Heatsink Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Takk for svar. Er det slik at man får et veldig åpent emne, f.eks. "elektrisitet", så skal man utlede de viktigste formlene og snakke litt om det - eller får amn en konkret oppgave som man skal løse? På muntlige eksamner starter man som regel veldig åpent og kan bare prate i vei. Dersom du begynner å rote deg bort og miste flyt vil læreren gå inn og spørre litt mer konkret. Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 (endret) Takk for svar. Er det slik at man får et veldig åpent emne, f.eks. "elektrisitet", så skal man utlede de viktigste formlene og snakke litt om det - eller får amn en konkret oppgave som man skal løse? På muntlige eksamner starter man som regel veldig åpent og kan bare prate i vei. Dersom du begynner å rote deg bort og miste flyt vil læreren gå inn og spørre litt mer konkret. Har laget notater og tankekart til alle emnene, og forstår all teorien bak det (kan utlede formlene osv.). Har ikke regnet så mange oppgaver da. Krysser fingrene for at jeg blir spurt om atomfysikk, kjernefysikk, interferens eller bølger! Edit: Vil dere anbefale meg å ta fysikk2 (3FY) før jeg begynner på siv.ing? Blir det en "mykere" start da? Endret 1. mai 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
Fineschmecker Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Har hatt fysikktentamen, og er en oppgave som jeg lurer litt på. De fleste i landet har tydeligvis fått denne oppgaven på tentamen(?) så det er vel sikkert noen her som har fasiten. Lenke til kommentar
Fineschmecker Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 (endret) Hvorfor det egentlig? Altså la meg ta et annet eksempel: ville det ikke være naturlig at personen i romskipet oppfattet lysstrålen som vannrett? Og at en observatør utenfor observerte at den buet nedover som følge av romskipets akselerasjon oppover? Endret 1. mai 2009 av Fineschmecker Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 (endret) Her er en del sammendarg i 2FY og 3FY, hvis noen er interessert. http://home.eunet.no/~tsandnes/ Endret 2. mai 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Edit: Vil dere anbefale meg å ta fysikk2 (3FY) før jeg begynner på siv.ing? Blir det en "mykere" start da? Det kan sikkert avhenge litt av hvilken linje du ender opp på. Jeg går i første på siv.ing. fysikk og matematikk på NTNU, og det har i alle fall ikke gjort noen skade å vite litt om bevegelsesmengde, bevegelse i to dimensjoner, og elektriske og magnetiske felt. Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) Tenkte Petroleum eller PuP på NTNU. Tror jeg skal ta det uansett, virker interessant, og jeg får realfagspoeng. Edit: 2FY-eksamen gikk smooth. ^^ Endret 4. mai 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Jeg skal opp i fy2! Hva slags ting kan jeg ha med meg til skriftelig og muntlig eksamen? Er privatist. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Samme som svaret i mattetråden Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Ei jente på 40 kg står i en heis som en kort stund beveger seg nedover med akselerasjonen 0,50 m/s^2. Hun holder en 2,0 kg pakke i en enkelt snor i denne hånden. a) tegn figur slik at du kan finne draget i snora. Finn det. b) Tegn ny fugur med krefter og finn kraften på heisgolvet fra jenta. Jeg har løst oppgaven, men jeg lurer litt på hvorfor jeg skal gjøre slik jeg gjør. Jeg har valgt positiv retning nedover. i a): hvorfor vil F være lik m(g*-a) (altså hvorfor vil a være negativ) i b) Samme greia. Hvorfor vil a være negativ? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 (endret) Hvordan tenker du når du "gjør det slik som du gjør" da? Det er vel en grunn til at du får et negativt fortegn? Eller bare kommer det av seg selv? I a) kommer jo dette av at du flytter over diverse for å få et uttrykk for snorkrafta F: Jeg vedder på at det er lignende i b). Endret 5. mai 2009 av Jaffe Lenke til kommentar
_hauken_ Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Ei jente på 40 kg står i en heis som en kort stund beveger seg nedover med akselerasjonen 0,50 m/s^2. Hun holder en 2,0 kg pakke i en enkelt snor i denne hånden. a) tegn figur slik at du kan finne draget i snora. Finn det. b) Tegn ny fugur med krefter og finn kraften på heisgolvet fra jenta. Jeg har løst oppgaven, men jeg lurer litt på hvorfor jeg skal gjøre slik jeg gjør. Jeg har valgt positiv retning nedover. i a): hvorfor vil F være lik m(g*-a) (altså hvorfor vil a være negativ) i b) Samme greia. Hvorfor vil a være negativ? Akselerasjonen til pakken er forårsaka av resultantkrafta, det vil seie differansen mellom tyngdekrafta G (nedover - positiv retning) og snorkrafta S (motsett retta). Vi får: G - F = m*a F = G - m*a = m*g - m*a = m(g-a). Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Jeg vedder på at det er lignende i b). Jepp. Takk til begge. Lenke til kommentar
ingj Skrevet 6. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2009 Tenkte Petroleum eller PuP på NTNU. Tror jeg skal ta det uansett, virker interessant, og jeg får realfagspoeng. Edit: 2FY-eksamen gikk smooth. ^^ Det er å anbefale. Dersom 3FY sitter godt slipper man ltit lettere unna på fysikken. Alle linjene har litt fysikk. Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Jeg skjønner hvorfor vi får en superleder hvis den er kjemp kjempe kald.. Men hvorfor blir noe metaller det hvis man varmer dem super masse ? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Får man det da? Jeg har hørt at bl.a. silisium har denne egenskapen at det blir mindre resistans ved høyere temperaturer, men jeg trodde ikke dette gikk så langt at det ble superledende (i det minste før det smeltet/fordampet). Jeg fant forøvrig dette bildet som jeg syntes var ganske stilig. Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 I boka viser dem masse bilder om hvordan fluksen endrer seg i sirkler etc. og sier retningen avhengi av økning eller minkning. Men... hehe.. jeg kan jo holde hånda på en sånn måte at strømmen går motsatt side av klokka etc.. noen som skjønner hvor jeg har rota meg litt bort ? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) Du har rotet deg borti induksjon. Kan du omformulere spørsmålet ditt? Lurer du på hvordan du finner strømretningen i en leder..? Endret 12. mai 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 I boka viser dem masse bilder om hvordan fluksen endrer seg i sirkler etc. og sier retningen avhengi av økning eller minkning. Men... hehe.. jeg kan jo holde hånda på en sånn måte at strømmen går motsatt side av klokka etc.. noen som skjønner hvor jeg har rota meg litt bort ? Du bruker venstrehånda? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå