Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

HEI! Jeg skal ha prøve i fysikk i morgen (fysikk 1). Vi bruker ERGO boka, som er ganske grei når det gjelder regning og formler, men når det gjelder teori, er denne boka ganske... teit, haha! Det står ikke så mye forklaringer i denne boka, og jeg vil gjerne ha litt forklaringer fra dere! :D Her er notater fra timen, kan dere rette på, eller gi meg noen ekstra fakta? Vi skal ha en prøve med både teori og regning, men som sagt, sliter jeg litt med teori-delen pga. boka. Vi må kunne forklare hvorfor det regner (mest) i Bergen, for eksempel.

Regn i Bergen: Luftmasser stiger fort til værs og trykket minker raskt. Den utvider seg adiabatisk og temperaturen synker. Vanndampen i luften blir fortettet i skyer og det gir nedbør. Den stiger fordi den kommer til fjellet og da går den raskt opp. Kald luft holder på mindre fuktighet enn varm luft og da blir det for mye og det regner.

Adiabatisk fytrøy / antenning av diesel - temp øker når indre energi øker.

Fruktdyrkere (sprayer på vann). Når noe størkner avgis det energi til omgivelsene.

Is på vei - Når vann fordamper tar det til seg varme fra omgivelsene - energi - omgivelsene får en lavere temp og vannet vil fryse på veien selv om det er fire grader i lufta og ikke 0.

GassTrykk i beholdere

Ølboks klapper sammen - varmet opp vann i ølboksen og fikk vanndamp der det var høyt trykk. Når vi tok den i kaldt vann var ble det mindre trykk i ølboksen fordi vi brått avkjølte den. Vannet kondenserer fordi det blir mindre molekyler som hopper rundt og ølboksen klapper sammen. Trykket klapper sammen boksen.

Spikermatte - Noe med areal, og trykket per spiker blir ...

Stiletthæler / elefant på parkett - Fordi stiletthæler har spisse heler og kraften blir ikke fordelt ut over et stort areal og trykket blir stort.

Tegnestift - Trykk = F/Areal. Arealet er mindre på den spisse delen.

Fly-vinge: Trykket blir mindre over, mens trykket er størst nederst ettersom luften går raskere over enn under.
Det er større trykk under enn over.

Har du lyst til å blåse taket av et hus må det være større trykk inni enn utenpå.

Temperaturen er konstant når metall størkner - ?


Blåse med åpen / lukket munn - Når du lukker munnen utvider gassen seg. Den utvider seg utenfor munnen
og temp synker fordi . Gassen gjør et arbeid på omgivelsene og da synker temp.

Hår-føner vått og tørt hår - ?

Blir lettere kaldt når man er våt enn når man er tørr - vannet som er på kroppen trenger energi for å fordampe, og de tar energi fra kroppen.

Blåse opp ballong ved å legge den i vakuum.

Brannsår av å skli på hallgulv - fordi at det oppstår friksjon mellom foten og bakken og det gjør et arbeid på huden og da øker indre energi, temp og så får man brannsår.

Rødsprit på armen gjør armene kald (det fordamper)

Hvorfor svetter vi? Vi blir kalde fordi vannet tar energi fra omgivelsene.

Fyrstikk på ripe-flak: Gjør et arbeid på fyrstikken og indre energi øker. Det heter friksjon.

Når noe går fra gass - væske avgis det energi. Det er mer energi i vanndamp enn vann i væskeform. Den samme energimengden avgis når den kondenserer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan lyder formelen for moment når objekter beveger seg i x/y-planet? Har implementert newtons gravitasjonslov i C og jeg prøver nå å få inn moment når to objekter kolliderer. Den "vanlige" som tar henhold til x og y-akse tar ikke henhold til innfallsvinkel eller hvor objektet treffer.

Endret av CoffinKriz
Lenke til kommentar

Det kommer an på hvilken type kollisjon det er. Elastisk kollisjon i to dimensjoner er vel den mest vanlige å bruke i eksempler, hvor vi har conservation of momentum (delta p = 0) og conservation of energy (kinetic) (delta E = 0). Det blir ennå lettere om massen av objektene er den samme, feks. to billiardkuler eller to protoner, osv.

 

m1*vi (initiell hastighet til objektet) = m1*v1 + m2*v2 (ta hensyn til hvor i xy planet du setter pluss og minus retning)

 

Gjør dette for x og y retning ved å dekomponere retningsvektoren til kolliderende objekter.

Deretter løs dette som et problem med to ukjente og du burde kunne regne ut flere ting.

 

Du blir mest sannsynlig nødt å ta med cosinus og sinus til vinklene (også tangens i noen tilfeller). Husk også å ta med i forklaring om begge objektene beveger seg FØR kollisjonen eller om objekt #1 kolliderer med et stillesteående objekt #2.

 

Beklager om det var noe feil forklart her, prøvde mitt beste :)!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-PJ426FqLv6

En stein slippes fra 10 m høyde. Hva er farten like før den treffer bakken?

 

En bil akselererer fra 0 - 100 km/h på 7 sekunder. Hva er akselerasjonen?

 

Hvor stort er trykker 5 meter under vann?

 

En heis akselererer med a = 3,0 m/s2 mens en person med massen m = 100 kg står inni. Hvor stor er normalkraften N?

 

Du står på en høyde på 5,0 meter og kaster en ball rett opp v= 10m/s. Hvor lang tid tar det før ballen treffer bakken?

 

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

En stein slippes fra 10 m høyde. Hva er farten like før den treffer bakken?

 

En bil akselererer fra 0 - 100 km/h på 7 sekunder. Hva er akselerasjonen?

 

Hvor stort er trykker 5 meter under vann?

 

En heis akselererer med a = 3,0 m/s2 mens en person med massen m = 100 kg står inni. Hvor stor er normalkraften N?

 

Du står på en høyde på 5,0 meter og kaster en ball rett opp v= 10m/s. Hvor lang tid tar det før ballen treffer bakken?

 

Noen som kan hjelpe?

 

Du finner svarene ved å åpne opp og lese i læreboken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En stein slippes fra 10 m høyde. Hva er farten like før den treffer bakken?

 

En bil akselererer fra 0 - 100 km/h på 7 sekunder. Hva er akselerasjonen?

 

Hvor stort er trykker 5 meter under vann?

 

En heis akselererer med a = 3,0 m/s2 mens en person med massen m = 100 kg står inni. Hvor stor er normalkraften N?

 

Du står på en høyde på 5,0 meter og kaster en ball rett opp v= 10m/s. Hvor lang tid tar det før ballen treffer bakken?

 

Noen som kan hjelpe?

Disse oppgavene er vel noen av de første man møter på, bare husk på veiformlene eller ha dem på et ark forann deg og analyser, hvilke variabler har du, trenger du å vite tiden, hvor stor masse har objektet, osv. Se på de forskjellige formlene og finn ut følgende:

  • Hva er det oppgaven spør etter?
  • Hvilken informasjon har jeg?
  • Hvilken formel skal jeg bruke?

1/2mv^2(kinetisk energi) = mgh (potensiell energi), løs for v (hastighet)

F = ma (newtons andre lov), målt i Newton (N)

 

Resten burde du slå opp i boken og finne ut av selv, for du lærer det best selv på den måten.

 

Lykke til :).

 

 

EDIT: Når steinen holdes i en posisjon 10 meter over bakken har den KUN potensiell energi, fordi den beveger seg ikke. Men når den slippes får den kinetisk energi fordi den beveger seg, og det utrykker man ved å skrive 1/2*m*v^2 = m*g*h (hvor g = 9.8 m/s^2). Denne ligningen kan man forenkle litt, men det skal du få lov til å gjøre selv :).

Endret av Engm
Lenke til kommentar

Hei!

Noen som vet hvorfor vi får lys maksimum? Hva skal jeg svare på hvis jeg får dette spørsmålet på prøven? :)

 

Her må du se på bølgemodellen for lys. Har du hatt om interferens? Isåfall har man både konstruktiv interferens (overlagring) og destruktiv interferens (utslukning).

 

post-320044-0-18900600-1389440313.jpg

Lenke til kommentar

Tja, hvis motstandene er variable så får du lurt setningene til å stemme, men det er neppe meningen. Med invariable motstander er begge påstandene feil.

 

Ok. Jeg har denne oppgaven jeg sitter med. Ganske tidlig i faget (så variable og invariable motstander har vi ikke vært borti enda):

 

"En elektrisk krets er satt sammen av ere motstander, i henholdsvis en seriekobling

og en parallellkobling:
Hva kan sies om den totale motstanden i forhold til enkeltmotstandenes verdi i
en seriekoblingen?
Hva kan sies om den totale motstanden i forhold til enkeltmotstandenes verdi i
en parallellkoblingen?"
Lenke til kommentar

Invariable = ikke variable. Disse har du nok vært borti. For å ta de to originale utsagnene du kom med (kl 11.24):

 

- Halverer man spenningen over en (ikke variabel) motstand så vil også strømmen halveres. Effekten = spenning * strøm. Siden begge faktorene halveres så vil effekten bli 1/4 originalt.

- For å doble strømmen gjennom en (ikke variabel) motstand må man også doble spenningen. Effekt = spenning * strøm. Siden begge faktorene dobles så vil effekten bli 4 ganger originalt.

 

_____________

Så til de to spørsmålene (kl 11.53):

- Total motstand i en seriekobling er summen av motstandene i seriekoblingen.

- Total motstand i en paralellkobling er mindre enn den minste av motstandene i paralellkoblingen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...