NeEeO Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 RQ = 9 + 0,5*2 ???? hvorfor ganger du med 2? Lenke til kommentar
RaidN Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 hvorfor ganger du med 2? RQ - RP = 0,5λ RQ = RP + 0,5λ RQ = 9m + 0,5*2m RQ = 10m 1 Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 hvorfor ganger du med 2? fordi lambda (bølgelengden) er 2 Lenke til kommentar
asanden Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 (endret) Noen som kan hjelpe litt her? 4.13 En bil kjører på en rett vei og har konstant akselerasjon 2.8 m/s2 til den har nådd farten 10 m/s. Videre kjører bilen med konstant fart i 8.0 s. Til slutt bremser bilen opp med konstant akeselerasjon. Fra starten til bilen står stille har den beveget seg 130 m. Hvor langt (m) beveget bilen seg etter start veg konstant akeselerasjon? 4.19 En gjenstand slippes fra en høyde 7.00 m over golvet. En mann tar imot gjenstanden med hendene i høyden 1.6 m over golvet og stanser den 0.4 m over golvet. Vi regner med at gjenstanden har konstant akselerajon under nedbremsingen. Tyngdeakselerasjonen er 9.81 m/s2. Hvor stor fart (m/s) har gjenstanden når mannen griper den? 4.22 En bil øker farten ved konstant akselerasjon fra 50.3 km/h til 70.8 km/h i løpet av tiden 5.8 s. Hvor lang tid (s) bruker bilen på de førsta 100 m. 4.30 En gjenstand slippes fra en høyde 7.00 m over golvet. En mann tar imot gjenstanden med hendene i høyden 1.6 m over golvet og stanser den 0.4 m over golvet. Vi regner med at gjenstanden har konstant akselerajon under nedbremsingen. Tyngdeakselerasjonen er 9.81 m/s2. Hvor stor akselerajon (m/s2) har gjenstanden under nedbremsingen? Endret 3. september 2013 av asanden Lenke til kommentar
asanden Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 ingen? ikke for å mase, men trenger hjelp Lenke til kommentar
RaidN Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Noen som kan hjelpe litt her? 4.13 En bil kjører på en rett vei og har konstant akselerasjon 2.8 m/s2 til den har nådd farten 10 m/s. Videre kjører bilen med konstant fart i 8.0 s. Til slutt bremser bilen opp med konstant akeselerasjon. Fra starten til bilen står stille har den beveget seg 130 m. Hvor langt (m) beveget bilen seg etter start veg konstant akeselerasjon? 4.19 En gjenstand slippes fra en høyde 7.00 m over golvet. En mann tar imot gjenstanden med hendene i høyden 1.6 m over golvet og stanser den 0.4 m over golvet. Vi regner med at gjenstanden har konstant akselerajon under nedbremsingen. Tyngdeakselerasjonen er 9.81 m/s2. Hvor stor fart (m/s) har gjenstanden når mannen griper den? 4.22 En bil øker farten ved konstant akselerasjon fra 50.3 km/h til 70.8 km/h i løpet av tiden 5.8 s. Hvor lang tid (s) bruker bilen på de førsta 100 m. 4.30 En gjenstand slippes fra en høyde 7.00 m over golvet. En mann tar imot gjenstanden med hendene i høyden 1.6 m over golvet og stanser den 0.4 m over golvet. Vi regner med at gjenstanden har konstant akselerajon under nedbremsingen. Tyngdeakselerasjonen er 9.81 m/s2. Hvor stor akselerajon (m/s2) har gjenstanden under nedbremsingen? Alt løses når du finner riktig bevegelsesligning til den infoen du blir gitt i oppgaven. Lenke til kommentar
DaddyDrunk Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 (endret) Har et spørsmål angående oppgave B her. Oppgave a er ferdig regnet og trenger en fremgangsmåte for å finne sentripetalakselerasjonen. Håper noen kan hjelp meg. Oppgave 1 Du sitter ombord i en Boeing 737-800 og gleder deg til å reise. Flyet står i ro for enden av rullebanen og du er klar med stoppeklokke og kalkulator. Du måler at det går 40 s fra piloten gir gass til flyet tar av fra bakken. Du antar at akselerasjonen var konstant, fordi motorstøyen var konstant. Du finner på nettet at hver av flyets to jetmotorer kan skyve opp til Fmax = 121, 4 kN og at flyets maskimale vekt ved take-off er 79010 kg. a) Hvor langt stykke av rullebanen brukte flyet? Til sammenlikning er rullebanene på Gardermoen 2950 m og 3600 m. Kort tid etter takeoff tar flyet en U-sving med konstant fart og høyde. Du ser ut gjennom vinduet at flyet krenger ca. 45 grader. Denne krengning er precis så stor at du trykkes ned i ditt sete, uten å merke en kraft til siden i forhold til setet. b) Hvor stor er sentripetalakselerasjonen? Stoppeklokken viser at U-svingen varer 47 s. c) Hvor stor er farten i km/t? Takk på forhånd Endret 4. september 2013 av DaddyDrunk Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 har du noe fasit her... Lenke til kommentar
DaddyDrunk Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Trenger ikke hjelp lengre. Så fremgangsmåten etter en time i tenkeboksen ellers takk Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Trenger ikke hjelp lengre. Så fremgangsmåten etter en time i tenkeboksen ellers takk brukte du på b) m(v^2/r) = mg ? Lenke til kommentar
Epsyk Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Heihei! jeg sliter litt med å forstå og kunne forklare denne formelen, i en oppgave om bølgelengde for lys. jeg lurte på om noen av dere kunne forklare meg den. d sin θ = n λ Lenke til kommentar
RaidN Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Heihei! jeg sliter litt med å forstå og kunne forklare denne formelen, i en oppgave om bølgelengde for lys. jeg lurte på om noen av dere kunne forklare meg den. d sin θ = n λ Denne videoen kan nok hjelpe http://www.showme.com/sh/?h=St4bFIm Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 7. september 2013 Del Skrevet 7. september 2013 (endret) Hei Jeg har regnet ut detter asså fikk jeg 0.5 men det jeg lurer på er hvorfor skal akselerasjonen være et negativt tall ? i fasiten står det fordi farten minker? ok , men hvordan vet vi det liksom? et tog kjører med fart 36 km/h inn på en stasjon og stanser på 20 s. finn gjennomsnitts-akselerasjone.forklar fortegnet. Endret 7. september 2013 av AnnaH Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. september 2013 Del Skrevet 7. september 2013 Du meiner at akselerasjonen er negativ? Du er vel med på at når eit tog bremser so vert farten redusert? Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 7. september 2013 Del Skrevet 7. september 2013 (endret) Du meiner at akselerasjonen er negativ? Du er vel med på at når eit tog bremser so vert farten redusert? ja, det var det.. tenkte på farten når jeg skreiv dette jo ,blir det liksom 0-10m/s del på tiden da? var det derfor fikk vi et negativt tall elns? Endret 7. september 2013 av AnnaH Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. september 2013 Del Skrevet 7. september 2013 Ja, det stemmer. Når du rekner ut gjennomsnittsakselerasjonen so tek du jo endringa i fart delt på endringa i tid. Endringa i fart er farten til slutt minus farten ved starten, altso som du seier 0 m/s - 10 m/s. Endringa i tid er for å vere nøyaktig, 20 s - 0 s, so gjennomsnittleg akselerasjon vert (-10 m/s)/20s = -0.5 m/s^2. Lenke til kommentar
vsm89 Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Hei!Jeg tar Fysikk 1 som privatist på Sonans, og har aldri hatt faget før.Skal ha muntlig/praktisk -eksamen i november/desember en gang.Er det noen som har GODE tips til å lære og forstå faget??Jeg sliter med konsentrasjon, og læreren vi har er ekstremt dårlig.Skjønner at jeg må lese teorien og gjøre oppgaver, men har dere noen tips utover det? Noen lesemetoder, puggemetoder, "forstå"-metoder etc..?ALLE tips mottas med et stort takk, da jeg bør få 4 eller bedre i dette faget.. Lenke til kommentar
liz123 Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 hvordan finner man amplitude til en langsbølge? (om det er fullt mulig i det hele tatt..) Lenke til kommentar
liz123 Skrevet 10. september 2013 Del Skrevet 10. september 2013 Heihei! jeg sliter litt med å forstå og kunne forklare denne formelen, i en oppgave om bølgelengde for lys. jeg lurte på om noen av dere kunne forklare meg den. d sin θ = n λ Jeg er ikke så flink til å forklare, but I will try my best! d= avstanden mellom spaltene sinθ = vinkelen i ΔS n = ordenstall λ vet du sikkert hva det er. For å finne en bølgelengde for lys må du bruke denne interferensformelen d sin θ = n λ som gir forsterkning (konstruktiv interferens) Likningen blir da slik: λ = d sinθ/n Lenke til kommentar
The Redmen Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Heisann! Jeg sitter her og oppsummerer kapittelet om Lys og bølger i fra Fysikk 1, og jeg innser at jeg ikke kan å forklare Interferens og bøyning av lys(og interferens for lys). Så håper noen som er litt mer rutinert innenfor fysikken enn meg kan forklare det på en ganske simpel måte, uten å dra den for langt Begynte med Fysikk for første gang nå i høst, regner med dere vil se mer til meg inne her også! Mvh Myra- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå