Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger akutt hjelp med en oppgave her sånn. Den er som følger:

En kjernereaktor er basert på fisjon av uranisotopen 235U. Hver gang denne kjernen spaltes, blir det frigjort 32pJ. Reaktoren har en total effekt på 2,5 GW.

Vis at den frigjorte energien er 82 TJ når 1,0 kg 235U fisjonerer.

Jeg ville satt veldig stor pris på om noen kunne hjulpet meg.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

I fysikktabellen vises det at et urankjerne har massen 235. Men når jeg da regner 1000/235, får jeg svaret 4,2. Jeg multipliserer 4,2 med 32pJ, og får 134,4 til svar. Svaret skal jo som nevnt i oppgaven være 82 TJ. Jeg står bomfast her altså..

Endret av m0rdecai
Lenke til kommentar

I fysikktabellen vises det at et urankjerne har massen 235. Men når jeg da regner 1000/235, får jeg svaret 4,2. Jeg multipliserer 4,2 med 32pJ, og får 134,4 til svar. Svaret skal jo som nevnt i oppgaven være 82 TJ. Jeg står bomfast her altså..

Neineinei.

Hvor du får chart?cht=tx&chl=\frac{1000}{235} fra vet jeg ikke, men galt er det. Skal vi se:

Vi må vite hvor mange Uran 235-kjerner som finnes i 1 kg. Da må vi først vite hvor mye en enkelt kjerne veier. Naturlig nok veier den 235U. U er atommasseenheten, som er definert som chart?cht=tx&chl=\frac{1}{12} av massen til 12C-isotopen. Dette gjør at chart?cht=tx&chl=1u = 1,66 x 10^{-27}kg.

Ettersom vår partikkel veier 235u, ganger vi rett frem: chart?cht=tx&chl=235 x (1,66x10^{-27}) = 3,9x10^{-25}kg.

Nå vet vi hvor mange kg 1 partikkel veier. Finner så hvor mange partikler som går i 1 kg:

chart?cht=tx&chl=\frac{1kg}{3,9x10^{-25}kg}=2,56x10^{24} stk

Vi vet at hver kjerne frigjør 32 pJ = chart?cht=tx&chl=32x10^{-12}J

Ett kilo Uran 235 gir dermed

chart?cht=tx&chl=(2,56 x 10^{24}) x (32x10^{-12}J) = 8,2x10^{13} = 82TJ

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Hvor lang må 0-100km/t-tiden på en bil som akselererer eksponentielt har en linær akselerasjon være for at den skal tape mot et menneske på et 100-meter løp, hvor vi da bruker verdensrekorden på 9,58 sekunder som referanse?

Endret av Coffey
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hvor lang må 0-100-tiden på en bil som akselererer eksponentielt være for at den skal tape mot et menneske på et 100-meter løp, hvor vi da bruker verdensrekorden på 9,58 sekunder som referanse?

Hehe... >9,58 sek.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Er det også korrekt hvis bilen akselererer forbi 100 km/t?

Spørsmålene dine er litt unøyaktige. Eksponensiell akselerasjon sier oss egentlig ingenting. Vi må ha et mer konkret spørsmål.

Lenke til kommentar

Jeg mener 0-100 km/t.

Spørsmålene dine er litt unøyaktige. Eksponensiell akselerasjon sier oss egentlig ingenting. Vi må ha et mer konkret spørsmål.

Det jeg mener er at hvis den bruker 10 sekunder på å nå 100 km/t, så øker farten med 10 km per sekund. Kanskje jeg bruker uttrykket feil?

EDIT: Jeg bruker uttrykket feil. Herre min hatt, det her er ting jeg burde huske fra videregående.

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

et anker av jern med masse 30.0 kg og tetthet 7.80 kg/dm2 ligger på dekket til en flåte. Flåten har prismeform med grunnflate 5,80 m2.

Sideflatene er vertikale. Flåten flyter på vann med tettheten 1,00 kg/dm3.

ankeret blir kastet i sjøen, men blir hengende i ankertauet et stykke over bunnen.

Vål flåten stige eller synke? Hvor mye?

" I fasiten står denne pluss:

" får ikke til å laste opp bilde på denne siden.

Men håper dere forstår uansett.

I det første tilfellet: O1 = Ga+G -->AYPvG = MaG + MG

I det andre tilfellet: O2 = S+G ----> AZPvG = Ga-Oa +G = MaG + MG-VaPvG

Dette gir AZPvG = AYPvG -VaPvG

Forkorter og får: AZ=AY-Va ---> A(Y-Z) = Va ---> Y-Z = Va/A

Dette betyr at Y er større enn Z. det betyr at flåten vil stige.

Den stiger: Y-Z = (Ma/Pa) / (A) = (3.0/7.80*10^3) / (5.80) m = 0,66 mm. "

Noen som kan forklare dette på en bra måte?

Skjønner omentent ingenting.

Hvordan kan jeg løse denne å vite hvordan formler jeg skal bruke under eksamen på en slik oppgave?

Endret av lilepija
Lenke til kommentar

Noen som klarer å løse denne oppgaven? :

i stjernebildet jomfruen (virgo) finner vi en av himmelens klareste stjerner, Spica. Denne stjernen har en utstrålt effekt på 5,20*10^30W. innstrålingstettheten på jorden fra Spica er på 6,84*10^-8W/m^2

hva er avstanden fra jorden til Spica?

Lenke til kommentar

Poenget er at fluksen P (inntstålingstettheten) du måler er luminositeten L (utstrålt effekt) stjerna sender ut delt på arealet av en kuleflate med radius lik avstanden fra jorda til stjerna:

chart?cht=tx&chl= P = \frac{L}{4\pi r^2}

Denne kan du løse for r (som altså er avstanden til stjerna).

Endret av Henrik™
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

jeg forstår ikke helt. Denne funksjonen gir meg radiusen? og hva står "I" for? og hvordan går jeg evt. videre fra å vite radiusen til å finne avstanden?

Poenget er at fluksen P (inntstålingstettheten) du måler er luminositeten L (utstrålt effekt) stjerna sender ut delt på arealet av en kuleflate med radius lik avstanden fra jorda til stjerna:

Jepp, var det jeg tenkte.

Regner med du har Fys1 så da tenkte jeg at du kjente igjen formelen. Den står i boken.

Lenke til kommentar

takk! fikk svaret: r=2,46*10^36m

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...