Sa2015 Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Hei hvordan regne vi det videre ? --> 7.2=12 t+1/2 *9.81 t^2 sitte helt fast ! :s Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412 Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 (endret) Har du prøvd å løse for t/t2? Endret 11. september 2013 av Slettet+123412 Lenke til kommentar
FarvelDiskusjon Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Ååh, så frustrerende å ikke huske sånne ting som er enkle.. Statikk. En bom står ut fra punkt A på en vegg, 3.5 meter fra veggen er det et lodd på 20kN, 2m derfra igjen er det festet ei snor opp til punkt B, 20 grader fra bommen til snora. Bommen er loddrett. Finn kreftene ved A og B. Bommen har forresten ingen egenvekt, heller ikke snora. Så det er kun de 20kN som er av krefter på bommen og snora i det hele og det store. Lenke til kommentar
KapteinKnut Skrevet 13. september 2013 Del Skrevet 13. september 2013 hvordan kan bommen være loddrett når du skriver at den står rett ut fra en vegg? om du mener at bommen er vannrett kan jeg hjelpe Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 (endret) En vinduspusser står i en kurv som henger på utsiden av en bygning. Kurven har massen 17 kg, og vinduspusseren har massen 65 kg. Se bort fra massen av tauet. Vinduspusseren drar i tauen slik at kurven med vinduspussren en kort tid får akselerasjonene 0,75 m/s^2 oppover. Hvor stor kraft drar vinduspusseren i tauet med? Skjønner at vinduspusseren drar seg opp med den kraften han skyver tauet nedover med, men er det slik at kraften han drar tauet nedover med, er like stor som kraften som drar kurven opp? Hvordan skal jeg tegne inn kreftene i denne oppgaven? Hadde også vært fint å få en måte å løse dette på takk Som her http://i179.photobucket.com/albums/w282/jasonselinger/Untitled-7.png Endret 14. september 2013 av alexlt0101 Lenke til kommentar
Nux Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 Hvorfor blir tallene opphøyd i annen, og hvorfor kan man bare ta bort parantesen? Lenke til kommentar
RaidN Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 Hvorfor blir tallene opphøyd i annen, og hvorfor kan man bare ta bort parantesen? kon1.PNG kon2.PNG Begge sidene av ligningen opphøyes i andre for å bli kvitt kvadratroten. Lenke til kommentar
Nux Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 Begge sidene av ligningen opphøyes i andre for å bli kvitt kvadratroten. Hva skjer med M/K da, hvorfor står ikke de i andre? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412 Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 Roten av (M/K) er det samme som (roten av M)/(roten av K) Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 (endret) En vinduspusser står i en kurv som henger på utsiden av en bygning. Kurven har massen 17 kg, og vinduspusseren har massen 65 kg. Se bort fra massen av tauet. Vinduspusseren drar i tauen slik at kurven med vinduspussren en kort tid får akselerasjonene 0,75 m/s^2 oppover. Hvor stor kraft drar vinduspusseren i tauet med? Skjønner at vinduspusseren drar seg opp med den kraften han skyver tauet nedover med, men er det slik at kraften han drar tauet nedover med, er like stor som kraften som drar kurven opp? Hvordan skal jeg tegne inn kreftene i denne oppgaven? Hadde også vært fint å få en måte å løse dette på. Prøve til uka. takk Tatt med bilde denne gangen. Hva gjør jeg feil? Lest noen steder at man må ta 2S-G=ma, men hvorfor? Endret 14. september 2013 av alexlt0101 Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 Holder på med å skrive en forsøktrapport der vi skulle påvise næringsstoffer i ulike matvarer. Etter å ha testet om potet inneholder glukose, fikk jeg som resultat at potet ikke inneholder glukose. Stemmer det? Trodde grønnsaker og frukt inneholdt glukose... Beklager hvis dette havnet i feil tråd... Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 (endret) Holder på med å skrive en forsøktrapport der vi skulle påvise næringsstoffer i ulike matvarer. Etter å ha testet om potet inneholder glukose, fikk jeg som resultat at potet ikke inneholder glukose. Stemmer det? Trodde grønnsaker og frukt inneholdt glukose... Beklager hvis dette havnet i feil tråd... Ja, den havnet i feil tråd. Bruk denne tråden neste gang! Poteter inneholder stivelse, ikke glukose. Både glukose og stivelse er en type karbohydrat. Endret 15. september 2013 av Gjakmarrja 1 Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 (endret) Ja, den havnet i feil tråd. Bruk denne tråden neste gang! Poteter inneholder stivelse, ikke glukose. Både glukose og stivelse er en type karbohydrat. Ok, takk for svar. Visste ikke at det fantes en kjemiassistansetråd. Men da kan man forklare med at stivelse som er et polysakkarid er bygd opp av glukosemolekyler og at dette er årsaken til at testen ikke ga utslag? Endret 15. september 2013 av Bassa. Lenke til kommentar
FarvelDiskusjon Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 (endret) hvordan kan bommen være loddrett når du skriver at den står rett ut fra en vegg? om du mener at bommen er vannrett kan jeg hjelpe Skriveleif. Trenger hjelp asap faktisk. Skal avgårde med toget kl 17, tilbake 21. Skal levere 20.00... Krise :/ Endret 16. september 2013 av Jakke Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Loddrett komponent av krafta vil fordele seg mellom A og ytterpunktet på stanga etter vektarmprinsippet. Dvs: 3,5/5,5 * 20 kN = 12,7272 kN virker loddrett ytterst på bommen 2/5,5 * 20 kN = 7,2727 kN virker loddrett i punkt A Så har vi den horisontale komponenten. Den finner vi ytterst på bommen ved hjelp av snora. Vi vet at den loddrette komponenten er 12,7272 kN. Lengden på sidekantene i trekanten som figuren danner er proporsjonal med kreftene som virker på snora. Så la oss finne lengden A-B først: Tangens (20 grader) = A-B / 5,5m A-B = 2,002m (la oss runde av til 2 meter blank) Det vil si at den horisontale kraften på snora er 5,5/2 * 12,7272 kN = 35 kN Den horisontale kraften som virker på bommen vil nødvendigvis være like stor og virke i motsatt retning. Totalkraften som virker på snora er vektorsummen av den horisontale og vertikale komponenten. Bruk pythagoras så får du 37,1 kN Det samme kan gjøres i punkt A: ________________ I punkt B virker kraften 37,1 kN (horisontal komponent 35 kN, vertikal komponent 12,727 kN) I punkt A virker kraften 34,77 kN (horisontal komponent 35 kN, vertikal komponent 7,272 kN) NB. Retningene på horisontal komponent er ulik så du må gjerne definere retning og sette fortegn deretter, eller beskrive retning med ord. Lenke til kommentar
FarvelDiskusjon Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Fikk svaret hos naboen min for 10 min sia Men takk uansett, er helt riktig ihht fasit og svarene vi fikk Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 (endret) Fysikk 1:Forklar hvorfor formelen S2P-S1P=nlamda ikka kan brukes til å finne maksimal forsterkning. Er dette fordi maksimal forsterkning er 0.orden, og hvis man deler på 0 bli svaret alltid 0.To punktformede dupper A og B lager bølger på vann. De svinger i takt og frekvensen er 9.0HZ. Bølgefarten er 0.162m/s. Et punkt P på vannoverflaten er 26.2cm fra A og 28.9 cm fra B.a) hva er svingetilstanden?28.9-26.2 = 2.7cm. 0.027m/0.018m =1.5lamdaDvs utslokkning Er dette riktig? Endret 17. september 2013 av ZPAS Lenke til kommentar
Alav Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 (endret) Har en oppgave jeg trenger litt hjelp med! En sjåfør kjører med konstant hastighet på 75 km/t. Sjåføren må bråstoppe. Nedbremsingen tar ca 3,2 sekunder. ! Finn akselerasjonen til bilen under nedbremsingen? Hvor lang er bremselengden? Hva blir stopplengden hvis sjåføren kjører i 90 km/t? (Samme akselerasjon som i A) Jeg har da funnet ut at akselerasjonen er 6,25 m/s2 mot fartsretningen. Dette puttet jeg inn i bevegelsesligning 2 og fikk at bremselengden 96m med farten 75 km/t = 20m/s. Men på oppgave C) så er farten oppgitt og vi bruker akselerasjonen 6,25 m/s2 fra oppgave A). Siden vi ikke vet tiden skal vi vel bruke bev. ligning 4 (tidløse). s = v2 - v20 / 2a. Jeg får at stopplengden er 50 m, det kan vel ikke være riktig? Endret 21. september 2013 av Alav Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Stopplengden blir 50m. Du har derimot regnet feil i oppgave b, så jeg forstår du stusser. Se på den en gang til: Bremsingen tar 3.2 sek med en fart på 20m/s. Da blir "maksimal" hypotetisk bremselengde 3.2*20=64 meter (Så da vet man at svaret må være mindre enn 64 meter). Jeg ville brukt den tidløse formelen på oppgave b. Lenke til kommentar
Alav Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Okei! tusen takk Men skjønner ikke helt hvorfor man ikke kan bruke bev. ligning 2 når vi har tid og akselerasjon? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå