Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Det er sikkert noen her som har gjort eksamen V2012 FY2.

 

Oppgave 4c) "Hvor lang tid bruker elektronet på å bevege seg 1,0 m i feltretningen? Finn også hvor lang tid elektronet bruker på avstanden P gitt i figur 4."

 

Farten parallelt med magnetfeltet = chart?cht=tx&chl=v_p og farten vinkelrett på magnetfeltet = chart?cht=tx&chl=v_n

 

Svaret på første spørsmål: chart?cht=tx&chl=T_1=\frac{s_{x_1}}{v_p}=\frac{1}{cos30v}=0,33us. Det stemmer med fasit.

 

Så er det det andre spørsmålet. Avstanden P er jo 2r. Så jeg skjønner ikke hvorfor samme fremgangsmåte gir meg feil svar:

 

chart?cht=tx&chl=T_2=\frac{s_{x_2}}{v_p}=\frac{2r}{cos30v}=0,019ms.

Fasit gikk annen vei og brukte chart?cht=tx&chl=s=2{\pi}r med farten vinkelrett på magnetfeltet, sin30v, sirkelbane. Der fikk de 0,1ms.

 

Skjønner ikke hvorfor fremgangsmåten min gir feil svar.

Losningsforslag_Fy2_V2012.pdf

REA3005_Fysikk_2_V12.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du beskriver er jo riktig, og jeg vel skjønner hva de spør om. Det virkelige avstanden er jo 1 hel ompløp med avstanden 2pr, og jeg er helt enig med fasit. Men er ikke avstanden 2r den samme avstanden P, bare i horisontal retning? Det skulle ikke spille noe rolle om jeg bruker chart?cht=tx&chl=\frac{2\pi{r}}{sirkelbanefart} eller chart?cht=tx&chl=\frac{2r}{horisontalfart}.

 

EDIT: ok nvm. Tror nok jeg visualiserte litt feil ved starten. Ser på figuren nå igjen, og avstanden P i horisontal retning er jo ikke 2r.

Endret av metyo
Lenke til kommentar

Hei! Har fått en oppgave her med treghetsmoment som jeg står litt fast på. (Den siste deloppgaven, 10d)

post-69388-0-32326600-1369579250_thumb.jpg

 

Jeg har allerede funnet at

Iz total = 17/12 * m * L^2

 

Jeg tenkte videre jeg skulle bruke energibevaringsloven, som så vidt jeg forstår blir:

mgL0 = 1/2 * m v^2 + 1/2 Iz total * (v/L)^2

 

(mgh: L = R = h = lengden/radius)

(1/2*I*w: w(omega) = v/r)

 

Jeg får ikke riktig svar i følge boken med denne fremgangsmåten. Der skal svaret være:

vA = 6·(gL/17)½ = 2,91 m/s

 

 

Ps. Er det noen måte å skrive formler på i dette forumet?

Endret av VTW
Lenke til kommentar

Særdeles enkel oppgave som jeg ikke får til. Plager meg noe voldsomt!

 

"Vi skyter en geværkule vannrett mot en vegg. Veggen er plassert så langt unna at kula treffer 1,0 m under siktepunktet. Så endrer vi avstanden til veggen slik at den er 2/3 av den opprinnelige avstanden. Hvor langt under siktepunktet vil kula treffe nå?!"

Lenke til kommentar

LØST!

Har enda et spørsmål, ny oppgave:

post-69388-0-94454200-1369651196_thumb.png

 

Jeg har løst oppgave a og b. Holder på med oppg c.

 

Jeg tenker at man skal regne på momentet fra senter av sylinderen, og at både F-kraften og friksjonskraften vil peke mot høyre?

 

Men bortsett fra det skjønner jeg ikke helt hvordan man skal tenke for å løse oppgaven..

 

EDIT: La til løsning

 

post-69388-0-77751500-1369653249_thumb.jpg

 

Endret av VTW
Lenke til kommentar

Den høyeste frekvensen vi mennesker kan høre, er omtrent 20 000 Hz. For å gjenskape alle frekvensene i det hørbare frekvensområdet må derfor tiden mellom hver sampling være

  • A akkurat 40 000 s
  • B større enn 40 000 s
  • C akkurat 1/40 000 s
  • D mindre enn 1/40 000 s

Hvorfor D, og ikke C? Hvis det er er snakk om 20 000 Hz, da må samplingsfrekvensen være 40 000 Hz. Og da blir jo D for lite?

Lenke til kommentar

Den høyeste frekvensen vi mennesker kan høre, er omtrent 20 000 Hz. For å gjenskape alle frekvensene i det hørbare frekvensområdet må derfor tiden mellom hver sampling være

  • A akkurat 40 000 s
  • B større enn 40 000 s
  • C akkurat 1/40 000 s
  • D mindre enn 1/40 000 s

Hvorfor D, og ikke C? Hvis det er er snakk om 20 000 Hz, da må samplingsfrekvensen være 40 000 Hz. Og da blir jo D for lite?

 

For å sample en frekvens trenger du å sample den i dobbelt så høy frekvens som den oroginale. Altså, en 20 000Hz frekvens vil samples som 40 000Hz.

Men ettersom spørsmålet er hvordan gjennskape alle frekvenser, hvor 20 000Hz er maks, vil det være nødvendig med 40 000Hz og mindre. (Og deretter: f=1/T)

Lenke til kommentar

 

 

For å sample en frekvens trenger du å sample den i dobbelt så høy frekvens som den oroginale. Altså, en 20 000Hz frekvens vil samples som 40 000Hz.

Men ettersom spørsmålet er hvordan gjennskape alle frekvenser, hvor 20 000Hz er maks, vil det være nødvendig med 40 000Hz og mindre. (Og deretter: f=1/T)

 

Alle vil si til og med 20 000 Hz eller til 20 000 Hz? Hvis jeg tolker det som "til og med" så blir det ikke D.

Lenke til kommentar

Tiden trenger ikke å være akkurat 1/40000 s, den kan like gjerne være 1/45000 s for eksempel :)

 

For å være helt pirkete kan man si at riktig svar er "1/40000 s eller mindre". Det går fint å sample en bølge på x Hz hvis samplingsfrekvensen er nøyaktig 2x, men det er altså den nedre grensen.

 

Samplingsfrekvensen må være større enn 40 000 Hz (nøyaktig 40 000Hz går altså ikke). Derfor er det riktig som det står i alternativ D. http://en.wikipedia.org/wiki/Nyquist–Shannon_sampling_theorem#Critical_frequency

Endret av Grønnsåpe
Lenke til kommentar

Tiden trenger ikke å være akkurat 1/40000 s, den kan like gjerne være 1/45000 s for eksempel :)

 

For å være helt pirkete kan man si at riktig svar er "1/40000 s eller mindre". Det går fint å sample en bølge på x Hz hvis samplingsfrekvensen er nøyaktig 2x, men det er altså den nedre grensen.

 

Samplingsfrekvensen må være større enn 40 000 Hz (nøyaktig 40 000Hz går altså ikke). Derfor er det riktig som det står i alternativ D. http://en.wikipedia.org/wiki/Nyquist–Shannon_sampling_theorem#Critical_frequency

 

Helt enig med deg, bare at i D står det "mindre enn"...

Lenke til kommentar

Ja, det blir jo litt forvirring med om man skal bruke større eller mindre eller høyere eller maks eller minimum osv... men i oppgaven spør de om tiden mellom hver sampling, og denne blir jo mindre når frekvensen blir større/høyere. Siden f = 1/t.

Lenke til kommentar

En frekvens som er større enn 40000 hz er det samme som en periode som er mindre enn 1/40000 s.

 

Nå gir det mening. Burde se det med en gang. Tenkt: "En frekvens som er større enn 40000 hz er det samme som en periode som er større enn 1/40000 s". Tusen takk begge to.

Endret av metyo
Lenke til kommentar

5.103 i FY2

 

"Figuren viser tre små ladde kuler A, B og C. Summen av kreftene som virker på C, kalles F. Retningen til F er gitt på figuren, og F = 2.8*10^-6 N

 

Bw0tJX6.png

 

De to kulene A og B bytter så plass. Bestem størrelse og retning for F nå. Se bort fra andre krefter enn de elektriske."

 

Denne oppgaven virket grei nok, men får ikke størrelsen på kraften til å stemme med fasit.

Har kommet frem til at kraften i y-retning firedobles i motsatt retning, mens kraften i x-retning blir motsatt og deles på 4, slik at kraftvektoren nå peker nedover mot venstre.

 

Vinkelen jeg får mellom kraften og horisontalplanet blir 86*, som stemmer med fasit. Men selve størrelsen jeg regner ut blir 6.0*10^-6 N, mens det står 7.9*10^-6 N i fasit.

 

Noen som har peiling på hva jeg har oversett her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...