y=0 king = 0 z=0 sum=0 imagebuffer = Image.new('RGBA', (fuck,fuck), 'white') pixel = imagebuffer.load() Xn = [0.0] * ms Xm = [0.0] * ms t = [0] * ms #Temperaturer. Negative verdier indikerer en positiv verdi i punktet. #while x<ms: #t[x]= -30.1247530753*x #x=x+1 #x=0 t[55] = -1000.0 while king<1: T = [[0 for x in xrange(0)] for x in xrange(ms)] C = copy.copy(T) Matrix = [[0 for x in xrange(ms)] for x in xrange(ms)] #Setter opp likningene for heat equation: if(1): while telleri<ms: #print telleri if ((telleri + 1)%fuck): Matrix [telleri][telleri+1] = 1.0 if ((telleri-1)>=0): if((telleri)%fuck): Matrix [telleri][telleri-1] = 1.0 Matrix [telleri][telleri] = -4.0 if (telleri+fuck<ms): Matrix [telleri][telleri+fuck] = 1.0 if (telleri-fuck>-1): Matrix [telleri][telleri-fuck] = 1.0 telleri = telleri+1 teller = teller+1 telleri=0 teller=0 #print Matrix[0] #print Matrix T=Matrix x=0 #Gjør om likningenene for å støtte Jacobi Iterasjonen: while teller<ms: while telleri<ms: C[telleri] = -T[teller][telleri]/T[teller][teller] telleri=telleri+1 t[teller] = t[teller]/T[teller][teller] T[teller] = copy.copy© T[teller][teller] = 0 telleri=0 teller=teller+1 teller=0 C = 0 # Fjerner C verdiene fra minnet #Jacobi iterasjonen: while drive<70: while line <ms: while kolonne<ms: matrise=T[line][kolonne]*Xn[kolonne] + matrise kolonne=kolonne+1 z=z+1 Xm[line]=matrise + t[line] line =line+1 kolonne=0 matrise=0 while teller<ms: Xn[teller]=Xm[teller] teller=teller+1 teller=0 line =0 drive = drive+1 #print drive x=0 y=0 teller=0 #Gir visuelle punkter i Pythonista: while teller<ms: if Xm[teller]>250: pixel[x,y] = 255,0,0,255 #red elif Xm[teller]>150: pixel[x,y] = 0,255,0,255 #green elif Xm[teller]>50: pixel[x, y] = 0,0,255,255 #blue elif Xm[teller]>0: pixel[x,y] = 0,0,0,255 #black teller=teller+1 x=x+1 if (x>(fuck-1)): x=0 y=y+1 clipboard.set_image((imagebuffer), format='png') canvas.set_size(fuck,fuck) canvas.draw_clipboard(0,0,imagebuffer.size[0],imagebuffer.size[1]) teller=0 x=0 y=0 drive=0 telleri=0 #Definerer den nye temperaturverdien som skal brukes i neste kjøring: while teller<ms: # t[teller] = copy.copy(-Xm[teller]) if ((teller + 1)%fuck): sum = Xm[teller+1] + sum if ((teller-1)>=0): if((telleri)%fuck): sum = Xm[teller-1] + sum sum = sum -4*Xm[teller] #Matrix [telleri][telleri] = -4.0 if (teller+fuck<ms): sum = sum + Xm[teller+fuck] #Matrix [telleri][telleri+fuck] = 1.0 if (teller-fuck>-1): sum = sum + Xm[teller-fuck] Matrix [telleri][telleri-fuck] = 1.0 t[teller] = -(Xm[teller] + 0.25*sum) #print Xm[teller] teller=teller+1 #print teller sum=0 print Xm[20], t[20] teller=0 king=king+1 Xn=[0.0]*ms #print -4*Xm[teller] + Xm[teller+1] + Xm[teller+fuck] #print Xm[0] #print z Lenke til kommentar
stizzen Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 (endret) Aha, så jeg setter µmg inn i likningen? Altså som gir a= -9,81-(9,81*0,08) = -9,0252 , regner ut det og får 0,465 sek. Er det riktig måte å gjøre det på? Endret 29. januar 2014 av stizzen Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 (endret) Aha, så jeg setter µmg inn i likningen? Altså som gir a= -9,81-(9,81*0,08) = -9,0252 , regner ut det og får 0,465 sek. Er det riktig måte å gjøre det på? er nok det rette Husk at den horisontale kraftsummen er R eller -R avhengig av hva du setter som positiv retning. Endret 29. januar 2014 av Mathkiller 1 Lenke til kommentar
stizzen Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 (endret) Ah, jeg så ikke redigeringa du hadde gjort på forrige innlegg, men nå forstod jeg, tusen takk! Endret 29. januar 2014 av stizzen Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Det blir veldig rotete å kopiere koden rett fra Python. Bruker pythonista. Gjør et forsøk på å definere hvor de viktige punktene er. Klikk på knapp nummer tre frå venstre på den øvste verktøylinja over tekstfeltet, velg Kodeboks, og lim inn koden der. Då vert whitespace bevart. Lenke til kommentar
CoffinKriz Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 (endret) Det blir veldig rotete å kopiere koden rett fra Python. Bruker pythonista. Gjør et forsøk på å definere hvor de viktige punktene er. Klikk på knapp nummer tre frå venstre på den øvste verktøylinja over tekstfeltet, velg Kodeboks, og lim inn koden der. Då vert whitespace bevart.Prøver igjen Edit: Linjeskiftene blir ikke med fra editoren. Men trykk "svar" på denne posten. Da skal linjeskiftene være riktig. # -*- coding: utf-8 -*- import copy import math import Image import photos import clipboard import canvas drive=0 kolonne =0 line=0 matrise=0 teller=0 telleri=0 fuck=10 ms = fuck*fuck x=0 y=0 king = 0 z=0 sum=0 imagebuffer = Image.new('RGBA', (fuck,fuck), 'white') pixel = imagebuffer.load() Xn = [0.0] * ms Xm = [0.0] * ms t = [0] * ms #Temperaturer. Negative verdier indikerer en positiv verdi i punktet. #while x<ms: #t[x]= -30.1247530753*x #x=x+1 #x=0 t[55] = -1000.0 while king<10: T = [[0 for x in xrange(0)] for x in xrange(ms)] C = copy.copy(T) Matrix = [[0 for x in xrange(ms)] for x in xrange(ms)] if(1): while telleri<ms: #print telleri if ((telleri + 1)%fuck): Matrix [telleri][telleri+1] = 1.0 if ((telleri-1)>=0): if((telleri)%fuck): Matrix [telleri][telleri-1] = 1.0 Matrix [telleri][telleri] = -4.0 if (telleri+fuck<ms): Matrix [telleri][telleri+fuck] = 1.0 if (telleri-fuck>-1): Matrix [telleri][telleri-fuck] = 1.0 telleri = telleri+1 teller = teller+1 telleri=0 teller=0 #print Matrix[0] #print Matrix T=Matrix x=0 while teller<ms: while telleri<ms: C[telleri] = -T[teller][telleri]/T[teller][teller] telleri=telleri+1 t[teller] = t[teller]/T[teller][teller] T[teller] = copy.copy© T[teller][teller] = 0 telleri=0 teller=teller+1 teller=0 C = 0 # Fjerner C verdiene fra minnet while drive<70: while line <ms: while kolonne<ms: matrise=T[line][kolonne]*Xn[kolonne] + matrise kolonne=kolonne+1 z=z+1 Xm[line]=matrise + t[line] line =line+1 kolonne=0 matrise=0 while teller<ms: Xn[teller]=Xm[teller] teller=teller+1 teller=0 line =0 drive = drive+1 #print drive x=0 y=0 teller=0 while teller<ms: if Xm[teller]>250: pixel[x,y] = 255,0,0,255 #red elif Xm[teller]>150: pixel[x,y] = 0,255,0,255 #green elif Xm[teller]>50: pixel[x, y] = 0,0,255,255 #blue elif Xm[teller]>0: pixel[x,y] = 0,0,0,255 #black teller=teller+1 x=x+1 if (x>(fuck-1)): x=0 y=y+1 clipboard.set_image((imagebuffer), format='png') canvas.set_size(fuck,fuck) canvas.draw_clipboard(0,0,imagebuffer.size[0],imagebuffer.size[1]) teller=0 x=0 y=0 drive=0 telleri=0 while teller<ms: # t[teller] = copy.copy(-Xm[teller]) if ((teller + 1)%fuck): sum = Xm[teller+1] + sum if ((teller-1)>=0): if((telleri)%fuck): sum = Xm[teller-1] + sum sum = sum -4*Xm[teller] #Matrix [telleri][telleri] = -4.0 if (teller+fuck<ms): sum = sum + Xm[teller+fuck] #Matrix [telleri][telleri+fuck] = 1.0 if (teller-fuck>-1): sum = sum + Xm[teller-fuck] Matrix [telleri][telleri-fuck] = 1.0 t[teller] = -(Xm[teller] + 0.25*sum) #print Xm[teller] teller=teller+1 #print teller sum=0 print Xm[20], t[20] teller=0 king=king+1 Xn=[0.0]*ms #print -4*Xm[teller] + Xm[teller+1] + Xm[teller+fuck] #print Xm[0] #print z Endret 29. januar 2014 av CoffinKriz Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Det blir veldig rotete å kopiere koden rett fra Python. Bruker pythonista. Gjør et forsøk på å definere hvor de viktige punktene er.Klikk på knapp nummer tre frå venstre på den øvste verktøylinja over tekstfeltet, velg Kodeboks, og lim inn koden der. Då vert whitespace bevart. Prøver igjen Edit: Linjeskiftene blir ikke med fra editoren. Men trykk "svar" på denne posten. Da skal linjeskiftene være riktig. # -*- coding: utf-8 -*- import copy import math import Image import photos import clipboard import canvas drive=0 kolonne =0 line=0 matrise=0 teller=0 telleri=0 fuck=10 ms = fuck*fuck x=0 y=0 king = 0 z=0 sum=0 imagebuffer = Image.new('RGBA', (fuck,fuck), 'white') pixel = imagebuffer.load() Xn = [0.0] * ms Xm = [0.0] * ms t = [0] * ms #Temperaturer. Negative verdier indikerer en positiv verdi i punktet. #while x<ms: #t[x]= -30.1247530753*x #x=x+1 #x=0 t[55] = -1000.0 while king<10: T = [[0 for x in xrange(0)] for x in xrange(ms)] C = copy.copy(T) Matrix = [[0 for x in xrange(ms)] for x in xrange(ms)] if(1): while telleri<ms: #print telleri if ((telleri + 1)%fuck): Matrix [telleri][telleri+1] = 1.0 if ((telleri-1)>=0): if((telleri)%fuck): Matrix [telleri][telleri-1] = 1.0 Matrix [telleri][telleri] = -4.0 if (telleri+fuck<ms): Matrix [telleri][telleri+fuck] = 1.0 if (telleri-fuck>-1): Matrix [telleri][telleri-fuck] = 1.0 telleri = telleri+1 teller = teller+1 telleri=0 teller=0 #print Matrix[0] #print Matrix T=Matrix x=0 while teller<ms: while telleri<ms: C[telleri] = -T[teller][telleri]/T[teller][teller] telleri=telleri+1 t[teller] = t[teller]/T[teller][teller] T[teller] = copy.copy© T[teller][teller] = 0 telleri=0 teller=teller+1 teller=0 C = 0 # Fjerner C verdiene fra minnet while drive<70: while line <ms: while kolonne<ms: matrise=T[line][kolonne]*Xn[kolonne] + matrise kolonne=kolonne+1 z=z+1 Xm[line]=matrise + t[line] line =line+1 kolonne=0 matrise=0 while teller<ms: Xn[teller]=Xm[teller] teller=teller+1 teller=0 line =0 drive = drive+1 #print drive x=0 y=0 teller=0 while teller<ms: if Xm[teller]>250: pixel[x,y] = 255,0,0,255 #red elif Xm[teller]>150: pixel[x,y] = 0,255,0,255 #green elif Xm[teller]>50: pixel[x, y] = 0,0,255,255 #blue elif Xm[teller]>0: pixel[x,y] = 0,0,0,255 #black teller=teller+1 x=x+1 if (x>(fuck-1)): x=0 y=y+1 clipboard.set_image((imagebuffer), format='png') canvas.set_size(fuck,fuck) canvas.draw_clipboard(0,0,imagebuffer.size[0],imagebuffer.size[1]) teller=0 x=0 y=0 drive=0 telleri=0 while teller<ms: # t[teller] = copy.copy(-Xm[teller]) if ((teller + 1)%fuck): sum = Xm[teller+1] + sum if ((teller-1)>=0): if((telleri)%fuck): sum = Xm[teller-1] + sum sum = sum -4*Xm[teller] #Matrix [telleri][telleri] = -4.0 if (teller+fuck<ms): sum = sum + Xm[teller+fuck] #Matrix [telleri][telleri+fuck] = 1.0 if (teller-fuck>-1): sum = sum + Xm[teller-fuck] Matrix [telleri][telleri-fuck] = 1.0 t[teller] = -(Xm[teller] + 0.25*sum) #print Xm[teller] teller=teller+1 #print teller sum=0 print Xm[20], t[20] teller=0 king=king+1 Xn=[0.0]*ms #print -4*Xm[teller] + Xm[teller+1] + Xm[teller+fuck] #print Xm[0] #print z Det funker ikkje med spoiler, ingen av innrykka vert med, og du får unnskylde at eg ikkje gidd finne ut kva if som byrjer og slutter kor. Om det ikkje går med kodeboks, eller å skrive bb-koden manuelt, kan du laste opp fila som vedlegg? Endret 31. mars 2014 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Colphin Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Bevegelsesligningen gir: . Kun én verdi for t aktuell. Pass på når du setter inn at a er negativ. Hvordan løser man for t om s=0? Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Bevegelsesligningen gir: . Kun én verdi for t aktuell. Pass på når du setter inn at a er negativ. Hvordan løser man for t om s=0? Setter s=0? Lenke til kommentar
Colphin Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 Bevegelsesligningen gir: . Kun én verdi for t aktuell. Pass på når du setter inn at a er negativ. Hvordan løser man for t om s=0? Setter s=0? Om jeg forstår det rett, kan ikke annengradsligninger løses på denne måten om (ax^2+bx+c) c=0. Jeg prøver å regne ut tiden en gjenstand vil bruke på å bevege seg oppover (V0=12m/s), til toppunkt (7.339m) og tilbake til utgangspunktet (s=0) i vakuum (a=-9.81m/s^2). Jeg brukte fartsformel (V=V0+at), omgjort til t=-V0/a som gav meg 1.223s. (-12/-9.81) Om jeg løser dette med veiformel 2 s=0.5at^2+V0t 0=0.5at^2+V0t-s Når jeg setter dette opp i formelen over og løser med x+ får jeg 0s (som stemmer med at ballen er ved 0m ved 0s), men om jeg løser for x- får jeg 1.223s, som er tiden jeg får ved toppunktet. Jeg vet tiden jeg er ute etter er 2.4s, ettersom ballen vil bruke like lang tid nedover igjen, men klarer ikke å regne meg frem til det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå